15 tips om beter te werken met een whiteboard

15 tips om beter te werken met een whiteboard

15 tips om beter te werken met een whiteboardJe gebruikt op kantoor een whiteboard, maar merkt dat je eigenlijk niet altijd beter werkt dankzij dit bord. Dus, wat valt daar aan te doen? In dit artikel vertellen we je hoe je beter, effectiever en efficiënter met jouw whiteboard kan werken. 15 praktische tips die jou helpen meer uit jouw whiteboard te halen. Heb je nog andere tips? Vertel het ons in de comments!

Je gebruikt op kantoor een whiteboard, maar merkt dat je eigenlijk niet altijd beter werkt dankzij dit bord. Dus, wat valt daar aan te doen? In dit artikel vertellen we je hoe je beter, effectiever en efficiënter met jouw whiteboard kan werken. 15 praktische tips die jou helpen meer uit jouw whiteboard te halen. Heb je nog andere tips? Vertel het ons in de comments!

Hieronder alle 15 tips. Ze variëren van het gebruik van Post-its tot hoe een planning te maken. We horen in de comments graag hoe jij over deze tips denkt. Al deze tips zijn afkomstig vanuit een periode taal studeren in het buitenland.

1. Maak gebruik van je doelen

Uw lesdoelen nemen waarschijnlijk ergens ruimte in beslag, dus gebruik ze. Schrijf ze niet alleen om een vakje aan te vinken tijdens een observatie, maar gebruik ze als lesplan. Als je een doel hebt bereikt, verwijs er dan naar terug. Schakel het uit. Dit klinkt heel eenvoudig, maar het laat de leerlingen zien wat ze bereiken en laat hen zien waar de les naartoe leidt. Op uw beurt evalueert u ook uw les. Als je een bord vol met ongevinkte doelen hebt, wat is er dan misgegaan?

2. Maak de planning visueel

Denk niet alleen aan je planning, maar teken uw lesplan op het bord. Hoe wil je dat het uiteindelijke plaatje eruit ziet? Dit is vooral belangrijk als je een beetje taalinvoer doet - het zal je helpen om de informatie die je de leerlingen geeft te onthouden. Tijdens een 'focus op taal' observatie tijdens de CELTA werden we aangemoedigd om het whiteboard van de geobserveerde leraar te tekenen en na te denken over hoe ze de vorm van de woorden hebben gemodelleerd. Dit was erg nuttig. Waarom niet een paar foto's maken van je eigen bestuurswerk en nadenken over wat goed werkte en wat niet?

3. Plak uw lesplan op het bord

In navolging van de tip hierboven..... Ik breng vaak tijd door op het bord, dus het lijkt me een logische plek om het plan vast te houden. Plus, als je je bestuurswerk hebt gemodelleerd in je plan, dan kun je er net zo goed naar verwijzen. Maar een tip, als je een geobserveerde les doet, wil je misschien je plan vereenvoudigen tot een notitieformulier of belangrijke procedurele informatie benadrukken.

4. Houd het netjes

Wat je ook doet, houd het netjes. Als je denkt dat iets niet duidelijk genoeg is, verwijder het uit en schrijf het opnieuw. Onlangs zag ik de notities van een student die 'in conclutie' zeiden. Ik stond op het punt om ze op te roepen op hun slechte kopieervaardigheden, totdat ik me realiseerde dat mijn 's' er op de een of andere manier op een 't' leken - op de een of andere manier! Een snelle tip - loop naar de achterkant van het klaslokaal en controleer of wat je geschreven hebt groot genoeg en recht genoeg is. Mijn schrijven ziet er vaak uit alsof het rodelen is.

