Google Cardboard

Google Cardboard als marketingmiddel

Google CardboardWanneer er een nieuwe trend verschijnt zal een bedrijf moeten kiezen of deze trend past bij het beoogde publiek, en aansluit op het imago van de dienst of het product. Nu Virtual Reality zo populair is bij zowel de consument als in de pers moet de marketingafdeling van elk bedrijf bepalen of, en hoe ze VR zullen toepassen.

De keuze voor “of” is hierbij snel gemaakt, Virtual Reality is zo veelomvattend dat elke onderneming er baat bij zal hebben. De keuze voor “hoe” is een grotere uitdaging. Er zijn veel mogelijkheden, je wilt als ondernemer de meest effectieve keuze(s) maken.

Emotie en ervaring

De grote aantrekkingskracht van Virtual Reality is “immersie”, je gaat compleet op in de VR ervaring, mits je het op de juiste wijze aanpakt. Een Google Cardboard met een smartphone kan niet de VR ervaring bieden die je bij een Oculus Rift headset wel hebt, toch maakt het compacte formaat en de draadloze aanpak de kartonnen smartphone houder erg interessant. Dat je deze VR headset eenvoudig met je eigen merk kunt laten bedrukken is daarbij mooi meegenomen.
Met een VR presentatie roep je emoties op. Bijvoorbeeld een 360 graden video van een prachtig strand in een exotisch land. Je ziet het, je voelt het, je zult het ervaren vanuit je stoel. Het gebruik van een stoel die kan draaien, zoals een bureaustoel of een relaxfauteuil met draaivoet maakt roteren eenvoudiger, en zal de ervaring verder verhogen. Daar komt als voordeel bij dat je de toeschouwer op een vaste positie kunt verankeren. Wanneer je Cardboard presentaties kunt bekijken vanuit een draaiende stoel of kruk is de beleving optimaal. Door deze demonstratie te koppelen aan een follow-up sales gesprek zal de conversie stijgen. Dat is geen theorie, de praktijk heeft al meermaals uitgewezen dat verkoop door VR gestimuleerd wordt. Tevens dat er per maand stijgingen zijn met betrekking tot de consument en de Virtual Reality! Zien vele bedrijven hier ook steeds meer potentie in met betrekking tot vernieuwende marketing technieken.

Voordelen van Cardboard als marketinginstrument


We weten zo langzamerhand wel dat een Google Cardboard leuk is om mee te spelen, het wordt ook steeds meer bedrijven duidelijk dat de Cardboard een uitstekend marketingmiddel is. En niet alleen voor de multinationals met grote budgetten, net zoals je een gouden pen kunt geven als een relatiegeschenk of een goedkope pen van kunststof, kun je met VR ook kiezen tussen een premium optie of de budget wijze. Als je het slim aanpakt kun je zelfs beide methodes combineren. Dit zijn de meest gehoorde voordelen van een Cardboard als marketingmiddel:

  • Hippe gadget: Je komt goed voor de dag met een Cardboard smartphone houder met opdruk. Je laat zien dat de onderneming op de hoogte is van technologische vernieuwingen.
  • Verschijnt overal: Niemand gooit een Cardboard achteloos in de prullenbak of bij het oud papier. Een Cardboard gaat een geheel eigen leven leiden; van een evenement naar het bureau, thuis op de salontafel en in de kinderkamer.
  • Kan bedrukt worden: Karton is eenvoudig te bedrukken, door een template te ontwerpen dat aansluit bij het logo en de huisstijl van een product of merk kun je een unieke Cardboard laten bedrukken.


Toepassingen van Cardboard in marketing

Het mag duidelijk zijn; je kunt een bedrijf of product profileren als hip en eigentijds door een Cardboard op maat te laten ontwerpen. Maar een stuk karton met opdruk heeft op zichzelf weinig waarde, het draait om de toepassing. Met een VR houder ontstaat er een virtuele wereld aan echte belevingen zoals deze:

  • Demonstratie van mogelijkheden: Laat tijdens een evenement een presentatie zien van een nieuw product, of geef mensen in de showroom een voorproefje van een nieuw model auto die binnenkort zal verschijnen. Je betrekt een passieve bezoeker direct bij jouw merk of product.
  • Promotie voor product / dienst: Ook op afstand kun je het publiek benaderen door een gepersonaliseerde Cardboard VR bril te laten ontwerpen en potentiële klanten content aan te bieden die aansluit bij de boodschap die je wilt overdragen. Dat kun je wereldwijd doen dankzij internet en goedkope verspreiding van Cardboard brillen.
  • Sponsoring: Wanneer je een goed doel of voetbalclub sponsort wil je dat ook bekend maken. Je moet dan wel opletten dat de sponsoring geen opzichtige reclameboodschap wordt. Laat een Cardboard bedrukken met je eigen logo en dat van de lokale voetbalclub die je sponsort. Plaats een 360 graden camera bij het veld en zend een gratis livestream van de wedstrijden uit via YouTube of Facebook. Zo koppel je een merk aan een organisatie die je sponsort.
  • Uitleg en handleiding: We kennen allemaal de bouwpakketten van IKEA en andere zaken met onduidelijke stap-voor-stap handleidingen. Laat 360 graden videoclips maken en lever een Cardboard VR houder bij het pakket. Online kun je stap-voor-stap handleidingen plaatsen die wel duidelijk zijn.

Cardboard apps

De marketing met VR brillen hoeft niet beperkt te zijn tot de smartphone houder van karton met opdruk. Het is juist heel sterk om de VR bril te combineren met unieke content. Hierbij zijn verschillende manieren om een boodschap over te dragen:

Virtual Tours

Laat met panorama foto’s en een soort PowerPoint applicatie voor VR een presentatie maken. Bijvoorbeeld van een nieuwe woning die te koop staat, of een reisbestemming met beelden van de hotelkamer, het resort en de omgeving.

360 graden video

Er zijn al veel 360 graden video’s online beschikbaar, het is ook mogelijk om eigen content te laten maken. Van een video tour binnen het bedrijf tot een muziekvideo met een sponsoring boodschap, of een productvideo. Dit beeld kan in 3D zijn, maar dat is niet altijd noodzakelijk.

Apps en Games

Steeds meer bedrijven laten VR apps ontwikkelen. Houd er rekening mee dat hier behoorlijke kosten aan verbonden zijn. Het is ook mogelijk om een merk- of productnaam te koppelen aan een bestaande app, of op basis van een bestaand platform een app met “branding” te laten ontwikkelen.

Marketing voor een nieuw tijdperk

Virtual Reality is per definitie een interactief medium. Zelfs bij het bekijken van een panoramafoto heeft de toeschouwer vrijheid om actief rond te kijken. Door interactieve presentaties te laten ontwerpen, virtuele tours met hotspots of complete 3D games kun je een merk of product onder de aandacht brengen. Naast de eigen content kan een Cardboard houder met opdruk ook gebruikt worden voor andere VR content, daarmee zal de reclameboodschap een blijvende waarde behouden. Het is niet alleen een multimedia maar ook een multi-purpose oplossing voor marketing in dit nieuwe tijdperk. Ontdek wat een Cardboard met eigen logo voor awareness kan opleveren in de zowel offline markt als online markt.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Bernard
Aantal keer gelezen: 3234x
Toegevoegd: 25-04-2017 15:51
Gewijzigd: 25-04-2017 23:50

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!