Webshop beginnen voor beginners/ starters

Webshop beginnen voor beginners/ starters

Webshop beginnen voor beginners/ startersHet starten van een webwinkel voor beginners wordt steeds gemakkelijker. Tegelijkertijd neemt de concurrentie toe door een lagere drempel en wordt het inmiddels heel normaal een webwinkel te starten.

De software voor het starten van een webwinkel wordt steeds uitgebreider en gemakkelijker te gebruiken. Zonder enige kennis van programmeren is het in principe al mogelijk een webwinkel te starten. Uiteraard bestaat er een verschil tussen het starten van een webwinkel voor de hobby of om er werkelijk geld mee te verdienen. Wanneer je een goede boterham met het starten van een webshop wilt verdienen is er veel ondernemersdrift en doorzettingsvermogen nodig.

Ben jij geschikt om een webwinkel te starten? 

Wanneer je een webwinkel wilt starten is het handig om te ontdekken of je hiervoor geschikt bent. Afhankelijk van het doel dat je wilt behalen is over het algemeen iedereen instaat om een webwinkel draaiende te krijgen.

Tegenwoordig is er steeds meer verschillende software waarmee je een webwinkel kunt starten. Het is waarschijnlijk lastig om de juiste keuze te maken. Neem een webdesigner of programmeur in de arm om je voor het juiste systeem te laten kiezen en het werkend te krijgen. Wanneer je nog nooit een website bent gestart is het best prettig als je hier enige hulp voor krijgt.

Bij het beginnen van een webshop zijn er ook andere zaken van belang als bijvoorbeeld een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Wanneer je een onderneming start is het in principe verplicht om je bij de Kamer van Koophandel aan te melden. Wanneer je een webwinkel in het klein start is er sprake van een uitzondering en kun je ook van start zonder aanmelding bij de Kamer van Koophandel. In dat geval kun je de inkomsten aan het eind van het jaar opgeven bij de Belastingdienst als overige inkomsten. Bedenk goed welke risico’s dit met zich meeneemt, het geniet de voorkeur om een onderneming bij de Kamer van Koophandel aan te melden.

Benodigdheden voor het starten van een webwinkel 

Wanneer je een webwinkel start heb je hier onder andere een domeinnaam, hosting, software en producten of diensten voor nodig. Als het fundament is gelegd is het tijd om door te pakken. Veel webwinkels lukt het niet om een webwinkel op de juiste manier te promoten. Men verwacht dat de bezoekers als vanzelf komen en gebruikt vaak geen bewust strategie om bezoekers te trekken.

Het trekken van bezoekers en het creëren van de voor hen ideale omgeving is uiteindelijk het hoogste doel. Wanneer je een webshop start wordt er behoorlijk wat van je ondernemerscapaciteiten gevraagd. Om op ideeën te komen is het belangrijk het gesprek aan te gaan met succesvolle ondernemers en vooral veel van hen te leren. Bezoek regelmatig andere webwinkels om te zien hoe deze omgevingen eruitzien.



Software voor webwinkel kiezen

Tegenwoordig is er steeds meer software en wordt het lastig om door de bomen het bos te zien. Afhankelijk van het soort webwinkel dat je start past er een specifiek soort software bij. Over het algemeen wordt er van één van de volgende vormen gebruik gemaakt:

  • Software met licentie

Wanneer je software met een licentie gebruikt is er een systeem dat je kunt kopen of waarvoor je jezelf kunt abonneren. Software met een licentie is vaak zeer gebruiksvriendelijk en kun je eenvoudig naar je eigen hand zetten. De techniek van deze software en het uiterlijk is vaak aantrekkelijk. Wanneer je een webwinkel tot in het kleinste detail wilt aanpassen is een open source systeem vaak beter geschikt. Wanneer je software met een licentie gebruikt is het aan te raden om een populair pakket te kiezen. Wanneer de fabrikant stopt blijven er namelijk updates uit en zit jij met een systeem dat langzaam veroudert. Kies bij voorkeur voor een systeem dat al langer bestaat en af en toe (automatisch) updates doorvoert. Op deze manier ga je met de tijd mee en blijft de webwinkel zich zonder dat het moeite kost verbeteren.

  • Open source software 

Open source software wordt voor normale websites steeds populairder in de vorm van Wordpress. Tegenwoordig kun je ook een webwinkel maken met Wordpress, maar voor veel webwinkels gaat de voorkeur nog steeds uit naar het systeem van Magento. Het voordeel van open source is dat er eigenlijk geen grenzen zijn. De gebruikers van een open source systeem zijn continu bezig om het te verbeteren en jij profiteert hier vaak gratis aan mee. Wanneer je echt handig bent met programmatuur is het via een open source systeem mogelijk om gratis een website te bouwen.

Vind je het allemaal iets lastiger? Dan kun je uiteraard ook een programmeur of designer inhuren om samen met jou de klus te klaren. Onderschat het verbouwen van een webshop niet. Wanneer er een webwinkel wordt gestart is men vaak overmoedig en lukt het uiteindelijk niet om een webwinkel naar wens in te delen. Houd ook rekening met updates van de software. In open source software zitten vaak kleine foutjes en met updates wordt dit verbeterd. Zorg dat je elke update doorvoert om het systeem volledig kloppend te krijgen. Neem rustig de tijd om een systeem als Magento of WordPress te leren kennen. 






Betalen via een webshop

Om betaling mogelijk te maken zijn er allerlei opties. Meestal wordt PayPal, iDeal, creditcard, rembours, acceptgiro of factoor en betaling vooraf geaccepteerd. Zorg dat je zoveel mogelijk betaalmethodes toevoegt om geen klanten te verliezen. Via allerlei systemen is het mogelijk een betalingssysteem te organiseren. Let vooral op het aantal betaalmethoden, de kosten van het systeem en de gebruiksvriendelijkheid voor gebruikers. Je wilt een betaling zo laagdrempelig maken om een zo hoog mogelijke conversie via de webwinkel te behalen.

Webshop promoten

Wanneer je een webshop gaat promoten begint het eigenlijk pas echt. Gebruik de onderstaande methodes minimaal om verkeer naar je webshop te genereren:

  • Google Adwords om per betaling zichtbaar te zijn op relevante zoekresultaten.
  • Zorg voor activiteit op social media wanneer dit relevant is en adverteer.
  • Gebruik affiliates om je producten onder de aandacht te brengen.

Lukt het je om genoeg verkeer te generen? Dan is het de bedoeling dat dit verkeer zich zo goed mogelijk uitbetaalt.


Bouwen aan een merk

 

Wanneer je bouwt aan een merk met een eigen huisstijl, is het belangrijk dat alles tot in de puntjes klopt. Dit gaat verder dan de website en advertenties. Daar hoort ook de juiste huisstijl en een bedrijfslogo bij. Komt er een klant langs? Let dan op de details als het om merkbeleving gaat. Bijvoorbeeld: schenk een kopje koffie in met bekers in eigen bedrukking en zorg ervoor dat er zo een bepaalde connectie gemaakt wordt met het merk. Ook het bedrukken van bedrijfsauto's en eventuele bebording op de weg hoort daar bij. Alleen op deze manier is het mogelijk een bepaalde associatie met uw webwinkel te creëren en blijf je in het geheugen opgeslagen. Dit doe je zowel online als offline.









                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Jos Huizinga
Aantal keer gelezen: 23577x
Toegevoegd: 01-07-2015 10:41
Gewijzigd: 03-06-2019 11:04

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!