Marketing mix

Marketing mix: wat is dit precies?

Marketing mixEen onderneming kan met behulp van een marketing mix de marketing strategie invullen. Het is eigenlijk het begin van het marketingplan. De marketing mix van een bedrijf bestaat uit de 4 P's: product, prijs, plaats en promotie. In dit artikel geven we je meer informatie over de 4 P's en leer je direct hoe je een marketing plan maakt voor jouw onderneming.

Product

Je start een bedrijf vaak vanuit een bepaalde visie. Er is een idee in je opgekomen om een bepaald product of een bepaalde dienst te verkopen. Als je een marketing mix maakt, beschrijf je eerst dit fysieke product of de dienst. Zorg ervoor dat alle eigenschappen duidelijk zijn en omschrijf waarom dit product of deze dienst verschilt van de producten of diensten die andere bedrijven aanbieden. Daarna maak je een beschrijving van de toegevoegde eigenschappen van het product, zoals de merknaam, de verpakking, de garantie en de service. Vervolgens ga je onderzoeken wat het product of de dienst voor de consument toevoegd. Waar heeft de consument behoefte aan? Welke problemen kan dit product voor de consument wegnemen? Zodra je een beschrijving hebt gemaakt van deze drie punten, weet je precies wat voor product of dienst je aanbiedt en hoe je dit kunt verkopen.

Prijs

De prijs bepalen van het product of dienst dat je gaat leveren is niet altijd even gemakkelijk. Je moet rekening houden met verschillende factoren. Ga eerst na hoeveel onkosten je precies hebt, als je een product verkoopt. Denk hierbij niet alleen aan de kosten van de leverancier of de kosten van het materiaal, maar ook aan de kosten van de verpakking, de verzending en eventuele retournering. Ook moet je de kosten van je bedrijfspand, je personeel en de promotie van het product meerekenen. Vervolgens kijk je naar het huidige vraag en aanbod. Als je product heel zeldzaam is, kun je hogere prijzen vragen. Zijn er veel concurrenten die lage prijzen rekenen? Dan zul je zelf ook voor een laag tarief moeten kiezen of ervoor zorgen dat je product een meerwaarde heeft. Zorg ervoor dat je een prijs rekent waarbij het nog mogelijk is om er een korting af te halen. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij een tijdelijke actie of wanneer iemand groot wil inkopen.

Plaats

Deze P van de marketing mix omschrijft de gehele verbinding van de leveranciers tot de consument. Hierbij beschrijf je dus waar je leveranciers gevestigd zijn en waar je het product aan de consumenten gaat aanbieden. Je kunt meteen onderzoeken hoe je ervoor zorgt dat het materiaal bij jou komt en dat het product vervolgens bij de consument in huis komt. Er zijn vaak meerdere vormen van distributie mogelijk en bij dit deel van de marketing mix kun je erover na gaan denken voor welke vorm(en) jij kiest.

Promotie

Onder promotie vallen alle mogelijke manieren van promotie die mogelijk zijn om jouw bedrijf meer bekendheid te geven. Je kunt hierbij denken aan een advertentie in de krant of reclames op de radio of televisie, maar ook aan het uitdelen van flyers of het presenteren van je product op een beurs of markt. Online marketing is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de promotie. Ontwerp een eigen website, adverteer op internet en maak social media profielen aan. Verder kun je denken aan het organiseren van acties of het sponsoren van een vereniging, stichting of goed doel.

Personeel

In eerste instantie behoorde deze P niet tot de marketing mix, maar tegenwoordig zijn er steeds meer bedrijven die deze P er toch inzetten. De kwaliteit van het personeel bepaalt namelijk het imago van het bedrijf en een goede klantenservice kan zorgen voor meer tevreden klanten. In de marketing mix kun je beschrijven wat precies je verwachting is van het personeel. Ga vervolgens op zoek naar personeelsleden die hieraan voldoen of laat je personeelsleden trainingen volgen om hun kwaliteit te verbeteren.

Opzet van een marketingplan

Nadat je de marketing mix van je onderneming duidelijk hebt beschreven, kun je aan de slag gaan met je marketingplan. Eerst doe je een marketingonderzoek waarbij je het doel van je onderneming vaststelt en een SWOT-analyse doet van je organisatie en de huidige markt. Vervolgens bepaal je je marketing strategie aan de hand van een confrontatiematrix en bepaal je hoe je de problemen vermindert en de zaken die goed gaan versterkt. Met behulp van je marketing strategie dient je bedrijf meer aansluiting te vinden bij de markt. Als laatste stap bepaal je wat je tactiek wordt en stel je een actieplan op voor de marketing van je onderneming.

Nu je weet wat een marketing mix precies inhoudt, kun je aan de slag gaan met een marketing mix van jouw onderneming. Waarschijnlijk zul je zien dat je - ondanks je goede ideeën -  toch nog niet over alle aspecten goed hebt nagedacht. Nadat je de marketing mix hebt gemaakt heb je echter een helder overzicht en weet je waarschijnlijk exact hoe je je bedrijf gaat inrichten. Veel succes bij het maken van je eigen marketing mix!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 10014x
Toegevoegd: 11-09-2015 14:21
Gewijzigd: 11-07-2016 21:03

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!