In de wat kleinere steden zien we vaak meer boetiekjes. Naarmate je meer de kant van grote steden op gaat zien we grote kledingwinkels met een eigen kledingmerk, zoals Tommy Hilfiger, Vero Moda, Topshop, Superstar en nog veel meer. In dit artikel zullen we wat vertellen over verschillende categorieën kledingmerken en waar ze te vinden zijn, kledingmerken online shoppen en wat de prijsklassen zijn van de verschillende kledingmerken.
Kledingwinkels zijn met hun eigen merken vaak te verdelen in verschillende categorieën. Wij maken de volgende verdeling: sportieve kledingmerken, casual kledingmerken en chique kledingmerken.
Er zijn kledingwinkels die vooral zijn gericht op sportieve mensen die graag een sportieve en comfortabele outfit dragen. Deze mensen shoppen vaak in een winkel waar ze verschillende sportartikelen verkopen, zoals voetbal kleding, tennis kleding, sporttassen, sportschoenen. Tegenwoordig zien we steeds vaker casual kleding hangen in deze winkels die voor dagelijks gebruik gedragen kunnen worden. Dus outfits waarin je er sportief uitziet maar niet uitziet als of je net van de sportschool komt. Sportzaken hebben verschillende kledingmerken in hun assortiment, zoals Nike, Adidas, Puma, Reebok, Asics en Lotto. Voor deze kledingmerken kan je het best terecht in sportzaken zoals Intersport, Adidas, Footlocker, JD sports en Perry sport. Sportieve kleding kan je ook prima vinden in de zaken waar ze vooral casual kleding verkopen. Vooral nu het ook helemaal hip is om sportief over straat te gaan.
Meeste winkels in de grote stad verkopen casual kleding die naar alle gelegenheden gedragen kunnen worden, zoals school, werk en feestjes. Het meest zien we vrijetijdskleding terug in kledingwinkels. Dit komt ook omdat de meeste Nederlanders in een casual outfit naar werk gaan en niet in een nette mantelpak of kostuum naar werk hoeven. Vergeleken met andere landen zien we dat er in Nederland veel meer casual outfits worden gedragen naar het werk. Er zijn wel duizenden verschillende kledingwinkels waar ze casual kleding verkopen. Misschien wel 90% van de winkels. Winkels die kledingmerken verkopen met een casual stijl zijn bijvoorbeeld: Only, H&M, Zara, Mango, New Yorker, River Island, Bershka, Monki, Hollister, Abercrombie & Fitch, Men at work en Jack & Jones en nog veel meer. Dus als je van een casual outfit houdt en er eentje wilt shoppen dan is er genoeg aanbod voor jou. Zoveel dat het veel veel mensen moeilijk wordt op te kiezen!
In de wat grotere steden of steden waar mensen met een hogere inkomen wonen vindt je vaak exclusieve kledingwinkels met die alleen gericht zijn op een zakelijke kledingassortiment. Ze verkopen alleen nette kleding die gedragen wordt op kantoor, of formele gelegenheden. Er zijn grofweg twee soorten winkels die de wat nettere kledingmerken verkopen. We zijn ze terug in kledingmerken die vooral gericht zijn op casual kleding, zoals de H&M, Zara en Mango. Daarnaast zien we dat nette kledingmerken worden verkocht in zaken zoals Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Armani, Ralph Lauren, Barbour filialen. Dit zijn vaak de duurdere en luxere kledingmerken die meer gericht zijn op nettere kleding, maar daarnaast ook een deel in het assortiment met casual kleding.
Tegenwoordig zien we steeds vaker dat mensen de deur niet uit willen en vanuit hun luie stoel willen shoppen. Zo hoef je niet de drukke stad in, wordt het thuis afgeleverd en kan je het thuis op je gemak passen met een bedenktijd van zoveel dagen. Veel mensen kiezen er daarom voor om online kleding te kopen van hun favoriete kledingmerken. Zo kan je tijdens een sale goede aankopen doen voor heel weinig. Grote kledingmerken hebben meestal een eigen web shop met hun hele assortiment. Soms worden er zelfs kledingstukken alleen online aangeboden. Een voordeel van kledingmerken online shoppen is dat je gelijk kunt zien of jou maat er nog is. Vaak geven web shops ook aan wanneer ze weer binnen komen of sturen ze een mail wanneer jou maat weer binnen is. nadeel is dat er vaak verzendkosten zijn verbonden aan het online shoppen. Vooral de wat duurdere kledingmerken hebben er een handje van om dure verzendkosten te hanteren.
Kledingmerken kunnen er verschillen in prijsklassen. Veel kledingmerken zijn gericht op brede doelgroepen waardoor kledingstukken in prijs er van elkaar kunnen verschillen in hun assortiment. Vooral kledingmerken die zijn gericht op jongeren zijn niet heel duur, omdat jongeren niet veel te besteden hebben. Natuurlijk heb je ook exclusieve kledingmerken die dure kleding verkopen voor jongeren. Kledingzaken zoals de Mango, Zara, H&M verkopen kledingmerken gericht op baby’s, jongeren, ouderen. De prijzen hiervan zijn vaak niet heel duur. Wel zitten er pronkstukken tussen die wat duurder zijn. Kledingmerken zoals Armani, Hugo Boss hebben de mensen met hogere inkomen als doelgroep. Voor een gezin met een modaal inkomen kan dit misschien iets te duur zijn. Tijdens een sale kan er iedereen goed shoppen!