social media

Belang social media voor bedrijf

social mediaHeb je een eigen bedrijf of werk je bij een bureau waar je het bedrijf wil promoten? Dan weet je vast en zeker dat social media daarin een belangrijke rol speelt. Social media speelt in deze tijd een steeds grotere rol voor bedrijven, lees hier meer over het belang van social media voor het bedrijfsleven.

Social media

Social media kennen de meeste mensen wel, Twitter, Facebook en LinkedIn bijvoorbeeld. Het zijn online platformen waar gebruikers inhoud kunnen verzorgen en met elkaar kunnen delen. Interactief, transparantie, integratie, dialoog en uitwisseling staan centraal bij social media. Op dit moment is social media nog steeds in opkomst. In het dagelijkse leven kan het bij veel mensen ook niet meer gemist worden. In het begin waren het met name particulieren die er gebruik van maakten, maar momenteel zijn er ook veel bedrijven die hier gebruik van maken.

  • Social media marketing geeft bedrijven de mogelijkheid om eenvoudiger met de doelgroep in contact te komen.
  • Naamsbekendheid kan met social media vergroot worden.
  • De communicatie met de doelgroep wordt persoonlijker.
  • Bekende social media in Nederland zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, Hyves, YouTube, NuJij en Wikipedia.

Social media voordelen

Social media heeft veel voordelen hiervan kunnen bedrijven profiteren. Het is een goede keuze wanneer jij een eigen bedrijf hebt om te beginnen met en gebruik te maken van social media! We hebben de voordelen voor je op een rijtje gezet:

  • De naamsbekendheid kan met social media vergroot worden. Mensen komen steeds vaker in contact met een bedrijf via internet. De online aanwezigheid van een bedrijf wordt hierdoor vergroot. Het bereik van een merk of product wordt hierdoor ook groter.
  • De omzet zal ook stijgen omdat de bekendheid groter worden. Meer mensen horen de naam van een product, zijn nieuwsgierig en zullen het proberen.
  • Social media inzetten hoeft niet duur te zijn. Het kan juist erg goedkoop zijn, waardoor het interessant is voor veel grote en zeker ook kleine bedrijven. 
  • De concurrent maakt ook gebruik van social media, bedrijven dienen met de tijd mee te gaan. Je wil je klanten tegemoet komen en hen op de hoogte houden. Het wordt daarom aangeraden om wekelijks gebruik te maken van social media, om producten te promoten, wat nieuws aan te kondigen of informatie van een bedrijf of product te delen.
  • Het koopgedrag van mensen kan beïnvloed worden door social media. Je leest vaak reacties van anderen (recensies) en die kunnen er voor zorgen dat andere mensen van de doelgroep ook interesse hebben. Hierdoor willen zij een product kopen of van een dienst gebruik maken.

Social media mogelijkheden

Bedrijven hebben een groter bereik als zij van social media gebruik maken. De strategie van een bedrijf kan hierdoor ook beter bepaald worden. Je kunt bekijken wat klanten aanspreekt, hierop inspelen en vervolgens zul je je omzet fors zien stijgen. Vraag ook naar de meningen van klanten, betrek je klanten bij je proces. Hierdoor zal de klanttevredenheid ook omhoog gaan en krijg je nog meer nieuwe klanten.

  • Blog, bedrijven kunnen aan de hand van een blog klanten aantrekken. Als je volgers hebt, kunnen ze je berichten ook delen waardoor het interesse wekt bij anderen. Het zorgt voor meer bekendheid en je zorgt ervoor dat klanten aan je bedrijf worden gebonden.
  • Reclame maken bijvoorbeeld voor je bedrijf of voor het bedrijf dat je op dit moment aan het opzetten bent. Je houdt klanten waardoor ze je social media pagina in de gaten blijven houden.
  • Reviews van klanten plaatsen. Dit zorgt ervoor dat anderen weten wat ze van je bedrijf kunnen verwachten. Veel mensen zoeken op internet eerst naar meningen over een bedrijf voordat ze contact opnemen. Reviews op social media kunnen hier goed voor zorgen.
  • Klanten betrekken en om hun mening vragen, dan laat je zien dat je de mening van de klanten belangrijk vindt.
  • Nieuwe producten en diensten bekend maken, waardoor klanten weten wanneer er wat aan zit te komen en dan houden ze je social media pagina ook beter in de gaten.
  • Nieuws van bedrijf bekend maken, waardoor klanten weer aan je bedrijf denken en contact met je opnemen als zij je diensten of producten nodig hebben. Blijf aan de weg timmeren, zodat je niet vergeten wordt!

Social media, waarom?

