Er zijn diverse druktechnieken waarmee je een trui of sweater van een bedrukking kunt laten voorzien. Deze zijn bijvoorbeeld afhankelijk van het aantal bestelde artikelen en van de type bedrukking, en is van invloed op de kosten voor het laten bedrukken van een trui of sweater.
Transferdruk: Het ontwerp wordt op transferpapier geprint, en dit wordt vervolgens op hoge temperatuur met een pers op de kleding gedrukt. Deze manier van bedrukken is vooral geschikt voor kleine oplages of unieke artikelen door de lage kosten, en kan gekozen worden in geval van zowel tekst als (gedetailleerde) afbeeldingen.
Zeefdruk: Van ieder ontwerp moeten films worden gemaakt, waardoor het redelijk arbeidsintensief is en niet erg geschikt voor foto’s. In het geval van kleine aantallen is deze bedrukkingstechniek relatief duur, maar daar staat wel een zeer heldere bedrukking van goede kwaliteit tegenover.
Borduren: Hierbij wordt de bedrukking niet op de kleding gedrukt, maar er eigenlijk in genaaid. Borduren is de meest duurzame optie en geeft een chique uitstraling, maar is ook de prijzigste mogelijkheid van bedrukking.
Wil je een sweater laten bedrukken, dan is meestal aangegeven van welke stof deze gemaakt is. In veel gevallen gaat het om katoen of polyester. Beide stoffen zijn zeer geschikt voor kleding voor alledaags gebruik. Katoen en polyester zijn echter ook bijzonder geschikt om te dragen tijdens het sporten, doordat ze zorgen voor een goede regulering van de lichaamstemperatuur tijdens het bewegen en zweet snel kan verdampen. Ben jij een bewuste consument en speelt duurzaamheid een grote rol in jouw kledingkeuze? Je kunt ook steeds vaker kiezen voor een sweater van biologisch katoen om te laten bedrukken.
Standaard Europese maten? Wij zijn erg gewend deze te hanteren, maar dat geldt niet voor alle drukkerijen waar je online kleding kunt laten bedrukken. Draag je normaal bijvoorbeeld meestal sweater in maat S als vrouw, dan is het in sommige gevallen toch beter een andere maat te kiezen voor een mooie pasvorm. Om je te helpen bij het kiezen van de juiste maat zijn er vaak maattabellen van de desbetreffende sweater, trui of andere kleding weergegeven. Hierin staan bijvoorbeeld de lengte van het artikel en de breedte bij de taille en borst. Om zeker te weten dat je de juiste maat bestelt kun je zelf je eigen maten met een meetlint opnemen (zie link onderaan voor de instructies) of hiervoor naar een kleermaker gaan.
Meestal is het mogelijk een sweater te laten bedrukken op de mouwen, borst en rug. Het leuke van het ontwerpen van een eigen design op een trui of sweater is dat je zelf de afbeeldingen en tekst, en grootte en locatie hiervan kunt bepalen. Maar waar moet je aan denken bij het bedrukken van een kledingstuk met een tekst of afbeelding als opdruk?
Natuurlijk wel je dat de tekst op een trui of sweater goed leesbaar en zichtbaar is. Allereerst is het daarom belangrijk dat de kledingkleur voldoende contrasteert met de kleur van de bedrukking. Ook moeten de letters van de tekst groot genoeg weergegeven zijn om zichtbaar te zijn. Kun je zelf een lettertype kiezen en de grootte van de letters aanpassen? Houd dan in gedachten dat lettertypen met veel haakjes of krullen de tekst moeilijk(er) leesbaar maken. Zorg in dat geval altijd ervoor dat de tekst groot genoeg is, er sprake is van voldoende contrast tussen de kleding- en tekstkleur en er voldoende ruimte is tussen de letters zodat je ze goed kunt onderscheiden. Kijk daarnaast ook uit met het verticaal of horizontaal uitrekken van letters.
Wil je een sweater bedrukken met een afbeelding, dan kun je deze bestanden meestal gemakkelijk uploaden. Afbeeldingen zoals een foto, logo of tekening die gemaakt zijn in Adobe Illustrator of een pdf- of jpg-extensie hebben kunnen in de meeste gevallen zonder problemen gebruikt worden. Check bij het plaatsen van een logo wel eerst even of er copyright op rust, anders breek je mogelijk inbreuk op het beeldrecht.
