Uitleg zoekwoordonderzoek SEO

Uitleg zoekwoordonderzoek SEO

Uitleg zoekwoordonderzoek SEOEen zoekwoordonderzoek is een belangrijk onderdeel van een goede SEO-strategie. Maar wat houd het precies in? In deze blog leggen we je uit wat een zoekwoordonderzoek is en hoe je van start kan gaan.

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Een zoekwoordonderzoek is de basis van je SEO-strategie. Het doel van het onderzoek is om te achterhalen welke zoekopdrachten interessant zijn voor jouw onderneming. Op basis van het onderzoek krijg je een compleet beeld van je markt. Je ontdekt de zoekwoorden waar je doelgroep naar zoeken en die dus belangrijk zijn voor het bereiken van je doelen. Het zoekwoordonderzoek stelt je in staat om effectieve strategieën te ontwikkelen om de content van je website te verbeteren of uit te breiden. Dit leidt tot een hogere positie in de zoekresultaten, om uiteindelijk meer relevant organisch verkeer naar je site te leiden. Op basis van de zoekbehoefte schrijf je goede content en kun je een contentstrategie maken. Daarnaast weet je waar je doelgroep naar zoekt zodat je de juiste producten inkoopt, de juiste categorisering opstelt en de juiste meta titels en meta beschrijvingen maakt. Een zoekwoordonderzoek kan enorm uitgebreid zijn door de grote hoeveelheid producten, categorieën en vraagstukken die je doelgroep heeft.

Hoe doe ik een zoekwoordonderzoek? 

Zoekwoordonderzoek voor SEO bestaat uit het verzamelen van alle mogelijke varianten van zoekwoorden die relevant kunnen zijn voor je huidige site, content, producten, diensten, enz. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je hiermee helpen. De voordelen van het gebruiken van een professionele tool voor zoekwoordonderzoek zijn:

  • Het besparen van tijd. Je kunt namelijk veel sneller zoekwoorden verzamelen.

  • Het biedt gegevens die je nergens anders kunt vinden zoals zoekvolume en moeilijkheidsgraad van zoekwoorden. 

  • Het geeft een concurrentievoordeel vergeleken met concurrenten die de tool niet gebruiken. 

Een goed begin is om een lijst van algemene termen of onderwerpen te maken die voor jouw onderneming van belang zijn. Besteed minstens een paar uur aan het verkennen en gebruiken van de website en maak aantekeningen van sleutelwoorden die belangrijk kunnen zijn. Je gaat onderzoeken welke zoekwoorden onder deze onderwerpen passen.

Als je een nieuw project hebt en iemand heeft eerder een lijst met zoekwoorden voor de site samengesteld, en de lijst is beschikbaar, hergebruik je deze lijst als basis voor je zoekwoordonderzoek. Het kan ook zijn dat je al zoekwoordenlijsten hebt die zijn samengesteld voor pay-per-click-advertenties zoals Google Ads. Deze lijsten kunnen ook gebruikt worden als basis voor je onderzoek. Je gaat een lijst samen stellen met alle mogelijk relevante zoekwoorden voor potentiële gebruikers. Het is belangrijk om vervolgens deze lijst met termen te groeperen en sorteren per onderwerp. Dit geeft je een duidelijk overzicht, aangezien meerdere zoekwoorden gebruikt worden voor hetzelfde doel. Om te bepalen hoe belangrijk en nuttig een zoekwoord is kun je de volgende informatie verzamelen: zoekvolume, moeilijkheidsgraad, concurrentie en CPC. Deze informatie is beschikbaar bij gebruik van een zoekwoord tool. Het zoekvolume is het aantal maandelijkse zoekopdrachten voor een specifiek zoekwoord. De moeilijkheidsgraad score beoordeelt hoe moeilijk het is om voor een zoekopdracht in de top 10 zoekresultaten te komen. Om deze score te berekenen wordt de kwaliteit van de top 10 organische zoekresultaten en de kwaliteit van hun link-profiel beoordeeld. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe moeilijker het zal zijn voor je klanten om via het specifieke zoekwoord jouw website te bereiken. Concurrentie is het aantal adverteerders die worden getoond voor elk zoekwoord vergeleken met alle zoekwoorden binnen Google. CPC houd in wat de werkelijke prijs is die je zult betalen voor elke klik in de pay-per-click (PPC) Google Ads marketing campagne.






