Goede, slechte werkgevers en relatiegeschenken

Goede, slechte werkgevers en relatiegeschenken

Goede, slechte werkgevers en relatiegeschenkenWat maakt jou tot een goede werkgever? Of misschien een betere, maar confronterende, vraag: wat maakt je tot een slechte baas? Wij zoomen in op 5 indicators die signaleren dat je geen topwerkgever bent. En uiteindelijk een paar tips voor jou als goedmakertje: cliché, een relatiegeschenk. Maar wel met een humoristische knipoog.
Eén van de grootste struikelblokken, waar bedrijven regelmatig mee te maken hebben, is het aannemen en behouden van goede werkkrachten. En wat zou de meest voorkomende reden zijn dat werkgevers besluiten om afscheid te nemen bij een bedrijf? De bazen. Een uitgebreide enquête, uitgevoerd door het Amerikaanse bureau Grovo, wijst uit dat maar liefst 98% procent van de ondervraagde werkgevers niet capabel genoeg zijn. De werkgevers en managers, die meededen aan het onderzoek, hebben geuit dat hun onderneming meer training kan gebruiken op het gebied van professionalisering, conflictbemiddeling, personeelsverloop en tijd- en projectmanagement.


De Amerikaanse website Completed.com geeft werknemers de mogelijkheid om hun werkgevers een beoordeling te geven en daarmee meer verantwoordelijk te stellen. Bedrijven werken niet met bedrijven, werkgevers werken niet met werkgevers; de formule is zo simpel, dat het vaak vergeten wordt: mensen werken met mensen. Nu volgen vijf kostbare foutjes jij als werkgever kunt maken waardoor je waardevolle en gekwalificeerde medewerkers kunt kwijtraken.

Foutje 1: Je werknemer(s) uitputten

Het spreekt voor zich dat het overwerken of uitputten van je werkkrachten nooit de bedoeling kan zijn. Echter blijkt in de praktijk dat het helaas nog op grote schaal gebeurt: bergen werk neerleggen bij je “beste” mensen. Het resultaat hiervan is dat de desbetreffende medewerkers het gevoel kunnen krijgen dat ze gestraft worden voor hun inzet. Daarnaast loop je kans dat je de medewerkers met het meeste talent mentaal en/of fysiek uit laat branden. Hier vormt zich ook het beginnend risico voor een mogelijke burnout, zeker wanneer de medewerkers onvoldoende assertiviteit kunnen of willen opbrengen door grenzen te stellen.

Wanneer het voor jou handig of noodzakelijk is om één van je medewerkers te confronteren met extra werk of werkuren: compenseer. Wil je “nemen”, wees niet te huiverig om te geven. Het is raadzaam om in dergelijke situaties een bonus, salarisverhoging of promotie te overweging. Uiteraard moet het in verhouding zijn met de extra inspanningen; we hebben het niet over eenmalig één of twee uurtjes overwerken.

Foutje 2: Extra inzet niet zien en goed werk niet belonen

Wees er waakzaam voor en onderschat niet de kracht van een schouderklopje of een verbaal complimentje. In hetzelfde kader als het belonen voor extra werk waar je zelf om vraagt, komen wij hier op hetzelfde uit. Namelijk: jouw topmedewerkers, die uit zichzelf al een innerlijke motivatie hebben om goed te presteren, zullen nóg beter en scherper zijn wanneer hun bovengemiddelde inspanningen worden herkend. Devies hier is praten. Met communicatie als open vragen kun je je werknemers beter leren begrijpen en een adequaat compliment of extra honorarium inzetten.

Foutje 3: Je beloften niet nakomen

Eén van de allergrootste fouten die je kunt maken is het niet nakomen van je beloften. Dit geldt overigens zowel voor de zakelijke wereld als je privéleven. Iedere afspraak of verplichting die je neerzet voor jezelf, maakt jou in de optiek van je medewerkers tot een grotere vertrouwenspersoon en meer afhankelijk. Wanneer je echter erin faalt om je afspraken na te komen, kan je imago snel kelderen en word je gauw als onverschillig beschouwd. En dan nu de kern van het verhaal; als jij al niet geneigd bent om je beloftes na te komen, waarom zouden je werknemers loyaal naar jou moeten zijn…?


