Het importeren van een auto van onze Oosterburen is de afgelopen jaren rap toegenomen. Duitsland is natuurlijk de bakermat van veel kwalitatief goede automerken en deze auto import ontwikkeling is dan ook niet heel opmerkelijk. Aan het importeren van een auto uit Duitsland zitten een aantal significante voordelen die het voor veel mensen de juiste keuze maakt. Er zijn echter ook een aantal nadelen verbonden aan het importeren van een auto uit Duitsland.
Duitsland is natuurlijk een land met een veel grotere omvang dan Nederland. Het aantal auto’s op de weg ligt hierdoor een stuk hoger en logischerwijs is ook het aanbod aan auto’s aanzienlijk groter dan in Nederland. Wanneer je hierbij optelt dat Duitsland het thuisland is van grote merken zoals onder andere: Volkswagen, Mercedes en Audi, dan is het niet meer dan logisch dat de auto’s in Duitsland vaak voordeliger zijn in aanschafwaarde. Dit wordt uiteraard bepaald door de wet van vraag en aanbod en het feit dat auto’s gemaakt worden in het land waar ze verkocht worden en deze dus niet verder vervoerd hoeven te worden.
Hoewel Nederlanders en Duitsers vaak in veel dingen niet veel van elkaar verschillen lijkt er een significant verschil te zijn aan hoe er met auto’s wordt omgegaan. Zonder dat er harde cijfers beschikbaar zijn, zeggen meerdere experts en garagehouders in te stemmen met de waarneming dat Duitsers over het algemeen netter met hun auto omgaan. Hierdoor verkeren occasions uit Duitsland vaak in een betere staat met minder schade aan het interieur of exterieur. Naast dit sentiment is er over het algemeen een groter aanbod aan auto’s, maar ook aan auto’s die in luxere varianten zijn uitgevoerd. Mensen die op zoek zijn naar een complete uitgave met de nieuwste features komen dan ook vaker over de grenst terecht. Duitsers vervangen over het algemeen hun auto sneller dan Nederlanders, waardoor er ook op het gebied van occasions meer nieuwere auto’s op de markt beschikbaar zijn.
Iedereen die ervoor kiest om een auto uit Duitsland aan te schaffen en te importeren is verplicht om BPM te betalen. Omdat er in Nederland en omringende landen een aantal belastingstelsels anders geregeld zijn, gebruiken veel mensen deze mogelijkheid om hier een voordeel uit te halen. De BPM wordt berekend bij het registeren van de Duitse auto met een Nederlands kenteken. Wanneer je in Nederland een auto koopt is de BPM al berekend in de aanschafwaarde. De BPM kan op twee manieren worden berekend. De eerste manier is het zogeheten historische bruto BPM-bedrag en heeft betrekking op de waarde die werd berekend in het jaar van de eerste afgifte van de auto. De tweede methode is het actuele bruto BPM-bedrag. Hierbij wordt de huidige berekening in acht genomen. Deze kan nog weleens veranderen maar neemt bijvoorbeeld op dit moment ook de CO2 uitstoot mee. Dit kan bijvoorbeeld voor auto’s van een aantal jaren oud met een lage CO2 uitstoot en een hoge fiscale waarde voordeel opleveren.
Er zitten veel voordelen aan het importeren van een auto uit Duitsland. Vooral op financieel gebied is deze optie voor veel mensen interessant. Het is echt belangrijk om je niet te laten verblinden door deze voordelen en ook de nadelen in ogenschouw te nemen voordat je de beslissing maakt om een auto te importeren.
Wanneer je een auto geïmporteerd hebt en deze na een aantal jaren weer wilt verkopen in Nederland dan kan dit soms weleens lastig zijn. De reden hiervoor, is dat er vaak een deel van het verleden van de auto op papier ontbreekt en mensen over het algemeen niet happig zijn op een auto waarvan ze niet precies weten waar deze vandaan komt.
Het is bekend dat veel schadeauto’s naar Nederland geïmporteerd worden en hier gerepareerd worden. Dit zorgt namelijk voor een lagere BPM waarde. Dit is echter iets wat potentiële kopers ook weten waardoor de auto wellicht minder interessant wordt, omdat het schadeverleden niet volledig bekend is.
