Dat maakt de Google Cardboard zo interessant, dit is een smartphone houder van karton die het mogelijk maakt virtual reality te bekijken met je eigen smartphone. Je hoeft er geen batterijen in te stoppen, je kunt de Cardboard houder zelf in elkaar vouwen en de kosten liggen veel lager dan de Rift, Vive, PSVR en zelfs de Gear VR. Veel bedrijven laten hun eigen smartphone houder maken. Waarom een Cardboard bedrukken? Omdat je hiermee een betaalbaar promotieartikel hebt met vele mogelijkheden en toepassingen. Laten we eens kijken hoe bedrijven gebruik maken van dit eenvoudige stukje karton.
Cardboard is een uitvinding van Google die in 2014 gelanceerd werd. Het is een vouwplaat van karton met twee kunststof lenzen. Nieuwe modellen hebben daarnaast een knop van metaal waarmee je VR content kunt bedienen. Door het karton te vouwen en de lenzen te plaatsen krijg je een soort View Master met een uitsparing voor een smartphone. De houder is geschikt voor vrijwel elk formaat smartphone, en elk merk. Door de twee lenzen is het mogelijk een stereoscopisch 3D effect te zien, ook weer net als de klassieke View Master. Er zijn honderden leuke VR apps te downloaden, en duizenden 360 graden films te bekijken met deze eenvoudige kartonnen houder in combinatie met een standaard smartphone. Hoewel het oorspronkelijk door Google werd ontwikkeld kun je de houder ook gebruiken op Apple iPhone toestellen. Het werkt ook met Windows Mobile, maar het aanbod is daar zeer beperkt.
Karton is eenvoudig te bedrukken, dat geldt uiteraard ook voor een Cardboard houder. In feite is het een plat stuk karton met vouwlijnen waarmee je een doosje kunt vouwen. Alleen de kunststof lenzen en het metalen plaatje als “knop” moet je tijdens het vouwen plaatsen, verder zijn er geen losse onderdelen. Er zijn ontwerpbureaus en leveranciers die specifiek Cardboard houders kunnen bedrukken met elk gewenst motief. Dat kan een monochroom afbeelding zijn op een bruin stuk karton, het is ook mogelijk om full color ontwerpen te laten drukken. Naast de prijs voor volledig bedrukte Cardboard houders kan de “eco” uitstraling ook meespelen in de keuze voor het ontwerp. Een Cardboard houder van hergebruikt karton met een mooi logo aan de voorzijde past goed in een milieubewuste marketingcampagne.
Omdat je de Cardboard moet vouwen is het belangrijk dat het ontwerp klopt. Professionele designers werken met speciale templates zodat het positioneren van graphics relatief eenvoudig is. Hier zijn alvast enkele Cardboard ontwerp tips waar je rekening mee kunt houden.
Bij het drukken van een eenvoudig logo aan de voorzijde of zijkant kun je meestal volstaan met het aanleveren van een logo in zwart-wit of kleur. Een monochroom afbeelding zal goedkoper zijn dan een full color afbeelding, maar kleur valt vaak beter op.
Wanneer je een Cardboard van bruin karton laat bedrukken moet je er rekening mee houden dat niet alle kleuren even goed zichtbaar zijn op deze ondergrond. Laat je hier vooraf over adviseren.
Houd er rekening mee dat alle afbeeldingen in de juiste richting staan, omdat je het karton moet vouwen lijkt de 2D versie vaak helemaal verkeerd terwijl het na vouwen wel juist te zien is. Het is niet handig als een logo verkeerd om op de smartphone houder staat.
Besef dat er twee doelgroepen zijn; de persoon die de Cardboard houder bezit, en de mensen die naar de gebruiker kijken. Het logo of de afbeelding moet voor de toeschouwer duidelijk zichtbaar zijn.
Luister goed naar de adviezen van de gespecialiseerde drukker of leverancier van de Cardboard houder, het betreft een driedimensionaal object. Een standaard printshop kan hier niet altijd mee overweg.
Hoewel de meeste bedrijven kiezen voor een standaard vorm Cardboard met een bedrukking op maat, zijn er ook bedrijven die speciale vormen Cardboard hebben ontwikkeld. Dit zijn doorgaans de multinationals die een groot promotiebudget ter beschikking hebben. Het is opmerkelijk dat er zoveel geïnvesteerd wordt in VR brillen voor branding, dat geeft aan hoe effectief deze manier van promotie is in de praktijk.
Fastfood restaurants richten zich vaak op de kinderen, die hun ouders meenemen. Dat doen ze met speciale menu’s met enkele (meestal) eetbare producten en uiteraard een verrassing. Dit wordt verpakt in een aantrekkelijke doos. Door van deze verpakking een vouwplaat te maken kunnen kinderen hun eigen Cardboard houder maken. De kunststof lenzen worden los bijgeleverd. Na het vouwen kun je op de smartphone een speciale app installeren van de Fastfood keten. De papieren placemat kan zelfs gebruikt worden als ondergrond voor augmented reality objecten.