Er zijn redenen genoeg om als bedrijf van social media gebruik te maken. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan onder bedrijven, waarbij er gekeken is wat de redenen zijn waarom dat zij gebruik maken van social media. De redenen zijn hieronder weergegeven en worden nader toegelicht:

  • Naamsbekendheid van een bedrijf vergroten. Concurrenten maken gebruik van social media dus je kunt als bedrijf niet meer achter blijven. Je trekt nieuwe klanten aan via je website, via zoekmachines, maar ook via social media. Social media heeft een groot bereik en een bericht wat je daar plaatst kan gedeeld worden. Er worden vaak ook prijzen uitgereikt of gratis producten of diensten, waardoor mensen je bericht eerder delen en je nog meer bereik krijgt met je bedrijf. Een goede slogan kan ook helpen, zodat mensen je bedrijfsnaam beter onthouden.
  • Reputatiemanagement, de komst van web 2.0 zorgt ervoor dat ondernemingen gemakkelijk op internet kunnen monitoren wat klanten van een merk vinden.
  • Koopgedrag van klanten beïnvloeden. Ga na wat de wensen en behoeften zijn van je klanten. Hierdoor kun je er op inspelen en bekijken wat zij graag willen. Het kan jou ook inspireren om het een en ander eens anders aan te pakken. Soms werkt een bepaalde strategie niet zoals je wil. Vraag dan na bij de doelgroep wat zij sterke punten vinden en wat zij anders zouden willen doen, daar heb je in de praktijk erg veel aan met je bedrijf. Zorg dat je niet vast roest!
  • Invloed op de zoekmachine ranking. Door regelmatig wat op social media te plaatsen, worden de resultaten in de zoekmachines als klanten op je bedrijf zoeken ook beter. Het is ook daarom erg nuttig om daar gebruik van te maken, met enig oog op SEO. 
  • Website traffic genereren met inkomende links door social media. Voor het zoekverkeer zijn de inkomende links van belang en ook door social media te gebruiken kun je daar je voordeel mee doen. Een goede strategie waar je op verschillende manieren wat mee kunt bereiken en wat een groot bereik heeft.
  • Werving van nieuwe klanten via social media. Je doelgroep kun je op een manier goed bereiken. Spreek de juiste doelgroep aan en stimuleer dat zij je bericht delen met hun vrienden. De kans is groot dat het ook de betreffende doelgroep is, waardoor je snel en gemakkelijk naamsbekendheid krijgt bij een nog grotere groep.
  • Wensen van klanten zorgen voor nieuwe ideeën voor je bedrijf. Als je open staat voor de mening van klanten en met hen in gesprek gaat, geeft dat je inzicht. Maar het geeft je ook ruimte om na te denken over nieuwe ideeën. Vraag ook aan je klanten wat ze graag willen zien en hoe zij dat voor zich zien. Hierdoor krijg je weer zin om meer te ondernemen en sluit het meteen aan bij de wensen en behoeften van je klanten. Het voordeel is dat de kans van slagen veel groter is, het idee komt immers (deels) van je doelgroep af! Profiteer daar dan ook van!
  • Contact met klanten gemakkelijker onderhouden. De vragen kunnen snel beantwoord worden en berichten kunnen met elkaar gedeeld worden. Veel mensen zitten de hele dag op internet en als zij een vraag hebben dan is het gemakkelijker om te mailen of te chatten. Via social media heb je deze optie en kun je nauw contact met klanten onderhouden. Je kunt naar de mening vragen als zij van je diensten gebruik hebben gemaakt of een product hebben gekocht. Hierdoor lokt het andere klanten ook uit om alles te lezen en te bekijken wat zij er van vinden. Hoe meer beoordelingen er zijn, des te sneller anderen bereid zijn om er meer van te lezen en het zelf te willen proberen. Als je ook op de reacties reageert en je staat open voor kritiek (gaat op zoek naar oplossingen met de klant), dan wekt dat vertrouwen bij je bezoekers en huidige klanten, waardoor de kans groot is dat ze ook in de toekomst weer voor jou kiezen. Ook de snelheid van het reageren speelt hierin een rol, snelle service is voor veel klanten een reden om bij je terug te keren.

Social media bijhouden

Social media is iets waar veel bedrijven aan beginnen, maar het belangrijkste is het up to date houden van social media. Hierdoor kun je je klanten aan je binden en op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Er kan een social media bureau in worden geschakeld, maar je kunt ook zelf een keuze maken om een blog bij te houden eens per week. Als je nog meer nieuws te melden hebt, al zijn het maar kleine dingen, vermeld het op social media. Iedere keer wanneer je een bericht online plaatst, roept dat weer interesse op bij de doelgroep. Ze zien je naam weer voorbij komen en worden weer herinnerd aan jou en je bedrijf. De kans dat zij dan weer contact opnemen is groter. Acties kunnen ook helpen, waardoor je binnen korte tijd een groot bereik kunt hebben en een grotere omzet (hoeveel dat is hangt af van je actie, de concurrentie en de doelgroep).






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Hans
Aantal keer gelezen: 1967x
Toegevoegd: 25-05-2016 15:34
Gewijzigd: 15-06-2016 22:42

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2288 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!