Uiteraard moet een goede SEO blog aan de richtlijnen van Google voldoen en op een natuurlijke manier de juiste keywords bevatten. Een belangrijke valkuil bij het schrijven van een SEO tekst is echter ‘denken als een zoekmachine’. Wie een blog gaat schrijven met enkel de zoekmachines in het achterhoofd produceert meestal geen waardevolle content. Sta bij het vaststellen van je onderwerp dus eerst stil bij de vraag welk probleem je in de blog wil gaan behandelen en welke expertise je wilt delen. Vervolgens is het zaak om stil te staan bij je doelgroep. Wie moeten de blog gaan lezen en wat wil je dat de lezer na het lezen van de tekst doet? Pas nadat je een goed onderwerp hebt vastgesteld en precies weet voor wie je gaat schrijven, is het tijd om aandacht te besteden aan keywords en een goede url. Zo weet je zeker dat je een goede tekst gaat schrijven waaraan de lezer daadwerkelijk wat heeft. Op die manier krijg je een hogere conversie en het is bovendien veel beter voor de SEO.
Na het bepalen van je onderwerp en doelgroep is het tijd voor het zoekwoordenonderzoek. Het is belangrijk hier voldoende tijd aan te besteden, want het vormt de basis voor een goede SEO blog. Google Ads en Google Search Console bieden beide gratis tools die je gemakkelijk kunt inzetten om de juiste zoekwoorden te bepalen. Zo kun je in Google Search Console zien op welke zoekwoorden je nu al scoort en zo je verbeterkansen in kaart brengen. Met Google Ads kun je ontdekken hoe vaak er naar een bepaald zoekwoord wordt gezocht (zoekvolume) en hoe groot de concurrentie is. Er zijn online overigens ook allerlei betaalde programma’s en abonnementen te vinden die je kunnen helpen bij het uitvoeren van een goed zoekwoordenonderzoek.
Om goed te kunnen scoren in zoekmachines is het vooral belangrijk dat de teksten op je website waardevol zijn en prettig lezen. Schrijf dus overzichtelijke en goed gestructureerde teksten. Dat begint al bij het bedenken van een duidelijke titel of kop. Je mag de lezer zeker triggeren om de tekst te gaan lezen, maar zorg wel dat de titel de lading dekt. Een misleidende titel lokt de lezer misschien naar je website, maar zal hem ook weer snel doen afhaken. Zorg daarom voor een pakkende, maar eerlijke titel en verwerk hier ook het belangrijkste keyword in. Zorg er daarnaast voor dat je blog geen lange lap tekst wordt, maar maak gebruik van voldoende tussenkopjes. Verdeel de blog in korte alinea’s en verwerk relevante zoektermen in de tussenkopjes. Gebruik voor de titel H1 en voor de tussenkopjes H2 en H3. Zorg er ten slotte ook voor dat de tekst tenminste 400 woorden lang is, maar schrijf liever wat meer. Doe echter niet aan nodeloze bladvulling. Google ziet liever een korte, ijzersterke blog, dan een lange blog met veel onnodige herhalingen.
Sommige beginnende schrijvers denken dat het goed is om maar zoveel mogelijk relevante zoekwoorden in een tekst te verwerken. Dit is echter niet het geval. Het beste is, gemiddeld genomen, een zoekwoorddichtheid van twee tot vier procent. Gebruik je te weinig zoekwoorden dan zal de SEO tekst minder goed ranken, maar ook te veel keywords verwerken wordt door Google niet gewaardeerd. Bovendien leest een tekst waarin lukraak zoveel mogelijk zoekwoorden zijn verwerkt ook helemaal niet prettig. Google heeft een hekel aan ingewikkelde zinnen waarin op onnatuurlijke wijze allerlei zoekwoorden zijn verwerkt. Het is dus belangrijk dat je de woorden op een natuurlijke manier in de tekst verwerkt. Hiervoor kan het soms handig zijn om van synoniemen gebruik te maken (secundaire zoekwoorden), zodat je tekst prettig leesbaar blijft.
Waardevolle informatie delen, zoekwoorden verwerken en de juiste structuur aanhouden: het is allemaal ontzettend belangrijk als je een goede SEO blog wilt schrijven. Toch kan je tekst aan al deze eisen voldoen en nog steeds amper gelezen worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar weinig online teksten echt gelezen worden. Als lezers je tekst al weten te vinden, nemen ze vaak maar een kwart van de inhoud op. Het is daarom slim om enkele schrijftechnieken in de blog toe te passen die de lezer kunnen aansporen en overtuigen. Gebruik met andere woorden salestechnieken voor schrijvers. Enkele tips op dit vlak zijn:
Natuurlijk zijn bovenstaande tips bij uitstek toepasbaar op een commerciële blog, maar ook in minder commerciële teksten kunnen deze tips je helpen om beter te schrijven. Sluit de tekst altijd af met een duidelijke ‘call to action’.
Wie zich verdiept in SEO zal ongetwijfeld weleens van linkbuilding gehoord hebben. Wanneer andere relevante websites naar jouw pagina verwijzen, is dit goed voor je ranking in Google. Veel schrijvers vergeten echter dat ze ook zelf aan linkbuilding kunnen doen. Het verwerken van interne linkjes in je blogs is namelijk niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook heel goed voor de linkwaarde van je pagina’s. Noem je in een blog dus een begrip of onderwerp waarover je op een andere pagina van je website meer informatie kunt vinden? Link daar dan altijd intern naar door. Ook hier geldt wel: natuurlijke linkverwering en maat houden is key. Voeg dus alleen linkjes toe in de tekst als dit daadwerkelijk handig is voor de lezer.
Ben je klaar met schrijven, vergeet dan niet om een sterke meta-description toe te voegen. In dit stukje tekst van maximaal 156 tekens leg je beknopt de kern van je blog bloot. Het is belangrijk dat de lezer op basis van deze omschrijving getriggerd wordt en weet welke vraag jij in je blog gaat beantwoorden. Google toont deze omschrijving namelijk bijna altijd in de zoekresultaten. Voor SEO tellen de keywoorden in de meta-omschrijving niet mee. Dit is wel het geval bij de URL van de blog. Het is desondanks verstandig om zowel in de meta-description als in de URL de belangrijkste keywoorden van je blog op te nemen, omdat zo voor de lezer direct duidelijk is waar de blog om draait.