Is havermout gezond?

Is havermout gezond?

Is havermout gezond?Havermout ontstaat door de bewerking van de graansoort haver. De meeste mensen kennen havermout wel, maar is havermout gezond en zo ja, waarom? In dit artikel krijg je er meer informatie over. Er zijn verschillende soorten havermout. Lees verder als jij hier meer over wilt weten.

Wat is havermout?

Havermout is bewerkte haver. Haver is een graansoort. Je kunt de korrels wassen en pellen en dan warm maken. Dit is de manier waarop uit haver havermout wordt bereid. Dan worden de haverkorrels in kleine stukjes geknipt en vervolgens worden ze met stoom verhit. Dan kun je de haverkorrels plat walsen. Het is gezond als je regelmatig havermout eet. Er zitten namelijk veel eiwitten in havermout, maar ook voedingsvezels en meervoudig onverzadigde vetten. Hierdoor kan havermout er mede voor zorgen dat hart- en vaatziektes worden voorkomen, maar het heeft ook een gunstig effect op je cholesterolgehalte. Ook zorgt het eten van havermout voor een goede spijsvertering. In havermout vind je veel vitamine B, magnesium en aminozuren. Wanneer je regelmatig havermout eet, kun je de kans op darmkanker verkleinen. De kans zou 41% afnemen zo blijkt uit onderzoek. Ook is havermout goed voor je huid. Je kunt bijvoorbeeld een havermoutmasker maken voor je gezicht. Daardoor kun je je huid voeden en de dode cellen helpen te verdwijnen. Een havermoutmasker geeft je huid een gezonde kleur en zij voelt ook weer glad aan. Veel mensen kennen havermout, omdat het een bekend glutenvrij product is.

Voedingswaarde havermout per 100 gram 

  • Energie (kcal)    380
  • Eiwit (gr)    13,1
  • Koolhydraten (gr)    62
  • Suikers (gr)    4,5
  • Vet (gr)    7
  • Vezels (gr) 4

Soorten havermout

Je hebt verschillende varianten als het over havermout gaat. Je hebt de langkokende havermout. Deze havermout is gemaakt van hele haverkorrels, daarbij is de kooktijd ongeveer een kwartier. Dan is er de snelkokende havermout en deze is gemaakt van gebroken haverkorrels. Hierbij is de kooktijd ongeveer vijf minuten. Nog een andere havermout variant is de instant havermout. Deze soort is gemaakt van gebroken haverkorrels. Meestal is deze havermout voorgekookt en bevat toegevoegde smaakmakers, daarbij kun je denken aan suiker en zout. Het is goed om te weten dat haver van nature glutenvrij is.

Havermout en afvallen

Wil je graag afvallen? Dan kun je havermout eten. Dit komt omdat het erg langzaam in je lichaam wordt verbrand. Ook is het zo dat de vezels die je in de havermout vindt veel water absorberen. Hierdoor heb je ook het gevoel dat je langer vol zit (een verzadigd gevoel). Het eten van havermout zorgt er ook voor dat je sneller vetten kunt verbranden en de spiermassa bouw je sneller op. Onder sporters is havermout dan ook erg populair. Wanneer je gaat sporten en je zoekt een product waardoor je goed spieren op kunt bouwen, vetten kunt verbranden en lang vol zit (lang een verzadigd gevoel hebt, dus geen hongergevoel), dan kom je vaak uit op het eten van havermout. Havermout kun je op verschillende manieren bereiden.

Is havermout gezond?

Havermout kent een aantal belangrijke voordelen als je het eet. Havermout heeft drie belangrijke voordelen en deze worden nader uitgelegd. Het heeft een lage glycemische index (GI), veel vezels en weinig suikers. Je moet wel goed opletten welke havermout je gaat kopen, de instant havermout bevat namelijk vaak veel suiker en zout. Maar er kunnen ook kunstmatige toevoegingen in verwerkt zitten. Dit is dus een minder gezonde variant.

Havermout en glycemische index

Bij de glycemische index (GI) gaat het over de piek van je bloedsuikerspiegel na het eten van een product. Bij normale havermout is deze index 54. Bij de instant havermout ligt deze een stuk hoger, namelijk op 83. Je mag havermout gezond noemen vanwege de vele vezels en omdat het weinig suikers bevat.

Havermout ontbijt

Wanneer je graag een havermout ontbijt klaar wilt maken, dan zou je kunnen denken aan:

  • 100 gram havermout
  • een hele appel
  • een hele banaan
  • voeg wat extra kaneel toe voor de smaak (of pindakaas)

Je verwarmt de havermout totdat in totaal 90% van het water of de melk is opgenomen. Het moet één geheel worden. Vervolgens zou je er wat fruit (eigen voorkeur) aan kunnen toevoegen en heb je een gezond ontbijt met havermout.

Havermout koken?

Je hoeft de havermout niet te koken voordat je deze gaat eten. Veel mensen kunnen rauwe havermout namelijk goed verteren.

Regelmatig havermout eten

Door havermout te eten wordt je cholesterolgehalte lager. In havermout vind je namelijk vezels genaamd beta-glucanen. Dit zijn oplosbare vezels en die kunnen in de darmen veel vocht opnemen. Ook wordt het hongergevoel in toom gehouden, geremd door de havermout. Het is van nature glutenvrij en het is goed voor de lijn. Je kunt een kom havermout nemen van zes eetlepels (30 gram) havermout met 250 ml water, dit levert slechts 115 kcal. Er kan ook melk gebruikt worden, zodat je de havermout kunt koken en dan krijg je havermoutpap, goed voor 230 kcal. Je vindt in havermout ook antioxidanten en deze beschermen je lichaam tegen schade van buitenaf. Maar ook tegen schadelijke producten die bij de stofwisseling ontstaan. Je vindt ook in andere groenten, fruiten en noten antioxidanten. Je kunt goed variëren met havermout. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat je graag een bordje havermout eet. De smaak is misschien wat neutraal, maar je kunt er altijd wat lekkers aan toevoegen, denk aan vers fruit: plakjes banaan, maar ook blauwe bessen en bramen. Stukjes appel smaken ook goed met havermout. Daarnaast kun je ook gehakte noten nemen of gedroogde vruchten (abrikozen bijvoorbeeld of vijgen of pruimen). Chocolade en honing kun je ook mengen met havermout. Wil je het graag wat smeuïg hebben? Dan kun je ook wat lijnzaadolie, wat boter of kokosolie toevoegen. Kaneel moet je zeker niet vergeten bij de havermout!

Binnen vijf minuten kun je een kom havermout op tafel hebben staan. Je kunt 250 ml melk of water aan de kook brengen. Vervolgens voeg je hier wat havermout aan toe, dit roer je door elkaar. Het geheel laat je een minuut doorkoken. Blijf dan wel bij het pannetje, zodat het niet over gaat koken. Dan kun je de havermout nog even laten staan. Voeg ten slotte wat gezonde producten naar eigen smaak toe en dan smullen maar!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: E.
Aantal keer gelezen: 1908x
Toegevoegd: 29-04-2015 05:19
Gewijzigd: 21-08-2015 14:11

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2284 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!