Als er wordt onderzocht hoe een website hoger kan scoren in de zoekmachines, wordt er lang niet altijd gedacht aan de website bezoekers. In het verleden werden er teksten op websites geplaatst die nagenoeg alleen maar uit zoektermen bestonden. Het ging niet meer om een mooi design dat de bezoekers aansprak of om content die ook daadwerkelijk interessant was voor de doelgroep. Nee, sommige website beheerders richten hun website enkel in voor de zoekmachines.
Tegenwoordig kom je hier gelukkig niet ver mee, want zoekmachines zien ook dat die websites geen echte waarde hebben. Content marketing is niet alleen bedoeld voor de zoekmachines, maar zeker ook voor de website bezoekers. Hiermee kun je ze voorzien van leuke, interessante, grappige inforamtie gerelateerd aan jouw product of dienst. Het hoeft niet direct relevant te zijn. Je kunt ook voor content gaan die vrijwel niets met je product of dienst te maken heeft, maar wel jouw doelgroep aanspreekt. Als je de website met behulp van content interessanter maakt voor bezoekers, zul je ook zien dat zoekmachines meer waarde aan je site gaan hechten!
Content marketing is zo belangrijk geworden, omdat zoekmachines houden van websites met veel content. Een website met 200 teksten, video's en/of afbeeldingen zal over het algemeen hoger worden gewaardeerd dan een website met slechts 2 stukken content. Op een website met veel content kunnen meerdere bezoekers namelijk de informatie vinden die ze zoeken. Zoekmachines willen de personen die een zoekopdracht starten zo goed mogelijk helpen en verwijzen ze daarom eerder door naar websites met meer content.
Als je op je website 100 teksten plaatst, kun je je richten op 100 verschillende zoektermen. Natuurlijk kun je ook 10 teksten schrijven en in elke tekst 10 zoektermen plaatsen, maar dit zal niet het gewenste effect hebben. Ook in de alt teksten van je foto's en de meta data van je video's kun je relevante zoektermen verwerken. Niet alle zoektermen zullen direct met het onderwerp van je website te maken hebben, maar je kunt hierdoor wel meer bezoekers krijgen. Zorg ervoor dat je met de zoektermen in ieder geval de juiste doelgroep aanspreekt en overtuig ze met de content van jouw product of dienst.
Waar kom je liever terecht als je op het internet surft? Op een website die al jaren niet meer is geüpdatet of op een website die goed wordt bijgehouden? Juist, op de laatst genoemde site natuurlijk! Zoekmachines weten dit en hechten daarom meer waarde aan websites die worden bijgehouden. Als jij met enige regelmaat nieuwe content uploadt of wijzigingen aanbrengt in de bestaande content, zul je hoger gaan ranken in de zoekmachines. Ook je website bezoekers maak je blij met content die up to date is.
De afgelopen jaren is content marketing een belangrijk onderdeel geworden van online marketing. Tegenwoordig zijn er namelijk ontelbaar veel bedrijven online aanwezig. Om op te vallen is het daarom belangrijk dat je je onderscheidt van de rest. Content marketing is dé manier om de aandacht te trekken van je doelgroep en dus essentieel voor online succes. Daarom is de vraag: ‘wat is content marketing?’, heel terecht. In dit artikel ga ik je precies uitleggen wat het is, waarom content marketing belangrijk is en hoe je dit kunt gebruiken om te communiceren met je doelgroep.
Deelbare content is een marketing strategie waar de afgelopen jaren veel over wordt gesproken. Social media spelen een belangrijke rol in onze samenleving en het is verstandig om hier als ondernemer zo goed mogelijk gebruik van te maken. Met behulp van social media is het mogelijk om als bedrijf binnen zeer korte tijd echt te groeien en een groot aantal klanten binnen te halen. Als je goede content op je website plaatst en dit overzet naar social media, is er een grote kans dat je fans dit gaan delen. Zo bereik je automatisch de vrienden van je fans die wellicht jouw product of dienst gaan afnemen. Echt goede content kan zelfs de hele wereld overgaan. Bedenk eens hoeveel bekendheid dit aan je bedrijf geeft zonder dat je hier zelf veel voor hoeft te doen!
Als je een bedrijfswebsite hebt en een product of dienst verkoopt, heb je waarschijnlijk al een aantal pagina's met content. Denk hierbij aan de homepage, de pagina 'Over ons' en de contact-pagina. Wellicht kun je nog een extra pagina aanmaken met meer informatie over je product of dienst, maar het is natuurlijk niet mooi om 20 pagina's aan te maken en in het hoofdmenu te plaatsen. Daarom is het een beter idee om een blog aan te maken.
Een blog is een pagina waar je als website beheerder allerlei berichten kunt plaatsen. Deze berichten kunnen gaan over je product of dienst of hier kun je nieuwtjes en acties van je bedrijf in vermelden. Maar je kunt ook content plaatsen over heel andere onderwerpen, zolang ze jouw doelgroep maar aanspreken. Onder content verstaan we teksten, afbeeldingen en video's. Wissel dit steeds met elkaar af, want dat maakt het voor bezoekers een stuk leuker. Zoekmachines zien dit ook weer en zo wordt je website weer hoger gewaardeerd.
Het schrijven van goede content is niet voor iedereen even eenvoudig. Zelfs tekstschrijver kunnen soms nog moeite hebben om de juiste inspiratie op te doen. Toch zul je wel merken dat het je na een aantal teksten al een stuk beter afgaat. Als je echt goede content op je site wilt plaatsen, kun je het beste eerst goed nadenken over het onderwerp. Vervolgens moet je een aantrekkelijke titel gaan bedenken. Dit is zeker van belang om je content deelbaar te maken, omdat de titel vaak bijna het enige is wat bezoekers van je social media profiel zullen zien.
Nadat je een leuke titel hebt bedacht, kun je aan de slag gaan met de content zelf. Het is vaak het leukste om een tekst te combineren met een of meerdere foto's of een leuke video. Je kunt in de tekst een bepaalde zoekterm verwerken, maar houd dit slechts bij een enkele keer. De tekst moet vooral leuk en interessant zijn om te lezen. De zoekterm kun je wel nog in de alt tekst(en) van de foto('s) verwerken of in de meta data van de video. De teksten op een blog hoeven niet heel professioneel te zijn, je kunt ze gewoon lekker luchtig houden. Lukt het je niet om zelf een goede tekst te schrijven? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om een ervaren tekstschrijver in te huren.
Je website heeft nooit teveel content, blijf dus nieuwe content creëren!