Het proces kan echter ontmoedigend zijn. Hier zal ik mijn beste tips voor het ontwerpen van unieke T-shirt afbeeldingen en het bedrukken van je eigen t-shirts doornemen. Neem de tijd om je design concept te verkennen. T-shirt ontwerp is een kunstvorm en een goed kunstwerk vereist tijd. Met een goed doordacht ontwerp heb je een product dat jaren meegaat en vele fans zal creëren en je veel vervulling zal geven. Het eerste bedrijf dat T-shirts verfraaide was Tropix Togs. Het bedrukte t-shirts met popcultuur-iconen die de weg wijzen naar het aanpassen van T-shirts. Filmsterren zoals Marlon Brando, John Wayne en James Dean hebben T-shirts gepopulariseerd. Tot die tijd werden ze nog steeds beschouwd als ondergoed.
Schets het ontwerp van je t-shirt, maak een wandeling om de creativiteit te laten stromen, maak een paar variaties, pas ze naar wens aan, eet iets, drink een kop koffie en doe een volledig brainstormproces. Slaap er dan een nachtje over. En begin weer opnieuw. Als het gouden idee direct in je opkomt, geweldig. Maar ontdek andere creatieve opties voor het geval dat. Het bedenken van een creatieve idee mag zijn tijd kosten.
Omdat ik in de loop der jaren voor zowel print als web heb gewerkt, ken ik het enorme verschil tussen design op het scherm en een gedrukt stuk. Wees niet bang om het ontwerp van je t-shirt op een foto van een model te bekijken. Print het indien nodig en plaats het op een echt t-shirt. Zorg ervoor dat je je kunstwerken op ware grootte ziet.
Klassieke t-shirts tonen beperkte kleurenpaletten en sterke concepten. Iedereen waardeert grote tekenvaardigheid en aandacht voor detail. Er is niets beter dan een heel goed uitgevoerd meesterwerk op een shirt te zien, waar je uren over kunt filosoferen. Zorg ervoor dat je t-shirt designs tot denken aanzetten in combinatie met een vleugje humor. maar houd de boodschap het liefst positief. Maar evenzeer, enkele van de meest klassieke t-shirt ontwerpen zijn de eenvoudigste en krijgen de krachtige boodschap via hun eenvoudige vorm. Houd het ontwerp dus simpel want anders kun je moeite ervaren om een succesvol ontwerp af te leveren.
T-shirts worden ontworpen door kunstenaars, maar benader je kunsten zakelijk en rationeel. Dit is een belangrijke. Ben je aan het ontwerpen voor man of vrouw; jong of oud? Aan het eind van de dag ontwerp je een product waarvan je wilt dat mensen het dragen. Zoals elke goede ontwerper zou doen, noteer de exacte persoon die je wilt aantrekken voor je t-shirt ontwerp, wie ze zijn, wat ze leuk vinden, welke andere merken ze leuk vinden en ga vanaf daar aan de slag om het perfecte design voor je markt te creëren.
Als je voor een humoristisch t-shirt ontwerp gaat, wil je niet dat het overkomt als goedkoop en goedkope humor verpest zelfs het meest briljante design. Zelfs de meest succesvolle luide en in your face ontwerpen hebben subtiele humor. Ik ben geen fan van 95 procent van de humoristische t-shirts, maar correct gedaan, kan humor de hoofden doen draaien. Zorg voor een goede balans tussen goede smaak en opvallendheid.
Probeer complementaire kleuren in je ontwerp te verwerken. Gebruik de kleur van het t-shirt effectief en probeer complementaire kleuren te kiezen. Als je Adobe Illustrator gebruikt, schakel je global colors in. Het is een absolute aanrader en bespaart je zoveel tijd. Je kunt ook halftonen gebruiken om het maximale uit de beperkte kleuren te halen die je mag gebruiken voor je ontwerp.
Gebruik pantone kleuren bij zeefdrukken. Je printer zal er dol op zijn. Ze zullen ook van je houden als je tekst uitzet en eventuele slagen uitbreidt. Er zijn veel goede tutorials beschikbaar, afhankelijk van of je Illustrator of Photoshop gebruikt.
Het is belangrijk om de tijd te nemen om te leren over welk type t-shirt je wilt designen en afdrukken. Dus je ontwerp is voltooid en correct weergegeven, maar je t-shirt is alleen zo goed als de kwaliteit van de printer. Probeer je t-shirts te laten drukken door gerenommeerde bedrijven.
Je kunt zelfs je lokale drukker bellen. Maar het is belangrijk om de tijd te nemen om te leren welk type shirt je wilt afdrukken.
Het gewicht, de afmetingen, de labelopties, de kosten enzovoort beïnvloeden allemaal het eindproduct en de prijs van het eindproduct. Dit duurt een tijdje om juist te krijgen en het vereist een gesprek met verschillende bedrijven, maar één ding is zeker: handel met een bedrijf dat je shirt wil behandelen als een eindproduct voor de detailhandel en dat je werk met zorg behandeld. Zeefdrukken is immers een kunst.
Om iets goed te begrijpen, moet je het bestuderen en de context ervan begrijpen. Geweldige t-shirts designs zijn voortgekomen uit elke subcultuur fenomeen dat ooit bestaan heeft, of het nu: muziek is, skateboarden, straatkunst, internet cultuur, sport of algemene popcultuur. Lees alles over de geschiedenis van t-shirts, hun oorsprong en de feiten. Op Bol zijn er vele interessante boeken over dit onderwerp te vinden. Op Youtube zijn ook vele interessante video’s en documentaires over: het design, de geschiedenis en de toekomst van t-shirts te vinden. Speur simpelweg het internet af naar informatieve bronnen over T-shirts en je vindt ongetwijfeld interessant bronnen van kennis.
Laat je inspireren door wat de nieuwste trends zijn, maar kopieer ze niet. De kans is groot dat tegen de tijd dat je dat t-shirt hebt geproduceerd, andere ontwerpers achter gesloten deuren ergens anders naartoe gaan. Laat je liever inspireren door de huidige trends en probeer iets nieuws te creëren. Creëer je eigen stijl en koers en je zal je eigen tribe aan trouwe fans creëren.