Wanneer je een webshop hebt ligt het minder voor de hand om offline te gaan adverteren. Toch zijn er volop kansen. Voor andere bedrijven ook. Zorg voor goed drukwerk en pas verschillende andere offline marketing tactieken toe om je bedrijf te begeleiden naar meer omzet en winst.
Nee! Het is niet nodig om je online marketing kanalen te verlaten. Het is vaak de mix van de verschillende marketingkanalen welke het mogelijk maken om doelgroep te overtuigen om klant te worden. Het is prettig om te genieten van de mogelijkheden om de klant met een omnipresence strategie te bereiken. Facebook en Instagram horen hier duidelijk ook bij. Iedereen is hier immers vertegenwoordigd. Het kan ook gaan om Twitter, Pinterest en LinkedIn. Hoe meer zichtbaarheid en aanwezigheid je hebt met je business zal helpen om de doelgroep naar klanten te converteren. Gewoon online marketing blijven toepassen dus! Doe het wel met de juiste strategie. Vergeet offline marketing ook niet bij deze strategie!
Er zijn veel verschillende manieren om offline marketing toe te passen. We denken dan al snel aan de advertenties in de kranten, magazines, de radiocommercials en ook de televisie. Er is echter nog veel meer. Zo zijn er de offline events welke je kunt organiseren. Ga naar netwerkbijeenkomsten om meer mensen te bereiken. Het is prettig om te laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn om offline marketing te gebruiken om meer klanten te krijgen. Zo zijn er ook nog de billboards en sponsoring mogelijkheden van events. Het is goed om je ogen open te houden en zeker niet te sluiten als het gaat om offline marketing. Je kunt er jongeren en ouderen mee bereiken. Beiden zien de marketinguitingen en kansen welke er zijn om vervolgens klant te worden van jouw bedrijf.
Offline marketing heeft veel te bieden. Zo zorgt het ervoor dat je naamsbekendheid toeneemt. Je koopt hier natuurlijk geen brood mee. Hetzelfde geldt echter voor de likes en shares op het internet. Het mooie van meer naamsbekendheid is dat het vertrouwen in de organisatie ook groeit. Het helpt om sneller meer mensen aan te trekken. Ook bouw je zo een merk op. Je kunt je kernwaarden uitdragen en mensen aantrekken die hierbij passen.
Offline marketing doet nog veel meer! Zo laat het zien dat je moeite neemt voor de klant om hem te bereiken. Je plakt een postzegel op iedere brief die de deur uitgaat en adresseert het persoonlijk. Marketing per post is een zeer goed en uitstekende manier om meer klanten te krijgen. Uiteindelijk moet marketing immers bijdragen aan meer klanten. Schrijf een sterke brief om de klant te motiveren de portemonnee te pakken.
Een persoonlijke interactie is wat je krijgt met offline marketing. Mensen kunnen het bedrijf en de marketing ervan vastpakken. Het is heerlijk ook om naar events te gaan waar de doelgroep is. Hier heb je geen smartphone of tablet nodig om meer klanten te krijgen. Het is heerlijk om de mogelijkheden te ontdekken om zo je bedrijf te laten groeien.
Boven alles zorgt het voor een complete beleving. Helemaal wanneer je zelf een event organiseert. Het kan een open dag zijn voor een makelaar, bedrijf en zelfs voor een internetbedrijf. De fysieke kracht en emotionele binding van mens tot mens is niet na te bootsen met online marketing.
Wanneer je tegen een ondernemer begint te praten over offline marketing dan komen de relatiegeschenken en boven alles de mailingen en het drukwerk naar boven. Er zijn specifieke beelden waar men aan denkt en het roept ook emoties op. Mogelijk zelfs emoties van geld wat verspild is. Een verkeerde mailing of flyeractie die niets opgeleverd heeft. Het is belangrijk om die negatieve connectie snel te verbreken. Offline marketing is zeer succesvol. Helemaal nu het gross van de ondernemers zich blindstaren op online marketing. Het is mogelijk om met een eenvoudige mailing al zeer onderscheidend te zijn. Offline marketing is echter veel meer.
Het is goed om een eigen event te organiseren. Verzamel je doelgroep in een zaal en deel daar met ze wat je bedrijf doet en hoe het hun kan helpen. Sluit het af met een goede actie om zo de mensen in de zaal te veranderen naar klanten. De interactie is optimaal. Je kunt elkaar aanraken, zien en (soms) zelfs ruiken als het moet. Alle zintuigen worden gebruikt om de boodschap te ontvangen. Door een sterke presentatie te geven zal dit leiden tot een zeer prettige ervaring. Zelfs de mensen die geen klant worden zullen het bedrijf prijzen. De goodwill is aanwezig om mogelijk op een later (meer geschikt voor hun) moment alsnog klant te worden.
Het is mogelijk om offline zeer mooie acties op te zetten om de doelgroep te bereiken. Wat dacht je bijvoorbeeld van acties tijdens een file of voor een stoplicht? Wanneer de voetgangers groen hebben kun je ze gaan begeleiden, een bord laten zien aan de automobilisten of zelfs zaken uitdelen. Natuurlijk moet het wel veilig gebeuren. Het hoeft niet kostbaar of duur te zijn. Het is geweldig om de verschillende mogelijkheden te ontdekken. Op het internet zijn er veel goede guerilla marketing acties te vinden. Offline marketing is überhaupt zeer goed in te zetten als guerilla marketing campagne. Het is immers mogelijk om laser scherp de doelgroep te benaderen met een mailing. Het is mogelijk om de doelgroep ook te verrassen met wat anders. De breincellen zullen niet direct de actie markeren als advertentie of marketing. De geest staat open voor de boodschap en zal het zelfs waarderen. Tenminste wanneer je het goed doet. Het is mooi om zo meerdere de doelgroep te verleiden en te verrassen om klant te worden bij jouw organisatie.
Afsluitend willen we onderstrepen dat het belangrijk is om offline niet af te schrijven binnen de complete marketingstrategie. Het is een must om ook hierin te investeren. Het biedt de mogelijkheid om de doelgroep op alle vlakken te raken. Online maakt natuurlijk ook een onderdeel uit van een gezonde marketingstrategie.