Veel ondernemers zien hier tegenop echter is dit één van de leukste en meest enerverende marketing technieken om mee aan de slag te gaan. Er is géén budget nodig voor SEO of linkbuilding. Bovendien is er zelfs geen bedrag noodzakelijk om in advertenties te kijken. Bezoekersaantallen hoeven niet eens flink opgekrikt te worden (hoewel méér bezoekers uiteraard altijd waardevol zijn!).
Conversie optimalisatie draait voornamelijk om het optimaliseren van de website of het bedrijf. De effectiviteit verhogen om zodoende betere resultaten te halen. That's it. Veel gemakkelijker kan het niet worden zou je zeggen.
Conversie optimalisatie is een begrip dat voortkomt uit de online marketing branche. De term is om en de nabij de tien jaar geleden ingevoerd en voornamelijk over komen waaien vanuit Amerika. Het draait om de effectiviteit van de website of webshop die verhoogt dient te worden om zodoende het maximale rendement uit de bezoekers te halen. Simpel gezegd draait het om het verkrijgen van meer aanmeldingen op de nieuwsbrief, het verhogen van het aantal aanvragen van de offertes of het verbeteren van het aantal rechtstreekse bestellingen in de webshop.
Een bezoeker kan verschillende acties verrichten op de website van de eigenaar. Denk bijvoorbeeld aan een inschrijving of een bestelling. De website stuur richting een inschrijving op de nieuwsbrief. Indien een bezoeker dit vervolgens heeft gedaan is er een 'conversie' vergaard.
Het proces om dit te optimaliseren en voort te stuwen noemen we conversie optimalisatie. Hoe méér bezoekers de gewenste handelingen uitvoeren des te perfecter het conversiepercentage.
Door conversie optimalisatie op de juiste manier toe te passen, kan het resultaat in véél gevallen met 20% omhoog schieten. In veel casestudies zijn zelfs resultaten van 100% behaald, de mogelijkheden zijn eindeloos indien diverse interne processen op de juiste manier verlopen. Het design van de website, de kwaliteit van de producten maar ook de overtuigingskracht gecombineerd met het onderscheidende vermogen van het bedrijf hebben hier invloed op.
Indien alle interne processen op de juiste manier afgestemd zijn en elkaar aansturen in plaats van afremmen kan er een uniek resultaat behaald worden middels conversie optimalisatie. Hoe beter het conversiepercentage des te hoger de uiteindelijke winst.
Een business zonder conversiepercentage is gedoemd om te falen. Echter heeft het totaal geen zin conversie optimalisatie toe te passen indien er géén voorgaande percentages bekend zijn. Meten is weten is een befaamde Nederlandse uitspraak en zéker van cruciaal belang om conversie te verbeteren en optimale eindresultaten te behalen.
Google Analytics biedt bijvoorbeeld een fantastisch inzicht in de cijfers achter de website. Deze tool biedt een unieke kijk op bepaalde gegevens. Zo kan men achterhalen op welke pagina iemand is ín- en uitgestroomd en tevens hoe lang een persoon op een bepaalde pagina bleef. Allemaal interessante cijfers uiteraard.
Conversie verbeteren dient één van de speerpunten te zijn van iedere business. Het is een proces dat continue dient te worden getest en verbeterd om zodoende te achterhalen wat het meeste succes oplevert.
De nieuwe inzichten dienen non-stop toegepast te worden en zodoende opnieuw door een uitgebreide analyse gehaald te worden. Het internet is een branche die continue in beweging is en zodoende werken oudere inzichten mogelijkerwijs met bijvoorbeeld de nieuwe algoritmes van zoekmachines niet meer.
Zodra de eerste bezoekers op een website binnenstromen is het zaak om direct aan de slag te gaan met het verbeteren van de conversie. Probeer alles uitgebreid in kaart te krijgen om vervolgens te kijken naar de manier waarop cijfers kunnen worden verbeterd. De percentages die in eerste instantie behaald worden zijn ten alle tijden voor verbetering vatbaar.
De online vindbaarheid is de levensader ofwel de aorta van een nieuwbakken internet business. Door dit continue te verbeteren stijgen de bezoekersresultaten terwijl het percentage conversies ook verbeterd. Een win-win situatie is geboren.
Diverse onderzoeken tonen aan dat de gemiddelde conversie bij verschillende MKB bedrijven in allen verscheidene nichemarkten zo'n 1,35% bedraagt. Websites, shops en ondernemers die conversie optimalisatie op de juiste manier toepassen behalen in véél gevallen een véél hoger rendement. Deze enthousiastelingen op gebied van het verbeteren van het conversiepercentage zitten rond de 4,27 a 5,31%.
Een ultieme eerste indruk is één van de belangrijkste aspecten voor het verbeteren van de conversie. Onderzoek wijst uit dat vrouwen en mannen binnen zeven seconden bepalen of zij op een website blijven of niet. Daarom is een verpletterende eerste indruk onvermijdelijk. Een “welkom op onze website” is dus funest voor een goede conversie.
