Een goede website voldoet aan de volgende punten.
- Heeft duidelijke doelen
- Behaalt resultaat
- Ziet er professioneel uit
- Biedt waarde aan de bezoeker
- Is voor lange termijn gebouwd
- Heeft een goede ranking in zoekmachines
Nu de basis voor een goede website duidelijk is, wil je natuurlijk weten wat je kunt verwachten wanneer je een website laat maken door een specialist. In dit blog zal ik uitleggen wat je kunt verwachten bij het inschakelen van een website specialist.
Voordat je een website wilt laten maken is het belangrijk om te weten wat het doel van je website is. Voor wie ga je de website maken? Wat moeten bezoekers op jouw website doen? Dit zijn al twee hele belangrijke vragen waar je aan moet denken. Andere belangrijke vragen bij het bepalen van het doel van je website, zijn de volgende:
Wat wil je aan je bezoekers vertellen of wat wil je ze aanbieden?
Moet het ontwerp simpel en informatief of juist heel creatief zijn?
Wat is de doelgroep?
Wat is de call to action oftewel wat moeten de bezoekers op jouw website doen?
Het is dus belangrijk om vooraf je doelen op te stellen voordat je een website specialist inschakelt. Zo kan de website specialist een beter design maken voor jouw website om het gewenste resultaat te behalen.
Weet jij al hoe jouw website eruit moet komen te zien? Zo niet, ga dan opzoek naar inspiratie voor je design. Kijk bijvoorbeeld naar andere bedrijven binnen jouw branche, wellicht hebben jouw concurrenten wel een design wat je erg mooi vindt passen bij jouw eigen bedrijf. Dit laatste is heel belangrijk bij het kiezen van een design. Je wilt een goed gevoel geven aan de bezoekers van je website. Als je design niet past bij jouw bedrijf, kan dit verkeerd overkomen bij de bezoekers. Een website waar je vooral erg informatief wilt zijn moet dus bijvoorbeeld een overzichtelijk en rustig design hebben. Een heel druk design is dan niet handig omdat dit afleidend kan werken.
Zorg dus voor een design dat goed past bij jouw brand. Maak een lijstje met goede voorbeelden om zo de specialist een goed beeld te geven over jouw ideale design.
De website specialist heeft je website keurig afgeleverd en online gezet. Super fijn natuurlijk! Maar wat nou als je zelf een bericht wilt plaatsen of een aanpassing wilt doen? Zorg dan dat je zelf ook toegang kan hebben tot de website. Zo kan je wanneer je maar wilt een bericht plaatsen of iets aanpassen wat je nodig acht.
Als je bijvoorbeeld een blogpagina op je website hebt, moet je hier regelmatig wat kunnen uploaden. De blogs kunnen voor SEO technische optimalisatie zorgen, mits dit op de juiste manier wordt gedaan.
Dit is eigenlijk iets wat wel goed aansluit op het vorige kopje ‘zelf toegang tot de website hebben’. Als je website is gebouwd betekent dit niet dat er nooit meer wat aan gedaan moet worden. De website moet namelijk goed onderhouden worden. De website moet up-to-date blijven, er moeten back-ups gemaakt worden, de beveiliging moet geregeld worden en noem het zo maar op. Vaak is het handig om je website te laten bouwen door een specialist die je ook website onderhoud kan aanbieden. Zo heb je zelf meer tijd over om aan belangrijkere dingen te besteden en is je website altijd in goede staat.
Er zijn op het internet een hele hoop tools te vinden waarmee je gratis of voor een gering bedrag een eigen website kan bouwen. Dit is leuk als je helemaal geen geld hebt voor een website, maar het levert uiteindelijk niet zo veel op. Een goede website heeft een goede basis wat uiteindelijk resulteert in meer conversie.
Als je een goede website wilt laten bouwen moet je er rekening mee houden dat je een aardige investering moet doen. Dit zal gaan om enkele duizenden euro’s. Dit klinkt misschien als heel veel geld, maar als je ziet wat het je uiteindelijk oplevert, is het helemaal niet zo veel.
Naast de eenmalige investering van enkele duizenden euro’s om een mooie website te laten bouwen, zijn er ook andere kosten die erbij komen kijken. Zoals eerder in dit blog werd verteld, is het belangrijk om het onderhoud van je website door een specialist te laten doen. Zo houd je zelf tijd over en weet je zeker dat je website altijd tiptop in orde is. Dit onderhoud brengt natuurlijk wel de nodige kosten met zich mee. Dit zijn geen duizenden euro’s per jaar maar dit kan gaan om een maandelijks bedrag van 25-150 euro. Iedere specialist biedt natuurlijk zijn/haar eigen pakket aan. Zoek dus naar een specialist die precies aan jouw wensen en behoeften voldoet.
Een website op zich zorgt niet gelijk voor groei. Een goede website is de basis maar voor echte groei heb je zoekmachine optimalisatie nodig oftewel SEO. Veel website specialisten bieden ook optimalisatie pakketten aan om de website van de klant zo goed mogelijk te optimaliseren.
Het is belangrijk om dit te laten doen als je wilt groeien met bijvoorbeeld je naamsbekendheid of als je meer klanten wilt aantrekken via je website. Als je weet op welke manier je wilt groeien, kan je een optimalisatie pakket afnemen bij een specialist die je daarbij gaat helpen.
Een goede website specialist is niet per se de eerste specialist die naar boven komt als je in Google wat intikt. Neem de tijd om te kijken welke specialist het beste bij jou past. Kijk wat de specialisten allemaal aanbieden en hoe ze te werk gaan. Het is vaak fijn om telefonisch contact met iemand op te nemen om een goed beeld te krijgen hoe ze te werk gaan en hoe ze met jou omgaan. Sommige bedrijven bieden een brainstormsessie aan om samen te sparren over de mogelijkheden die er zijn. Dit is een mooie mogelijkheid om een goede overweging te kunnen maken.
Succes met het zoeken van een website specialist en het behalen van online succes!