Er zijn twee basismethoden om het onderzoek in een zoekwoord tool te benaderen. Je kunt zoeken op basis van woorden. Maar je kan ook onderzoek doen naar de concurrenten. Door de zoekwoorden te controleren waarop je concurrent scoort, kunt je nieuwe interessante woorden vinden die je kunt gebruiken. Het is belangrijk om bepaalde zoekwoorden te vinden waarop je een grote kans hebt om te scoren. Dit kunnen woorden zijn die iets minder voor de hand liggen. Deze hebben namelijk een lager zoekvolume, maar dit houd ook in dat er minder concurrentie is. Het resultaat is een lijst met zoekwoorden die je gegroepeerd en sorteert op onderwerp en per zoekwoord zal het zoekvolume, moeilijkheidsgraad, concurrentie en CPC staan. Maar hoe moet je dit analyseren?

Hoe moet ik zoekwoorden analyseren? 

Om de lijst die je gemaakt hebt te analyseren, is het belangrijk om de relevantste woorden te selecteren die het meeste zullen opleveren voor jouw onderneming. Je kijkt hiervoor naar drie factoren. 

Populariteit

Één van de factoren waar je naar kijkt is de populariteit. Om dit te analyseren kijk je naar het zoekvolume. Het zoekvolume geeft aan hoeveel mensen zoeken op het woord binnen de zoekmachine. Maar het is ook belangrijk om naar de lange-termijn-interesse trend van het zoekwoord te kijken. Het kan namelijk zijn dat een woord seizoensgebonden is. Dit betekent dat een woord alleen populair is in de zomer, winter, tijdens feestdagen of bij jaarlijkse evenementen. 

Moeilijkheidsgraad

Het tweede aspect waar je naar kijkt om een zoekwoord te analyseren is de moeilijkheidsgraad. Deze score geeft aan hoe moeilijk het is om voor een bepaald zoekwoord hoog te ranken. Een hoge score betekend dat het lastiger is om je website hoog in het zoekresultaat te krijgen. De moeilijkheidsgraden die in tools worden gebruikt, houden rekening met de autoriteit van websites. Dit betekent dat wanneer andere websites met lage autoriteit het zoekwoord gebruiken, de kans groter is dat je wordt gevonden op het woord. Maar als je content relevanter is, kun je websites met een hogere autoriteit overtreffen. 

Relevantie 

Het laatste aspect waar je naar moet kijken is relevantie. Is een zoekwoord relevant voor jouw SEO content? Om hier achter te komen kijk je naar de zoekintentie achter een zoekwoord. Er zijn 4 basiscategorieën voor zoekintenties: Navigatie, informatief, transactioneel en commercieel.  Als een zoekwoord een hoog zoekvolume heeft en een lage moeilijkheidsgraad, maar niet relevant is voor je inhoud, geeft Google je pagina voor dat zoekwoord niet weer. Als de moeilijkheidsgraad laag is en het zoekwoord is relevant maar er is geen zoekvolume voor het woord, krijgt je geen verkeer op je website. Als het zoekvolume en de relevantie in orde zijn, maar de moeilijkheidsgraad te hoog is, zal het moeilijk zijn om je concurrenten te overtreffen. Door naar deze drie belangrijke aspecten te kijken, populariteit, moeilijkheidsgraad en relevantie van het zoekwoord, kun je een selectie van de meest relevante zoekwoorden maken. Deze zoekwoorden kun je nu gaan gebruiken om effectieve strategieën te ontwikkelen om de content van je website te verbeteren of uit te breiden.







                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Thijsber
Aantal keer gelezen: 1784x
Toegevoegd: 22-03-2021 15:56
Gewijzigd: 23-03-2021 09:58

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!