Het percentage mensen dat de website snel verlaat wordt ook wel bouncepercentage genoemd. Bezoekers langer op de website houden is dus het allereerste doel voor het optimaliseren van de conversie. Zodra een bezoeker méér pagina's bekijkt, koopt een bezoeker gemiddeld ook meer. Het is een simpel optelsommetje gebaseerd op de wet van aantallen, die men ook vaak terug ziet in de wereld van deur-aan-deur verkoop.
Onderstaand artikel geeft een helder en duidelijk overzicht op welke manieren conversiepercentages kan verbeteren. Dit zijn de basis beginselen van iedere start. De ongekende mogelijkheden van conversie optimalisatie kan véél ondernemers doen wegblazen.
De onderstaande tips laten nieuwe bezoekers op de website of webshop sneller overgaan tot de gewenste acties. Méér leads, aanvragen en sales zijn dus een logisch gevolg. Online groei zal gerealiseerd worden met als uiteindelijke doel méér bewegingsvrijheid voor iedere ondernemer actief op internet.
Bezoekers hechten waarde aan het verhaal achter een bedrijf. Zij willen zich kunnen identificeren met een brand en zodoende een statement maken. Anno tweeduizend en zestien is het hebben van een product minder belangrijk dan het beschikken over een 'goed verhaal'. Neem bezoekers mee in die ervaring en verspreid zodoende een legacy.
Noem bezoekers de exacte problemen voor de oplossingen, reik deze aan om vervolgens hen te overtuigen. Speel in op de gevoelens en de emoties die bezoekers van een website hebben. Problemen waar zij tegenaan lopen mogen tevens best worden uitvergroot indien zij maar een oplossing krijgen aangeboden.
Een unique selling point (afkorting USP) is één van de belangrijkste punten waarover een webshop of website beschikt. Wát zijn de unieke eigenschappen die een pagina of online winkel onderscheiden van de concurrentie. De bezoekers bepalen zoals reeds vermeld binnen zeven seconden of zij op een pagina blijven, zorg dat in één oogopslag duidelijk is wat de meerwaarde van het product of dienst is.
In een header of op belangrijke plekken in de tekst vier USP's benoemen zorgt dus voor méér resultaat aangezien mensen direct opvangen wát voor hen het verschil maakt. Onderscheiden vermogen ten opzichte van de concurrentie dient altijd breed uitgedragen te worden. Dit zijn namelijk manieren om de concurrentie omver te blazen en zelf een monopoly positie te pakken binnen iedere nichemarkt.
Content overbrengen is één van de moeilijkste dingen die een ondernemer dient te doen. Althans, als het goed is niet qua informatie wel om de maximale impact eruit te halen. Een nieuwe bezoeker overspoelen met een tsunami aan informatie is niet één van de handigste dingen om te doen.
Lappen tekst en informatie over een product of enorme inhoudelijke kennis over het product aanreiken in de beginfase is dus een no-go-zone. Zorg in plaats daarvan voor een gestructureerde stroom aan informatie.
Probeer éérst naam en e-mail adressen te verzamelen om ze een nieuwsbrief te kunnen sturen. Zodoende zijn er in ieder geval mensen 'binnen'. Daarna kan het échte overtuigen beginnen en de informatie langzaam verspreid worden.
Maak landingspagina's dus helder en overzichtelijk. De verdieping van de content komt wel in een latere fase indien ze écht overtuigd zijn van de kwaliteit van de producten en of diensten.
Een design dat onoverzichtelijk is zal in de praktijk nooit het maximale resultaat opleveren dat is één ding dat zeker is. Ook websites waarbij logo's ontbreken, slordigheden bevat en waar té veel op wordt aangeboden converteren niet maximaal.
Veel bezoekers proberen onbewust toch te zoeken naar punten die niet kloppen. Een professioneel design is dus cruciaal voor verschillende bezoekers. Aandacht besteden aan een schoon, fris en converterend webdesign loont dus zeker de moeite.
Men krijgt slechts één keer de kans om een eerste indruk achter te laten benut deze dan ook ten volste. Zodra de eerste indruk goed is, zullen de verkopen per direct stijgen dat is één ding dat zeke is.
Conversie optimalisatie en de website indeling geldt voornamelijk voor websites. De meeste webshops kunnen middels uitgebreide productfoto's en een helder en schoon design regelmatig in één oogopslag duidelijk maken wat er te koop is en via welke wijze het allemaal wordt aangeboden.
Websites hebben hier vaker moeite mee en zodoende is één van de slimste tips om gewoon zéér duidelijk te vermelden wát het doel is van de website. Het aanbod groots in beeld zetten is dus van cruciaal belang. Maak het belangrijk en hecht er waarde aan.
Hoe concreter het aanbod in beeld wordt gebracht des te meer resultaat levert het op. Hoe concreter hoe beter is een veel gehoorde uitspraak in de internet marketing wereld. Diensten aanbieden kan bijvoorbeeld erg moeilijk zijn, maar middels een aanvraag formulier of een contact aanvraag kan er eenvoudig contact gelegd worden met een klant, zonder dat deze direct ergens aan vast zit. En gegevens binnen en de kans op een nieuwe klant.