5. Kleurcoördinatie

Ik vind het prettig om consistent te zijn met de kleuren van de borden. Normaal gesproken schrijf ik nieuwe woordenschat in het zwart, de vorm in het groen, stress in het blauw, etc. Ik denk dat kleuren heel belangrijk zijn als je een structuur voor vervangingsoefeningen bestuurt - zodat studenten weten welke onderdelen vervangen kunnen worden.
Ik heb in het verleden tienerklassen getraind om mijn kleurcoördinatie voor mij te doen.... ze weten wat de kleuren betekenen, zodat ik ze gewoon de pennen kan geven en de woordenschat op het bord zelf kan annoteren. Als je fonemische symbolen onderwijst, kun je vroege finishers de 'pronunciation colour pen' (het blauw van mijne) geven en hen vertellen om aan te geven waar de symbolen in woorden op het bord verschijnen. Studenten lijken te genieten van deze uitdaging.

6. Meer woordenschat leren bij het leren van een taal

Ik heb de gewoonte om dit te doen voor bijna alle woorden die ik bestuur. Ik moet echter bekennen dat ik een beetje stumped met hoe/of ik zinnen voor vorm moet markeren. Hoe dan ook, plakken met enkele woorden. Een eenvoudige haakjes met het woordvorm symbool lijkt prima te werken. Dit is handig als je verschillende vormen van hetzelfde woord markeert (zie rechts).

7. Voor nieuwe woordenschat: bestuur de nadruk in een woord

Dit doe ik door een grote blauwe stip boven de klinker in de gestreste lettergreep te plaatsen. Ik heb echter veel variaties gezien - het benadrukken van de gestreste lettergreep, het gebruik van stressmarkeringen op de fonemische kaart, het gebruik van stresscirkels, enz. Experimenteer en vind je favoriet.

8. Voor nieuwe woordenschat: forumcollocaties

Als je denkt dat er een vrij belangrijke collocatie is met de doeltaal, zet dat dan ook op het bord. Het kan helpen om dit in een andere kleur te doen. Vergeet niet dat de site Just the Word echt nuttig is om te beslissen welke collocaties je moet onderwijzen.


9. Bestuurlijk fonemisch script waar/indien relevant

Dit is misschien niet relevant voor u als u het fonemisch schrift niet onderricht. Als je een cursus op diplomaniveau volgt, dan raad ik je aan om dit een beetje uit te proberen om je te helpen het script te leren en te oefenen, maar als je leerlingen het niet weten, dan zijn de voordelen twijfelachtig! Toch hou ik ervan en gebruik ik het wanneer nodig, voor dingen als homoniemen (in dit voorbeeld ook een heteroniem, denk ik? hmmm).

10. Gedragsbeheer

Het opgeven van een deel van je bestuur in een jonge leercursus voor gedragsmanagement is vrij nuttig. Ik was onlangs bij de British Council Vietnam en het team van YL-docenten zat hier vol ideeën voor. Sommige waren technisch onderlegd en gebruikten een ClassDojo puntensysteem op hun digibord, wat leuk en consistent was. Ik gaf echter de voorkeur aan de ideeën van de oude school. Mijn favoriet waren Tom en Jerry cut outs op het bord. Tom werd dichter bij Jerry gebracht toen de leerlingen de regels overtraden. Tom het vangen van Jerry leidt tot een soort straf, Jerry het bereiken van het goede gedrag kaas leidt tot beloning. Ah..... Skinner! Hoe dan ook, een constante visuele herinnering aan goed gedrag is geweldig. Persoonlijk doe ik dit alleen maar per groep (niet per individu) om te helpen met peer policing. Hier is mijn favoriete ontwerp (links) - goed weer/slecht weer.

11. Consistente scoringssystemen

In het verlengde van het bovenstaande gebruik ik voor tienerklassen (specifiek 14 en lager) altijd een puntensysteem. Ik ben onlangs begonnen met het gebruik van dit systeem, waarbij ik mijn klas in 4 groepen verdeel. Let wel, er zijn punten in het zwart en één punt in het groen. Mijn groene punten zijn 'gedragspunten'. Deze tellen als dubbele punten als de scores gelijk zijn - een beetje als een wegdoelpunt in het voetbal. Juicht het idee van Geoff bij BC Vietnam toe.