Bij het importeren van een auto komt nogal wat administratie en papierwerk kijken. Vaak is het financieel wel de moeite waard, maar kost het toch behoorlijk wat werk om dit voor elkaar te krijgen, vooral wanneer je alles zelf doet. Het komt helaas regelmatig voor dat er fouten in de aangifte gemaakt worden door particulieren die zelf een auto importeren. Dit lijkt op het eerste gezicht niet een groot probleem, maar kan leiden tot naheffingen van de Belastingdienst die jaren na dato nog geïnd kunnen worden.
Het importeren van een auto is niet een hele eenvoudige opgave en qua gemak en snelheid is het natuurlijk een beter alternatief om in Nederland bij een dealer een auto te kopen. Het vaak grotere aanbod en het financiële voordeel zijn echter redenen om iets langer bereid te zijn om te wachten en energie te steken in het importproces. Er zijn tegenwoordig meerdere bedrijven de gespecialiseerd zijn in de import van auto’s uit Duitsland en een groot deel van de administratie uit handen nemen. Wanneer je een auto bij onze Oosterburen koopt zijn er een aantal stappen te doorlopen in het aankoop proces.
Het proces begint natuurlijk bij het uitzoeken van de auto. Duitsland is een behoorlijk groot land en je wil natuurlijk ook de auto bekijken voor je deze aanschaft. Het is dan ook aan te raden om wanneer je op zoek gaat, dit per postcodegebied of regio te doen en dan met name de aan de grens liggende streken als eerste bekijkt, omdat deze dichter bij huis liggen. Er zijn nogal wat louche handelaren actief in Duitsland en wanneer je een dealer of particuliere verkoper contacteert, wordt het niet gewaardeerd om direct over de prijs te beginnen. Ook is het belangrijk om te bedenken dat er in Duitsland geen kilometerregistratie bestaat en je dus je informatie moet halen uit het onderhoudsboek en eventuele keuringsrapporten. Er zijn diverse websites beschikbaar waar je eenvoudig auto’s op kan zoeken per postcodegebied.
Wanneer je een geschikte auto gevonden hebt en een prijs overeengekomen bent met de verkoper dan gaat het proces beginnen. Een van de eerste zaken die je moet regelen is het vervoer van je nieuwe auto naar de Nederlandse grens. In Duitsland kun je met de auto natuurlijk gewoon rijden met een tijdelijk Duits kenteken, maar in Nederland is het als Nederlander strikt verboden om met een buitenlands kenteken te rijden. Vanaf de grens zul je dus je auto op een trailer moeten vervoeren. Een alternatief is om een eendagskenteken aan te vragen via het RDW en deze te gebruiken voor de eerste dag in Nederland. Dit is echter wel een extra stap in het proces en een trailer is soms een makkelijkere oplossing.
Voordat je jouw nieuwe auto in Nederland kan invoeren, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat alle papieren in orde zijn. Hieronder vallen de papieren van de laatste keuringen zoals bijvoorbeeld die van Dekra. Daarnaast moet je beschikken over de Haupt Untersuchung en de Abgas Untersuchung. Deze documenten hebben betrekking op de APK en uitlaatemissie controle. Een groen gekleurd document genaamd Fahzeugbrief heeft alle eigenaren gedocumenteerd en tot slot is er een zogeheten Zulassungsbescheinigung waarop alle gegevens en specificaties van het voertuig vermeld staan.
Wanneer je alle documenten hebt dan kun je jouw auto registreren bij een van de 16 locaties van het RDW. Je neemt hierbij je tijdelijke Duitse kenteken mee en hebt eventueel het Nederlandse eendagskenteken op de auto, indien je zelf de auto naar het keuring station toe rijdt. Vervolgens vindt er een RDW-schouwing plaats waarbij de identiteit van de auto gecontroleerd wordt. Deze keuring is niet te verwarren met een APK. Het is daarnaast ook raadzaam om de Belastingdienst vooraf in te lichten. Het nieuwe kenteken van de auto wordt pas door het RDW verstrekt indien de BPM betaald is. De BPM registratie kan online gedaan worden via de site van de Belastingdienst, maar er zijn ook andere websites die gebruikt kunnen worden en vaak gebruiksvriendelijker zijn. Vervolgens krijg je een bewijs van de BPM aangifte die getekend aan het RDW geleverd moet worden. Indien alles in orde is wordt het kenteken aangevraagd. Zodra je het nieuwe kenteken weet, kun je de auto ook verzekeren. Vaak gaat er ongeveer een week overheen tussen het aangeven en betaling van de BPM en het verstrekken van het nieuwe kenteken.