Niet iedere drukkerij waar je online kleding kunt bedrukken hanteert standaard Europese maten. Heb je normaal bijvoorbeeld als vrouw meestal maat M, dan kan het zijn dat je toch beter een andere maat kunt kiezen. Maar hoe kun je dan weten welke maat je moet bestellen? Als je online kleding koopt kun je deze nu eenmaal niet passen, maar gelukkig geven veel aanbieders waar je een T-shirt kunt laten bedrukken wel een maattabel op. In een maattabel staan dan bijvoorbeeld de afmetingen van de kleding bij de borst en in de taille, en de lengte van het kledingstuk. Je eigen maten kun je zelf opmeten met een meetlint (let er dan wel op dat je dit op de juiste plaats en manier doet), of dit laten doen bij een kleermaker.
Meestal kun je een T-shirt laten bedrukken op de borst, rug en mouwen. De bedrukking kan bestaan uit een tekst of afbeelding of een combinatie daarvan. Waar moet je op letten bij het plaatsen van de opdruk?
Om een tekst op een T-shirt goed leesbaar te laten zijn, is het allereerst nodig dat de kleur van de bedrukking voldoende contrasteert met de kledingkleur. Daarnaast moet de tekst natuurlijk groot genoeg zijn om op te vallen. Soms is het mogelijk om zelf een lettertype te kiezen en de grootte van de tekst aan te passen. Een lettertype met veel krullen of haakjes aan de letters maakt de tekst iets moeilijker leesbaar, dus let er in dat geval zeker op dat de tekst niet te klein is, er voldoende ruimte tussen de letters is en er sprake is van een duidelijk contrast tussen de tekst- en kledingkleur. Ook het horizontaal of verticaal uitrekken van tekst doet meestal niet veel goed voor de leesbaarheid.
Als je een afbeelding op een T-shirt wilt laten bedrukken, kun je meestal bestanden uploaden met een jpg- of pdf-extensie, of bestanden die gemaakt zijn met behulp van Adobe Illustrator. Een afbeelding kan bijvoorbeeld een foto zijn, een tekening of logo. Als je een logo op een T-shirt wilt laten bedrukken, zoek dan wel eerst uit of er geen sprake is van copyright omdat je anders inbreuk pleegt op het beeldrecht. Maak daarnaast altijd gebruik van een afbeelding van hoge kwaliteit. Sommige afbeeldingen kunnen voldoende pixels hebben om deze scherp af te kunnen drukken op een grootte van bijvoorbeeld 10 bij 15 centimeter, maar is dit onvoldoende wanneer deze groter wordt afgedrukt op bijvoorbeeld de rug of borst van een T-shirt. Heeft de afbeelding te weinig pixels, dan wordt de afbeelding korrelig en worden de kleuren erg flets.
Wil je een foto extra op laten vallen, dan kun je deze voorafgaand aan het uploaden bewerken met een grafisch programma zoals Photoshop. Plaats bijvoorbeeld een filter over de foto heen die slechts een gedeelte in een in het oog springende kleur behoudt maar de rest zwart-wit maakt, of kies voor sepia of geheel zwart-wit.
Grofweg is er een splitsing te maken tussen bedrijven en particulieren die T-shirts laten bedrukken. Bedrijven kiezen voor bedrukte kleding als bedrijfskleding, voor evenementen of voor promotionele activiteiten. Denk hierbij aan beurzen, congressen, openingen van winkels, etcetera. Bij het bedrukken van bedrijfskleding zijn een aantal zaken van belang:
Particulieren laten T-shirts bedrukken voor de meest uiteenlopende zaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verjaardagscadeau (leuk voor een jubileum!) of een kraamcadeau. Ook leuk is het om een T-shirt te laten bedrukken om de zwangerschap aan te kondigen of ‘ik word grote broer’ / ‘ik word grote zus’.
Kledingstoffen die bedrukt kunnen worden
Als je een T-shirt wilt laten bedrukken, is meestal aangegeven van wat stof dit is gemaakt. In veel gevallen gaat het om katoen of polyester die beide zeer geschikt zijn voor alledaags gebruik, maar ook om bijvoorbeeld in te sporten. Beide stoffen zorgen namelijk voor een goede regulering van de lichaamstemperatuur tijdens het bewegen en laten zweet snel verdampen. Omdat tegenwoordig duurzaamheid van producten een steeds grotere rol speelt in het keuzeproces van consumenten, zie je ook steeds vaker T-shirts van biologisch katoen die je kunt laten bedrukken.
Als je kleding of andere artikelen online bestelt, kun je normaal als consument de bestelling volgens het herroepingsrecht binnen 14 dagen na ontvangst retour zenden zonder opgave van redenen. De verkoper is dan verplicht het bedrag van het artikel en de verzendkosten terug te betalen. Dit geldt echter niet voor bedrukte T-shirt of andere items, omdat het hier om gepersonaliseerde artikelen gaat die volgens specifieke wensen zijn vervaardigd. De verkoper maakt het artikel speciaal voor jou en zal het daarom niet meer kunnen verkopen aan iemand anders. Let er bij het bedrukken van een T-shirt dus extra goed op dat je de juiste maat kiest, en de bedrukking is zoals jij wilt. Mocht het artikel echt ondeugdelijk zijn, dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen met de drukker van het T-shirt om samen tot een oplossing te komen.
Heb je een T-shirt laten bedrukken met een eigen ontwerp dan wil je hier natuurlijk nog lang plezier van hebben. Voor het wassen van een T-shirt of andere kleding met een bedrukking gelden echter wel bijzondere wasvoorschriften. Om de bedrukking lang mooi te houden wordt bijvoorbeeld geadviseerd de kleding op een handwas van maximaal 40 graden te wassen. Gebruik bij het wassen uitsluitend wasmiddelen waaraan geen bleek of wasverzachter zijn toegevoegd om de bedrukking niet te laten vervagen. Ook het drogen van een T-shirt in een wasdroger kan zorgen voor beschadigingen aan de bedrukking, dus het is beter de kleding gewoon uit te hangen om te laten drogen. Als je bedrukte kleding wilt strijken, voorkom dan bovendien altijd dat je met een warme strijkbout over de bedrukking heen gaat.