12. Doeltaal komt overeen

Terug naar een beetje doeltaal. Ik vind het soms moeilijk om studenten bepaalde doeltaal te laten gebruiken, vooral als het gaat om dingen als gesproken teksten. Een truc die ik de laatste tijd heb gebruikt is om een telling van het gebruik van de doeltaal op het bord te houden tijdens een taak. Dit is nuttig voor u omdat het laat zien met welke taal de studenten zich op hun gemak voelen, maar ook goed voor de leerlingen omdat het hen aanmoedigt om een aantal van de minder gebruikte zinnen uit te proberen. Bovendien laat het hen zien dat u luistert. Ook kan het uw 'feedback naar de taal' fase een beetje makkelijker maken.

13. Post-it feedback

Ik moet er weer een gewoonte van maken om deze sectie op mijn bord op te nemen. Zorg ervoor dat er aan het begin van een les een 'Wat ik heb geleerd.....' gedeelte op het bord staat, net onderin de hoek of iets dergelijks. Dit is versierd met blanco post-it notities. In de laatste minuten van de les vraag ik de leerlingen om naar voren te komen, een post-it mee terug te nemen naar hun tafel, iets te schrijven wat ze geleerd hebben en het vervolgens op het bord te plakken als ze de les verlaten. Het is een leuke manier om feedback te krijgen.
Je kunt dit gemakkelijk veranderen om het communicatief te maken. Laat de leerlingen 3 dingen bespreken en op een rijtje zetten die ze allebei geleerd hebben, of om een vraag op te schrijven die ze nog over een onderwerp hebben, of om elkaars opmerkingen te komen lezen en te bespreken. Je vindt genoeg ideeën voor dit soort feedback op sites zoals de Teacher Toolkit, een van mijn favorieten!

14. Mysterie prijs

Dit is een andere die ik kreeg van Teacher Toolkit, en het heeft goed gewerkt. Laat gewoon een eenvoudig stukje papier op het bord staan met de tekst 'Mystery Prize'. Schrijf iets op de achterkant of op het bord erachter - zoals 'Geen huiswerk' of wat je prijs ook is. Vertel de leerlingen dat als ze hard werken en zich gedragen, ze de prijs aan het einde van de les mogen onthullen. Een eenvoudig maar zeer effectief instrument voor gedragsmanagement. Dit is nog steeds een tip voor bestuurswerk, want het is er altijd, en je kunt er altijd naar verwijzen!

15. Slapsticks

Ik kan geen tips schrijven voor beter bestuurswerk zonder de slapsticks te noemen. Deze zijn de laatste maanden standaard in mijn klas geworden. Ik speel normaal gesproken eenvoudige spelletjes waarbij de leerlingen twee lijnen maken, de persoon aan de voorkant heeft een klapstick, je zegt een woord/phrase/etc dat overeenkomt met een afbeelding op het scherm. De eerste persoon die het beeld slaat (of zwiept) wint een punt.
Maar geloof het of niet, ze hebben voor mij een nieuwe toepassing gekregen. Ik vond dat het goede aanwijzers waren om te gebruiken voor mijn digibord, alsof ik te dichtbij sta dan maak ik een grote schaduw en het beeld is onduidelijk. Toen ik dit de eerste keer deed, vonden mijn volwassen studenten het (vreemd genoeg) hilarisch. Dus nu breng ik er een mee naar de klas en gebruik ik hem om dingen aan te wijzen. Ik weet zeker dat ik bekend sta als 'de leraar met de vliegenmepper'. Het verlicht de stemming, en het is een stuk makkelijker om voor 16 mensen op te staan als ze allemaal glimlachen!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Siem-VD
Aantal keer gelezen: 2553x
Toegevoegd: 17-12-2018 14:26
Gewijzigd: 04-05-2019 09:18

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!