Waarom is vliegen zo duur? Het is algemeen bekend dat een beginnende piloot vaak een flinke lening moet afsluiten om de vliegopleiding te kunnen volgen. Dit zijn bedragen tot soms wel €200.000. We hebben het hier over commerciële verkeersvliegers overigens. Het ‘privé’-vliegbrevet kost gemiddeld zo’n €10.000. Dat is alsnog een flink bedrag voor velen.
Het huren van een sportvliegtuig kost gemiddeld zo’n €160,- (inclusief BTW), hieronder zullen we uitleggen waaruit dit gemiddelde is opgemaakt. Het is een flink lijstje geworden:
Het tarief voor het huren van een vliegtuig wordt bepaald aan de hand van een aantal kostenposten, waarvan de belangrijkste zijn: brandstofverbruik, onderhoudskosten en afschrijving.
Vergeet echter niet dat er ook een hele papierwinkel bij komt kijken, hangar, keuringen.
Een globaal overzicht van de belangrijkste kosten:
17,5 liter per uur a €1,50,-
€20 per uur afschrijving van het vliegtuig
€20 per uur onderhoud, denk hierbij aan het vervangen van de olie en het onderhouden van de motor in zijn geheel.
€10 per uur voor reservering voor vervangen motor. Vliegtuigmotoren hebben een limiet van het aantal uren wat ze kunnen doen.
€10 per uur verzekering. Dit is echter sterk afhankelijk van de premie die je betaalt.
Gemiddeld €10,-
Van dit landingsgeld wordt o.a. het volgende betaald:
Het landingsgeld voor een sportvliegtuigje op de luchthaven Schiphol bedraagt maar liefst ruim €150,-. Op vliegvelden zoals Teuge en Hilversum bedraagt het bedrag gemiddeld een tientje. In de regel geldt dat des te meer verkeersvliegtuigen er landen, des te hoger het landingsgeld is. Zo is een landing op Rotterdam The Hague Airport relatief prijzig, ruim €30,-.
Gemiddeld €50/uur
De instructeur vraagt een vergoeding voor zijn of haar werkzaamheden, dit uurtarief varieert tussen €25/uur tot €100/uur. Dit is afhankelijk van onder andere de ervaring van de instructeur.
Hangar, papierwinkel/administratie, grondpersoneel en verzekering
Je leest het al, vliegen is duur, helaas. Er is echter goed nieuws in de kleine luchtvaart, wat de kosten aanzienlijk naar beneden kan brengen. Deze innovatie betreft het ‘elektrische vliegen’. Momenteel vliegen alle sportvliegtuigjes in de ‘General Aviation’ op fossiele brandstoffen zoals het vervuilende diesel en kerosine. Echter, de laatste jaren is de accu-technologie flink verbeterd, waardoor het laden sneller gaat en de capaciteit van de batterij groter is.Tevens helpt het gebruik van kunststofmaterialen zoals kunststofglasvezel. Hierdoor worden de sportvliegtuigjes een stuk lichter en zullen ze daarom efficienter vliegen.
Doorgaans wordt het interessant om een eigen vliegtuig te kopen als je meer dan 100 uur per jaar vliegt. Deze theoretische grens is afhankelijk van een aantal variabelen, zoals het type vliegtuig dat je vliegt. Natuurlijk dien je rekening te houden met de aanschafprijs van het vliegtuig. Voor een tweedehands Cessna 172 (zeer populair vierpersoons vliegtuig), betaal je voor een flink gebruikt exemplaar €25.000. Een jong, weinig gebruikte Cessna 172 kan tot €200.000 kosten.
Een andere, wat moeilijkere manier om kosten te besparen is om bevriend te raken met een vlieginstructeur, zodat je alleen z’n reiskosten betaalt. Dit zou natuurlijk niet je doel an sich voor de vriendschap moeten zijn, maar het kan een mooie bijkomstigheid zijn.
Een andere, tegenwoordig zeer populaire methode is het delen van de kosten door alle inzittenden.
Casus: retourvlucht naar Texel vanaf Vliegveld Hilversum
Vanaf Vliegveld Hilversum is het ongeveer een uur vliegen naar Texel Airport.
De kosten voor een Cessna 172 (vier zitplaatsen) zullen zo’n €170 per uur bedragen. De vliegtuigkosten voor deze trip zullen dus €340 bedragen. Daarbij komt dan nog ongeveer €30 aan landingsgeld. Totaal €370.
Deel dit bedrag door vier personen en je komt op ongeveer €95,- per persoon uit.
Een bekende manier om ‘vliegmaatjes’ te vinden, is via Facebook. Er zijn diverse groepen voor, met andere luchtvaart-hobbyisten. Mocht het niet lukken via het internet, dan kan je natuurlijk altijd nog vrienden en kennissen benaderen om een keer mee te vliegen.
Van de wetgever is het overigens niet toegestaan om passagiers meer dan hun deel te laten betalen, dus je zal zelf evenveel moeten meebetalen als eenieder die meevliegt. Mocht je tegen betaling vluchten willen gaan uitvoeren, dan dien je daar vergunningen voor te verkrijgen.
Vliegen is prijzig, zeker in de kleine luchtvaart. Er zijn een aantal positieve ontwikkelingen om kosten te besparen, maar ook bedreigingen. Zo is de grote luchtvaart steeds meer van belang in onze economie en daardoor dreigt het luchtruim voor de General Aviation steeds kleiner te worden.
Positief is de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen, die het overbodig zullen maken om nog te tanken aan de pomp. Deze ontwikkeling is vergelijkbaar met wat Tesla voor de auto-industrie heeft betekend.
De redenen dat vliegles nemen momenteel nog steeds prijzig is, varierend van 150 euro per uur tot en met 300 euro per uur, is o.a. het flinke onderhoud, de afschrijving en de beperkte concurrentie op vliegvelden.
Er zijn meerdere manieren om te besparen op de kosten: door het aanschaffen van een eigen vliegtuig en/of door het delen van de kosten onder de meevliegende personen.
Het landingsgeld varieert sterk per vliegveld, op Schiphol betaal je de hoofdprijs en op vliegvelden zoals die van Texel betaal je vaak maar een tientje per landing.
De vergoeding voor de instructeurs, als je nog niet je brevet hebt, bedraagt tussen de dertig en honderd euro per uur.