Bedrijven kiezen er de laatste jaren steeds vaker voor om bestaande en potentiële klanten een relatiegeschenk te geven. De reden dat hiervoor gekozen wordt, kan heel verschillend zijn. Eén van de meest gekozen redenen is toch wel vanwege de promotievorm. Klanten vinden het leuk om een cadeautje te krijgen. Het gaat er dan niet om hoe groot of klein het is, maar om het gebaar. Met een relatiegeschenk kan een bedrijf eenvoudig klanten bereiken. Als het gaat over een gebruiksvoorwerp dan denken klanten nog vaak aan de gever, zeker als het logo of de naam erop staat.
Een andere reden om te kiezen voor relatiegeschenken uitdelen is om zakenrelaties te behouden.
Het zal ook de band versterken met bestaande klanten. Voor de betere relaties worden vaak persoonlijke geschenken gemaakt. Als dank voor de samenwerking kan een relatiegeschenk ook worden uitgedeeld. Ook wordt er vaak een cadeau gegeven aan personeel als er samen een doel of resultaat is behaald. Het is een blijk van waardering vanuit de werkgever naar de werknemers. Het gevolg is dat medewerkers zich hierdoor ook meer gewaardeerd voelen en nog meer hun best doen. Het is alleen maar fijn als medewerkers zich goed voelen, dat uit zich op veel manieren in het werken.
Een relatiegeschenk kan om verschillende redenen worden gekozen. Het is in ieder geval een goede keuze, maar waarom eigenlijk?
Ieder bedrijf heeft een ander budget als het gaat over relatiegeschenken. Maar ben je er wel van bewust dat relatiegeschenken vaak ook fiscaal aftrekbaar zijn. Het is goed om deze opties vooraf te onderzoeken, zodat je weet hoeveel je dit jaar nog kunt investeren. Uiteraard moet een budget het ook toelaten, maar het is wel ideaal als je op deze manier aan het einde van het jaar nog extra aftrekposten hebt. BTW betalen is voor geen enkele ondernemer prettig, maar op deze manier kun je wel de kosten drukken en je klanten wat extra’s geven. Er gelden verschillende regels om na te gaan wat er wel en niet aftrekbaar is per onderneming. Daarom is het sowieso aan te raden om dat uit te zoeken, het hangt er namelijk ook vanaf aan wie jij de relatiegeschenken gaat geven. Het kan als het fiscaal aftrekbaar is een mooie investering zijn en dan dienen als goede aftrekpost, die je vaak aan het einde van het jaar goed kunt gebruiken.
Dankzij de mooie relatiegeschenken die er bestaan kun je op een goede manier een blijvende indruk achterlaten. Maar je wil uiteraard ook dat je geschenk onderscheidend is van de rest. Hoe doe je dat? Dit kan alleen maar met de juiste bedrukkingstechniek. Er bestaan diverse methoden, waaronder zeefdruk, borduren, tampondruk en (laser)graveren. Daar gaan we nu dieper op in.
Een goede bedrukkingstechniek voor relatiegeschenken is de zeefdruk. Dit is een goede methode als je op grote oppervlakken wilt bedrukken. Een aantal voorbeelden hiervan zijn T-shirts, hoodies of zelfs tassen. Het voordeel is dat het een goedkope manier is als je in bulkpartijen gaat denken en de kwaliteit is goed. Een paar voorbeelden van geschenken waar voor gekozen kan worden zijn:
Nog een andere bedrukkingstechniek is het borduren. Dit geeft een luxueuze uitstraling aan je relatiegeschenken. Het is perfect voor kledingstukken zoals polo's en petten, maar ook handdoeken en zelfs sommige soorten tassen kun je hierdoor laten bedrukken. Een paar voorbeelden van mogelijkheden:
Er kan ook gekozen worden voor tampondruk, dit is ideaal voor kleine, onregelmatige of gebogen oppervlakken. Je zou hierbij kunnen denken aan pennen, USB-sticks of zelfs stressballetjes. Deze techniek is snel en relatief goedkoop. Een aantal voorbeeld geschenken zijn:
Er kan ook gekozen worden voor laser graveren. Dit is namelijk erg duurzaam en je krijgt een slijtvast resultaat. Het is perfect voor metalen of houten voorwerpen, waarbij je kunt denken aan sleutelhangers, horloges of zelfs notitieboekjes van bamboe. Een aantal voorbeeld geschenken zijn:
Er zijn mooie bedrukkingstechnieken voor relatiegeschenken waar je veel klanten en medewerkers mee kunt verrassen. Probeer verschillende items om na te gaan wat het beste past bij de uitstraling van jouw bedrijf. Maar kijk ook goed naar wat jij je klanten en medewerkers mee wil geven, en zorg dat een geschenk dat ook uit gaat stralen.
Het is belangrijk om de juiste keuze te maken, je wil namelijk onderscheidend zijn met je relatiegeschenken. De bedrukkingstechniek die je gaat zal hierin leidend zijn. Je hebt nu veel kunnen lezen over de relatiegeschenken bedrukkingstechnieken. Het kiezen van de juiste bedrukkingstechniek kan je relatiegeschenk maken of breken. Het is daarom van belang dat je deze tips meeneemt bij het maken van je keuze bij het kiezen van de methode die het beste past bij jouw wensen en budget. Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden en het is zeker een goede manier om medewerkers en relaties wat leuks te overhandigen.