Foutje 4: Onvoldoende interesse in je mensen en diens ontwikkeling

Het happiness-peil op niveau houden is een van de belangrijkste aspecten voor succes binnen bedrijven. Zowel voor de medewerkers als bedrijf zijnde overall. Wil jij als manager je medewerkers tevreden houden, dan zijn er twee pijlers die continu gemonitord dienen te worden, zodat ze altijd in balans zijn: professionaliteit en empathie. Goede bazen vieren gezamenlijk successen, zowel bedrijfsmatig als op individueel medewerkerniveau. Daarnaast daag je je werknemers uit om te leren en te groeien. Last but not least: wanneer het even minder goed gaat met één van je medewerkers toon je (als mens...) je interesse en medeleven. Deze tips klinken als handvatten van een handleiding “Hoe Word Ik Een Goede Werkgever”. Niets is echter minder waar. We willen je helpen met wat simpele reminders. Maar bovenal is het nóg belangrijker om de genoemde tips niet geforceerd toe te passen. Je kunt er ook plezier van ondervinden om het effect van een complimentje te zien. Niet iedereen is geboren met een reusachtig empathisch vermogen; echter, willen wij de Dalai Lama geloven: oefening baart kunst.

Foutje 5: Aannemen en waardering voor de verkeerde mensen

Gedreven en hardwerkende medewerkers hebben de voorkeur om samen te werken met gelijkgestemden. Wanneer jij als manager niet de moeite neemt om nieuwe medewerkers met een dergelijke mindset aan te nemen en bovendien “verkeerde” nieuwe medewerkers extra beloont, kun je de 1-plus-1 som maken. Dit zal bij je huidige personeelsbestand niet in goede aarde vallen. Hetzelfde geldt wanneer er hoger in de hiërarchie verschuiving komt, dus wanneer er een nieuwe werkgever ten tonele komt met een mindset die ver uit elkaar ligt met de spirit binnen het huidige team. Kwaliteitsmanagement is een van de belangrijkste factoren wanneer het aankomt op betrokkenheid, productiviteit en bedrijfscultuur.

Zelf wanneer je jezelf niet herkent in de bovenstaande blunders, kun je deze voorbeelden gebruiken om te blijven streven naar effectiviteit en eerlijkheid in de wijze waarop je leidinggeeft. Heb je iets goed te maken, dan kan een humoristisch relatiegeschenk voor je geëerde medewerkers goed van pas komen.

Goedmakertje? Overweeg deze relatiegeschenken met knipoog

Wordt het weer eens tijd voor het welbekende kerstpakket voor je personeel of een onverwachte gift? Dan kun je uiteraard alle kanten op. We gaan je nu geen lijst met de nieuwste gadgets, boeken, populaire waardebonnen etc. voorschotelen. Wat we wel gaan illustreren is een extraatje dat je in je geschenkbox kunt opnemen: een DVD’tje of een Blu-Ray met een wel heel relevante filmkeuze.

The Office (Britse of Amerikaanse versie)

The Office is een comedyserie die zich afspeelt in een kantoor van een papierbedrijf in Pennsylvania. De baas (in de Amerikaanse versie gespeeld door Steve Carell) die ervan overtuigd is dat hij de beste werkgever ter wereld is. Zijn personeel vormt voor hem gevoelsmatig zijn tweede familie. Op een gegeven krijgt hij van het hoofdkantoor het nieuws dat er ontslagen moeten vallen. Hier heeft hij het zeer moeilijk mee en stelt het uit. Een ander belangrijk personage is zijn assistent (gespeeld door Rainn Wilson), die erg overtuigd is van zijn talenten en kwaliteiten binnen het bedrijf. Echter blijft de langverwachte promotie steeds uit… Naast deze twee sterke acteurs gebeuren er veel hilarische incidenten en is er ook ruimte voor fraude en romantiek.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Thijsber
Aantal keer gelezen: 1405x
Toegevoegd: 27-02-2019 11:27
Gewijzigd: 05-03-2019 16:58

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!