De keuze voor “of” is hierbij snel gemaakt, Virtual Reality is zo veelomvattend dat elke onderneming er baat bij zal hebben. De keuze voor “hoe” is een grotere uitdaging. Er zijn veel mogelijkheden, je wilt als ondernemer de meest effectieve keuze(s) maken.
De grote aantrekkingskracht van Virtual Reality is “immersie”, je gaat compleet op in de VR ervaring, mits je het op de juiste wijze aanpakt. Een Google Cardboard met een smartphone kan niet de VR ervaring bieden die je bij een Oculus Rift headset wel hebt, toch maakt het compacte formaat en de draadloze aanpak de kartonnen smartphone houder erg interessant. Dat je deze VR headset eenvoudig met je eigen merk kunt laten bedrukken is daarbij mooi meegenomen.
Met een VR presentatie roep je emoties op. Bijvoorbeeld een 360 graden video van een prachtig strand in een exotisch land. Je ziet het, je voelt het, je zult het ervaren vanuit je stoel. Het gebruik van een stoel die kan draaien, zoals een bureaustoel of een relaxfauteuil met draaivoet maakt roteren eenvoudiger, en zal de ervaring verder verhogen. Daar komt als voordeel bij dat je de toeschouwer op een vaste positie kunt verankeren. Wanneer je Cardboard presentaties kunt bekijken vanuit een draaiende stoel of kruk is de beleving optimaal. Door deze demonstratie te koppelen aan een follow-up sales gesprek zal de conversie stijgen. Dat is geen theorie, de praktijk heeft al meermaals uitgewezen dat verkoop door VR gestimuleerd wordt. Tevens dat er per maand stijgingen zijn met betrekking tot de consument en de Virtual Reality! Zien vele bedrijven hier ook steeds meer potentie in met betrekking tot vernieuwende marketing technieken.
We weten zo langzamerhand wel dat een Google Cardboard leuk is om mee te spelen, het wordt ook steeds meer bedrijven duidelijk dat de Cardboard een uitstekend marketingmiddel is. En niet alleen voor de multinationals met grote budgetten, net zoals je een gouden pen kunt geven als een relatiegeschenk of een goedkope pen van kunststof, kun je met VR ook kiezen tussen een premium optie of de budget wijze. Als je het slim aanpakt kun je zelfs beide methodes combineren. Dit zijn de meest gehoorde voordelen van een Cardboard als marketingmiddel:
Het mag duidelijk zijn; je kunt een bedrijf of product profileren als hip en eigentijds door een Cardboard op maat te laten ontwerpen. Maar een stuk karton met opdruk heeft op zichzelf weinig waarde, het draait om de toepassing. Met een VR houder ontstaat er een virtuele wereld aan echte belevingen zoals deze:
De marketing met VR brillen hoeft niet beperkt te zijn tot de smartphone houder van karton met opdruk. Het is juist heel sterk om de VR bril te combineren met unieke content. Hierbij zijn verschillende manieren om een boodschap over te dragen:
Laat met panorama foto’s en een soort PowerPoint applicatie voor VR een presentatie maken. Bijvoorbeeld van een nieuwe woning die te koop staat, of een reisbestemming met beelden van de hotelkamer, het resort en de omgeving.
Er zijn al veel 360 graden video’s online beschikbaar, het is ook mogelijk om eigen content te laten maken. Van een video tour binnen het bedrijf tot een muziekvideo met een sponsoring boodschap, of een productvideo. Dit beeld kan in 3D zijn, maar dat is niet altijd noodzakelijk.
Steeds meer bedrijven laten VR apps ontwikkelen. Houd er rekening mee dat hier behoorlijke kosten aan verbonden zijn. Het is ook mogelijk om een merk- of productnaam te koppelen aan een bestaande app, of op basis van een bestaand platform een app met “branding” te laten ontwikkelen.
Virtual Reality is per definitie een interactief medium. Zelfs bij het bekijken van een panoramafoto heeft de toeschouwer vrijheid om actief rond te kijken. Door interactieve presentaties te laten ontwerpen, virtuele tours met hotspots of complete 3D games kun je een merk of product onder de aandacht brengen. Naast de eigen content kan een Cardboard houder met opdruk ook gebruikt worden voor andere VR content, daarmee zal de reclameboodschap een blijvende waarde behouden. Het is niet alleen een multimedia maar ook een multi-purpose oplossing voor marketing in dit nieuwe tijdperk. Ontdek wat een Cardboard met eigen logo voor awareness kan opleveren in de zowel offline markt als online markt.