Zaken gaan over mensen. Mensen komen via mensen binnen bij andere mensen. Het is de manier om te slagen. Mond op mond reclame gebeurt echter niet alleen in een evenement. Het is ook mogelijk om het online te doen via de contacten op LinkedIn. Deze contacten moet je natuurlijk wel opbouwen. Het is goed om ook je introverte houding te veranderen. Het is net wat makkelijker om online contact te maken. Zorg dat je een netwerk bouwt en er dan ook het maximale uit haalt.
Wanneer je wat wilt bereiken met netwerken dan moet je weten dat het altijd om de ander draait. Het is het begin. Het is de basis. Leer meer over de ander dan ze zelf weten. Leg ook kort uit wat jezelf doet en wie je bent bij een introductie. Draai het echter direct om en zorg dat het over de ander gaat. Het is dan mogelijk om je interesse in hen te tonen. Spreek mensen aan met hun voornaam. Het is het mooiste geluid in de wereld. Helemaal als het uit jouw mond komt. Het is een teken van respect.
Het is belangrijk om jezelf niet te focussen op het behalen van een score. Kijk hoe je de ander kunt helpen en bouw je netwerk op. Uiteindelijk betaald het zichzelf terug. Zorg dat je een vriendschap opbouwt. Lach, wees open en wees vriendelijk om een relatie op te bouwen. Het is mooi om te ontdekken hoe je vervolgens hier de vruchten van plukt. Je doet het liefste zaken met iemand die je leuk vindt?
Het is belangrijk om je twee oren te gebruiken en je ene mond in diezelfde verhouding. Meer luisteren en minder praten. Luister wat mensen interessant vinden. Wat hun buttons zijn en waar ze liggen en gebruik dit op een positieve manier. Door te luisteren kun je veel ontdekken. Het is prettig en goed.
Het is belangrijk om waarde te bieden en te geven zonder hier iets voor terug te ontvangen. Het is prettig om te kijken welke opties er zijn. We weten zeker, dat je iets van waarde hebt om te delen met een ander. Online kun je dit ook in een e-book weggeven. Het krachtigste is natuurlijk om het in persoon te delen en te vertellen. Geef zonder een verwachting om wat terug te krijgen. Het is juist de vrijgevigheid die mensen moeten voelen. Het is niet zo dat je wat geeft om er wat voor terug te krijgen. De wet van reciprocity is uiteraard wel een goede van dokter Cialdini. Die moet je eens lezen.
Albert Einstein zei eens: Wordt niet een mens van succes, wordt een mens van waarde. Het is een sterke quote. Het is inderdaad zo dat mensen het liefste samenwerken met iemand die vaardigheden en ervaring heeft Lees boeken, ga naar workshops, bekijk video’s, blijf nieuwsgierig, stel vragen en ontwikkel jezelf door. Op die manier is het mogelijk om jezelf goed en gemakkelijk te verkopen bij de juiste gelegenheden. Je profileert jezelf als de specialist. Simpel. Focus niet op wat je verkoopt, maar wie je bent, waar je voor staat en hoe je anderen helpt.
Online zijn er ook veel mogelijkheden. Denk aan:
Het is belangrijk om een actief netwerk op te bouwen bij businessclubs, congressen, seminars en netwerkbijeenkomst. Het is een face to face netwerk. Het is mogelijk krachtiger dan een online netwerk. Denk ook aan verjaardagen en je eigen privé netwerk. Hier zijn er ook volop kansen. Wees duidelijk in wat je doet.
Het is goed om een pitch van maximaal een minuut klaar te hebben. Het is belangrijk om te weten hoe je in een korte tijd precies kunt zeggen wat je wilt delen. Het hoeft geen verkooppraatje te zijn. Het moet interessant zijn voor de ander en duidelijk maken wat je eigenlijk doet. Een minuut is zo voorbij. Houdt hier wel rekening mee. Oefen de elevator pitch ook in de spiegel of neem het op, op je iPhone of smartphone. Je kunt dan horen hoe jezelf klinkt. Het is geweldig om dit goed te doen. Je komt zelfverzekerd en goed over.
Netwerken kost tijd. Het is niet gratis. Het betekent niet dat je bij de duurste netwerkclubs moet gaan. Het is wel belangrijk om je netwerk een kans te geven dat ze je onderhouden. We weten zeker dat ook jij hier ideeën over hebt. Kies slim en doe het goed. Het kan met een bericht, een afspraak te maken, een belletje of wat anders. Het is natuurlijk goed om ook de visitekaartjes bij de hand te houden. Het biedt informatie.
Het is goed om online aanwezig te zijn. Zorg voor een manier om jezelf goed te presenteren. We hebben al een aantal netwerken genoemd. Wat eigenlijk belangrijk is, is dat je hier ook goed op aanwezig bent. Maak een dijk van een profiel op LinkedIn. Maak het aan en plaats er ook continu updates. Steek tijd in de interactie met anderen. Kijk hoe je hier ook gebruik van kunt maken door samen te gaan werken met anderen. Je kunt gaan netwerken om samen een webinar te doen of een andere sessie. Het is heerlijk om zo onder de aandacht te komen en te blijven bij je netwerk.
Nee. Het is geen topsport. Net als bij topsport zijn er wel verschillende categorieën te maken. De amateurs, subprofs en de professionals. Bij de professionals heb je dan de zaterdag klasse, eerste divisie en vervolgens de eredivisie. Met als kroon de Champions League. Niemand start in de Champions League en niemand is daar ooit begonnen. Het is dus goed om langzaam je kwaliteiten als netwerker op te bouwen.