Zorg er daarnaast altijd voor dat de afbeelding die je wilt gebruiken van hoge kwaliteit is. Sommige foto’s hebben bijvoorbeeld voldoende pixels om scherp afgedrukt te kunnen worden op het standaard fotoformaat 10 x 15 centimeter, maar onvoldoende pixels voor een scherpe, grote afbeelding op de rug of de borst van een sweater. Informeer eventueel bij de drukkerij welke bestandgrootte ze minimaal adviseren, om fletse kleuren en een korrelige afbeelding te voorkomen.
Ben je in een creatieve bui en wil je een foto op een sweater extra laten opvallen? Bewerk deze dan voor het uploaden met een grafisch programma als Photoshop. Je krijgt een bijzonder effect door de afbeelding in zwart-wit of sepia om te zetten, of voor een filter te kiezen die slechts een gedeelte in kleur weergeeft maar de rest in grijstinten verandert.
Particulieren willen meestal unieke kleding laten bedrukken, bijvoorbeeld om een zwangerschap aan de kondigen (‘ik word grote zus’ of ‘baby inside’ , een jarige jubilaris in het zonnetje te zetten, als origineel kraamcadeau of voor een vrijgezellenfeest. Bij bedrijven gaat het juist meer om een uniforme en herkenbare outfit als bedrijfskleding, voor promotionele activiteiten of evenementen zoals beurzen of congressen.
Bij het bedrukken van bedrijfskleding gaat het om de juiste balans qua bedrukking: niet teveel informatie, maar ook niet te weinig. De bedrijfsnaam en logo mogen niet ontbreken, maar of ook de URL van de website, een e-mailadres, een telefoonnummer of eventueel vestigingsplaats geplaatst moeten worden zal per gelegenheid verschillen. Houd wel in gedachten dat mensen bedrijfskleding vaak slechts onbewust waarnemen en dus niet alle tekst specifiek zullen lezen en in zich opnemen.
Wil je als werkgever bedrijfskleding onbelast aan je medewerkers ter beschikking stellen, dan moet de bedrukte bedrijfskleding wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de kleding bijvoorbeeld voorzien zijn van minimaal een beeldkenmerk zoals de bedrijfsnaam of het logo, en moet de oppervlakte hiervan minimaal 70 cm2 bedragen.
Heb je dan eindelijk je zelf ontworpen sweater ontvangen en draag je deze veel? Let dan op de wasvoorschriften voor sweaters of andere kleding met een bedrukking, om de kleuren hiervan lang mooi te houden. Aanbevolen wordt de kleding op maximaal 40 graden te wassen, met een programma voor handwas. Om de bedrukking en de kleur van de kleding lang mooi te houden wordt daarnaast geadviseerd geen wasmiddelen te gebruiken waaraan wasverzachter of bleek is toegevoegd. Droog je normaal kleding in de wasdroger? Omdat dit kan zorgen voor beschadigingen aan de bedrukking, is het beter om een sweater of andere kleding met opdruk uit te hangen om te drogen. Strijk je altijd al je schoongewassen kleding, ga dan niet met een warme strijkbout over de bedrukking.
Koop je als consument online kleding of andere artikelen, dan kun je in veel gevallen gebruik maken van het herroepingsrecht. Dit geeft je het recht artikelen binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van redenen retour te zenden. Je moet dan van de verkopende partij het bedrag van het artikel en de verzendkosten terugkrijgen. Dit is echter niet het geval bij een bedrukte sweater, omdat deze volgens jouw specifieke wensen vervaardigd is. Het artikel wordt door de verkoper speciaal voor jou gemaakt en hij zal het daarom niet meer aan iemand anders kunnen verkopen. Let er dus altijd op dat je de juiste kledingmaat kiest en de bedrukking naar wens is. Is er echt sprake van een ondeugdelijk artikel? Neem dan contact op met de drukkerij van de bedrukte sweater of andere kleding om het probleem te bespreken.