De term “Beer Goggles” of “Bierbril” is bekend, met een Cardboard houder kun je dit heel letterlijk nemen. Een sixpack verpakking met blikjes bier is de ideale maat voor een smartphone houder van karton. Dat geldt uiteraard ook voor cola blikjes. Zowel bier fabrikanten als frisdrank merken hebben verpakkingen laten ontwerpen die dubbele dienst doen als VR bril. Dit is een goede manier om verpakkingsmateriaal opnieuw te gebruiken als promotiemiddel.
Een Cardboard bedrukken is de eerste stap, je zult ook content moeten aanbieden. Je kunt hiervoor een VR app laten maken, het is ook mogelijk om gebruik te maken van bestaande content of diensten. Dit is afhankelijk van het budget, ook voor kleinere ondernemingen en organisaties is het mogelijk een complete ervaring te bieden. Hieronder geven we alvast enkele voorbeelden van toepassingen in de praktijk:
Evenement Cardboard houders: Steeds meer outdoor events geven de bezoeker een Cardboard houder. Dit kan tijdens het evenement gebruikt worden, je kunt ook samen met de entreekaarten een Cardboard houder opsturen ter voorbereiding en uiteraard voor promotionele doeleinden. Denk aan live 360 graden video vanaf het podium terwijl de gebruiker achteraan staat in het publiek, of een interactieve kaart van de locatie met praktische informatie over het evenement.
Virtuele showroom: Op een beurs is de hoeveelheid beschikbare ruimte beperkt, een Cardboard houder met bedrukking neemt veel minder ruimte in. Je kunt nieuwe auto’s laten zien voordat ze in productie zijn genomen. Het is mogelijk om de auto van buiten en van binnen te bekijken. Zet bijvoorbeeld één autostoel neer en laat bezoekers de cockpit van de auto zien.
Educatieve VR apps: Er zijn steeds meer educatieve virtual reality apps voor het onderwijs. Google Expeditions is hier een goed voorbeeld van. Scholen kunnen hun eigen Cardboard met bedrukking laten maken voor de leerlingen bij studie in het klaslokaal en thuis. Dit is een effectieve en betaalbare manier om leerlingen meer informatie aan te bieden, en de vooruitstrevende aanpak van de opleiding te benadrukken. Eigen content maken is mogelijk, maar niet noodzakelijk.
360 graden video: Een Cardboard houder met smartphone is een laagdrempelige manier om kennis te maken met virtual reality. Je kunt rondkijken in 360 graden zonder dat je hoeft te bewegen. Panorama video is daar een goed voorbeeld van. Touroperators laten video materiaal maken van populaire locaties over de hele wereld. Zo kun je vanaf de bank thuis de vakantie plannen, uiteraard met een Cardboard die voorzien is van het logo van het reisbureau.
Web based Virtual Reality: Er komen steeds meer VR applicaties die gewoon in de browser van de computer of tablet werken. Dat maakt het mogelijk om losse 3D objecten met een VR bril te bekijken, een smartphone heeft ook een browser app. Makelaars maken hier steeds vaker gebruik van door huizen met panoramafoto's aan te bieden op de website. Geïnteresseerden kunnen met een Cardboard houder rustig alle huizen en kamers bekijken voordat ze een bezoek brengen.
De kosten voor een VR applicatie maken zijn doorgaans hoger dan een serie Cardboards laten bedrukken, gelukkig zijn er slimme oplossingen om geld te besparen. Met een YouTube Playlist waarin bestaande 360 graden video’s te bekijken zijn bijvoorbeeld, of een presentatie op basis van 360 fotografie via internet. Er is voor elk budget een geschikte oplossing. Vaak bieden VR experts een All-Inclusive oplossing voor zowel de hardware (de houder) als software (de applicaties) met doelgericht advies voor elke campagne, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke doelstellingen en het beoogde budget. De mogelijkheden zijn omvangrijker dan je zult vermoeden, en de financiële drempel ligt lager dan je zult denken.
Veel promotie artikelen hebben slechts één toepassing, een VR houder voor smartphones heeft een langer leven dan je zult vermoeden. Vanaf het eerste gebruik tijdens een evenement of voor een specifiek doel, en later als VR bril voor andere applicaties, om vervolgens weer door te geven aan andere mensen die ook een VR app willen bekijken etc. Virtual reality bekijken is een sociale aangelegenheid, het delen van informatie in VR is erg populair vanwege de noviteit en ook zeker vanwege de overweldigende hoeveelheid informatie die reeds beschikbaar is. Door een universele VR houder met bedrukking onder (potentiële) klanten te verspreiden kun je een veel grotere doelgroep bereiken.