Dat fietsen naar het werk in populariteit is gestegen, kan toegeschreven worden aan meerdere oorzaken. Op de eerste plaats is er de permanente lobby van milieuorganisaties en overheden om inwoners aan te zetten tot een duurzame leefstijl. Steeds meer mensen zijn hierdoor gaan beseffen dat fietsen een stuk minder vervullend is dan autorijden. In het verlengde hiervan is ook het toekennen van een reiskostenvergoeding voor fietsers een stimulans geweest om vaker de fiets te pakken. Wie het slim aanpakt, kan zelfs geld verdienen door te gaan fietsen. Niet alleen strijk je daarmee een reiskostenvergoeding op die je niet hoeft te gebruiken om brandstof mee te bekostigen, ook kun je met behulp van sommige apps punten sparen door te fietsen. Deze punten geven vervolgens vaak recht op kortingen bij webshops en in feite is dat ook een vorm van geld verdienen. Een derde oorzaak voor het populairder worden van fietsen naar het werk is dat veel mensen tegenwoordig de beschikking hebben over een elektrische fiets. Door de trapondersteuning hoef je zelf minder kracht te zetten, waardoor je minder moe op het werk komt.
De meeste mensen hoeven niet zo veel goederen mee te nemen naar hun werk. Voor kantoorpersoneel komt het meestal neer op een laptop of tablet en wellicht af en toe eens wat mappen met papierwerk. Dat is allemaal goed te vervoeren in een fietstas. Veelal zijn fietstassen dubbel uitgevoerd, dat wil zeggen dat je aan beide zijden van het achterwiel een tas ter beschikking hebt. Om comfortabel en veilig te kunnen fietsen, is het wel aan te bevelen om beide tassen min of meer gelijkmatig te belasten. Hiermee voorkom je dat de fiets uit balans raakt of dat de fietstassen na verloop van tijd beschadigd raken doordat het gewicht ze uit hun positie trekt. Het wordt afgeraden om gevoelige apparaten in een fietstas te vervoeren, omdat ze door het schokken van de fiets kunnen beschadigen. Je kunt een laptop bijvoorbeeld beter in een rugzak vervoeren, omdat je dan je eigen lichaam als een soort schokdemper gebruikt. Heb je wat meer spullen mee te nemen naar het werk, zoals bepaalde gereedschappen? Dan zou een fietskrat uitkomst kunnen bieden. Een fietskrat bevindt zich doorgaans aan de voorzijde van de fiets, boven het voorwiel. Hier kun je meer in kwijt dan in een fietstas en je hebt er bovendien steeds goed zicht op tijdens de rit. Vaak gebruiken mensen een fietskrat ook om kleine huisdieren in te vervoeren. Gaat de hond mee naar het werk? Dan is dit een prima manier van transporteren!
Uit het hierboven aangehaalde onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van alle mensen die de fiets pakken voor het woon-werkverkeer hiertoe mede heeft besloten omdat er goede stallingsmogelijkheden voor de fiets op het werk beschikbaar zijn. Voor ondernemers ligt hier dus ook een taak: zij zullen zo’n stalling in veel gevallen zelf moeten faciliteren. Een e-bike is niet goedkoop en dus is het voor de bezitters ervan belangrijk dat ze het rijwiel veilig weg kunnen zetten als ze op de plaats van bestemming zijn aangekomen. Maar ook al is de stalling nog zo goed, dan nog luidt het advies om de fiets altijd goed op slot te zetten. Verzekeraars eisen dit ook: als de fiets niet op slot stond, heb je doorgaans geen recht op schadevergoeding bij diefstal. De meest gangbare optie om een fiets op slot te zetten is door gebruik te maken van een zogenoemd ringslot. Dit is een slot dat zich onder het zadel bevindt, aan de bovenzijde van het achterwiel. Het slot zit aan het frame van de fiets vast en de ring kan aan de onderzijde open en dicht schuiven. Als de ring dicht is, steekt hij door het achterwiel heen, waardoor de fiets niet gebruikt kan worden. Al jaren behoort het AXA fietsslot tot de beste opties in deze categorie. Een andere veelgebruikte methode is het plaatsen van een kettingslot, waarmee je een ketting om het frame legt en tegelijk ook om een vast object in de stalling, zoals een oog of een fietsklem met een lus. Een variant hierop is het kabelslot, waarbij geen sprake is van een stalen ketting met schakels, maar van een stalen kabel.
Omdat een groot deel van de fietsen op de Nederlandse wegen tegenwoordig elektrische ondersteuning heeft, is het belangrijk om goed te weten hoe je het langst kunt profiteren van de accu. Dit is namelijk een kostbaar onderdeel van de fiets. Een nieuwe accu aanschaffen kan je driehonderd tot zelfs meer dan duizend euro gaan kosten. Dat is een forse uitgave, die je natuurlijk zo lang mogelijk wilt uitstellen. Eigenlijk is het heel simpel: net als voor de batterij van een mobiele telefoon geldt voor de accu van een e-bike dat je die het beste na elk gebruik weer kunt opladen. Laat de accu in elk geval niet helemaal leeglopen, want dat is niet goed voor de levensduur. Direct na aankoop laad je de accu helemaal op en daarna hou je het opladen goed bij, ook wanneer je de fiets enige tijd niet gebruikt. Als de accu namelijk leegloopt (een accu verliest ook zonder hem te gebruiken steeds wat capaciteit) dan loop je het risico dat opladen uiteindelijk helemaal niet meer lukt. Zorg ervoor dat je zelf altijd in de buurt blijft tijdens het opladen. Mocht er onverhoopt brand ontstaan, dan ben je er direct bij. Het is daarom ook aan te raden om het opladen te doen in de buurt van een rookmelder.
Uit het Landelijk Reizigersonderzoek bleek dat het fietsgebruik in 2022 met ruim 17 procent was gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Die stijging laat zich eenvoudig verklaren doordat in 2021 veel mensen noodgedwongen thuis zaten vanwege de corona maatregelen. Echter, het autogebruik steeg in 2022 met 'slechts' 14 procent. Dit toont aan dat er een opwaartse trend valt waar te nemen met betrekking tot de populariteit van de fiets.