Bloggen is al zo oud als de weg naar Rome (in internet termen dan) maar nog steeds zijn er veel mensen die een blog onderhouden en tot nu toe nog geen succes geboekt hebben. Ze spenderen vele uren per week om content te schrijven, maar met de bezoekersaantallen wil het maar niet vlotten. In deze blog bespreken we tien tips waarmee bloggers in 2021 succesvoller kunnen zijn.
Nadat jouw blog een tijdje online staat, begin je waarschijnlijk verkeer via zoekmachines binnen te krijgen. Door middel van slimme tools zoals Google Analytics en Google Webmaster Tools, kun je uitvinden waar jouw bezoekers op zoeken – en dus naar op zoek zijn. Probeer erachter te komen of dit ook de doelgroep is die je voor ogen hebt. Zo niet, dan zul je je SEO-strategie drastisch moeten wijzigen (zie tip 5).
Nadat je hebt uitgevonden hoe jouw doelgroep eruitziet kun je je op deze groep gaan richten. Wanneer je voor de budget optie wilt gaan, is zoekmachine marketing een goede optie. Maar er zijn ook andere opties; wellicht kan iemand jouw blog promoten via zijn nieuwsbrief of wil je een banner op een andere website plaatsen? Je zult door middel van ‘trial and error’ moeten uitvinden wat werkt
De eerste bezoekers komen via allerlei kanalen – en hier geldt; elke bezoeker is er één! Wellicht heb je al een Twitter of andere sociale media-accounts? Schroom niet om je blog te noemen, of individuele artikelen te delen.
Wanneer je meerdere kanalen gebruikt kunnen deze elkaar versterken. Let wel op; hierdoor loop je ook het risico om een stukje focus te verliezen – en je onderwerp moet hier wel op aansluiten. Als dat het geval is zou je kunnen overwegen ook bijvoorbeeld Youtube video’s in je blogs op te nemen. Google is hier dol op – dus het zal je vindbaarheid vergroten – en kijkers van je video’s kunnen ook voor verdieping je blog bezoeken!
Het is al een paar keer voorbijgekomen – en dat is natuurlijk niet voor niets! Een blog runnen is zoveel makkelijker als deze bovenaan staat in zoekmachines. Het zal makkelijker zijn om te scoren op bepaalde niche categorieën dan op onderwerpen waar veel mensen op zoeken en ook veel websites op proberen te ranken. Naast het hebben van goede content telt ook de technische optimalisatie van de website en het aantal inkomende links mee in de ranking van Google. Hier zijn hele bibliotheken over volgeschreven.
Dit geldt zowel voor je blog onderwerp als voor de individuele artikelen. Niemand zit te wachten op een website met onderwerpen die al honderden keren zijn herkauwd en door vele andere blogs behandeld worden. Hoe unieker jouw blog en de individuele onderwerpen – hoe groter de kans op succes. Overweeg je om een blog te schrijven over Italië? Italië is zo groot, en je kunt nooit een expert zijn op elk onderdeel. Wellicht focus je beter op een bepaalde streek, een dorp waar je elk jaar komt of op een specifiek onderwerp – bijvoorbeeld opkomst van de maffia. Hoe kleiner je focus – hoe minder concurrentie!
Het is moeilijk om een stroom met verkeer te krijgen, maar nog veel moeilijker als bezoekers niet terugkeren omdat ze geen nieuwe content verwachten. Om succesvol te zijn zul je met enige regelmaat nieuwe content moeten posten – het liefst op een moment dat makkelijk te voorspellen is voor bezoekers. Publiceer bijvoorbeeld elke eerste dag van de maand een nieuwe blog. Op die manier trigger je bezoekers om terug te komen!
In het begin ben je enthousiast en vastbesloten om iets van je blog te maken. Na een paar jaar wordt het moeilijker om je blogs op vaste tijden te publiceren – en overweeg je om te stoppen. Om dit te voorkomen kies je het beste voor een onderwerp dat dicht bij jezelf ligt – en waar je al veel vanaf weet. Op die manier ben je intrinsiek gemotiveerd en is het makkelijker om continuïteit te waarborgen
Wanneer je geld verdiend met je blog is het net iets makkelijker om gemotiveerd te blijven. Wil je er niets aan overhouden? Dan kun je overwegen om de inkomsten weer uit te geven aan je blog voor het plaatsen van bijvoorbeeld advertenties. Er zijn zoveel verdienmodellen te bedenken voor blogs; je kunt artikelen promoten of overwegen om bijvoorbeeld je eigen cursussen te promoten – waar je een bijdrage voor vraagt.
Er is niets dat je succes beter in de weg kan staan dan een blog die technisch niet goed in elkaar zit of verkeerd gehost is. Een slechte webhosting provider kan bijvoorbeeld zorgen voor een trage blog, waardoor bezoekers worden afgestoten. Een verkeerde instelling kan ervoor zorgen dat je blog niet of moeilijk wordt geïndexeerd door zoekmachines. Heb je zelf beperkte technische kennis en wil je van succes verzekerd zijn? Zorg dan dat je de benodigde technische kennis inhuurt en een blog laat bouwen en hosten door een partij die daarin gespecialiseerd is.
Het bouwen van een succesvolle blog gaat niet over één nacht ijs. In de eerste jaren investeer je continue – en het is zeker niet alleen de content die je succes kan maken of breken! Factoren zoals vindbaarheid, een goede niche vinden en vele anderen zijn net zo belangrijk! Zet de eerste stap zo snel mogelijk, zodra je online bent kun je starten met optimaliseren! Wil je stoppen? Ga ook hier niet over een dag ijs - denk er aan hoeveel tijd het je heeft gekocht om de blog op te zetten. Je kunt er altijd voor kiezen om je blog te pauzeren - of wellicht wil je hem wel aan iemand anders overdragen of verkopen?