Bezoekers die net kennis maken met een product of dienst zijn in eerste instantie wantrouwig. Om hen te overtuigen dient een ondernemer dus eerst te geven alvorens hij of zij zou kunnen ontvangen. Dit kan men doen door bizarre bonussen aan te bieden.
Ter vergelijking indien met een auto gaat kopen en de dealer biedt vervolgens een luxe sportauto er gratis bij aan waarvan de waarde van de auto het dubbele is als degene die aangeschaft wordt zou iedereen dat doen. Zo ook voor mensen die aankopen doen via het internet. Indien zij een t-shirt kopen en hier een ander t-shirt gratis bij krijgen die qua waarde 'duurder' is. Kopen véél mensen het t-shirt. Zo gemakkelijk kan het zijn om conversies te verbeteren.
Door op een unieke en slimme manier deze techniek toe te passen zal de omzet aanzienlijk toenemen. Dit hoeft niet enkel te gebeuren bij aankoop. Biedt hen ook voor het achterlaten van hun naam en e-mail adres een unieke bonus aan.
Alles is mogelijk indien er maar daadwerkelijk een wauw-factor wordt aangeboden bij de prospect. Zodra deze over de streep zijn getrokken kan het échte converteren beginnen.
In sommige gevallen kan een website redelijk 'foutief' ingedeeld zijn. Bestelknoppen en méér informatie knoppen op verkeerde plekken in de tekst. Aanbieden die niet matchen met de tekst waarover geschreven is en soortgelijke fouten komen regelmatig terug in de casestudies.
Door dit te verbeteren en kritisch onder de loep te nemen worden resultaten véél gemakkelijker mogelijk gemaakt. Binnen enkele seconden dient een klant binnengetrokken te worden. Nieuwsgierigheid opwekken is dus één van de belangrijkste punten.
De kans dat bezoekers afhaken is groter dan dat ze blijven, omarm deze stelling en probeer hen continue te overtuigen te blijven. Werk bijvoorbeeld met de inmiddels volledig geïnteregreerde AIDA-Formule. Attention, interessed, desire, action.
Pak éérst de attentie van de toekomstig klant, wek vervolgens interesse in een bepaalde product of dienst en zet dit vervolgens om richting een absoluut verlangen. Daarna kan men de prospect actie laten ondernemen en dus een conversie realiseren.
De overtuigingskracht verbeteren is één van de sluwste technieken die mogelijk zijn. Zorg voor meer overtuigingskracht door te investeren in kwalitatief hoogwaardige en wervelende webteksten die de bezoeker triggeren en nieuwsgierig maken.
Copywriting is noodzaak voor zowel de zoekmachine optimalisatie alsmede voor het gevoel dat er gegenereerd kan worden bij de klanten. Voordelen benoemen, onderscheidend vermogen aantonen en aansporen tot actie is allemaal mogelijk indien op de juiste manier toegepast.
Webshops die dit niet doen laten een enorme kans liggen om bezoekers te laten inzien dat het product voor hen daadwerkelijk nodig is. Zorg voor herkenbaarheid, kwaliteit en overtuigingskracht en de verkopen zullen ongetwijfeld toenemen.
Vele websites zijn dramatisch om door heen te navigeren. Hierdoor raken veel bezoekers gefrustreerd en voor dat men het nagenoeg zelf door heeft, sluiten ze de website of webshop af en verdwijnen zij richting de concurrentie.
Om dit te voorkomen dient men duidelijk in beeld te plaatsen wáár de bezoeker zichzelf ergens bevindt in de website. Zie het als die enorme kaarten in bijvoorbeeld attractieparken met grote pijlen erop met daarbij de tekst: “U bevindt zich hier”. Een website is als het ware ook een soort attractiepark voor de bezoeker. Behandel deze dan ook zo.
Buiten het feit dat de website continue ontwikkeld dient te worden en dient te worden uitgebreid is ook het gebruiksgemak van de klant van cruciaal belang. Met een luxe woord noemen we dit in de internet marketing wereld ook wel usability. Indien het gemak van de eindgebruiker voorop staat en deze makkelijk de site kan bedienen, dan pas is het conversie geoptimaliseerd.
Bezoekers zijn zo nu en dan een beetje in de war op het internet. Hen duidelijk uit leggen wat er van hen verwacht wordt zorgt er voor dat zij gemakkelijker actie zullen ondernemen. Creëer uitgebreide en duidelijke 'klikbare' buttons met daarop de tekst: “klik hier om te bestellen”
De call to action zoals dat zo mooi heet dient voor de bezoeker zo eenvoudig mogelijk te zijn. Leidt hen als het ware middels een soort Jip en Janneke tutorial door de website heen om zodoende te zorgen voor een gestroomlijnd verkooproces.
De conversie zal middels dit soort simpele trucs aanzienlijk verbeteren terwijl de bezoeker zich enorm geholpen voelt.
De ene webshop scoort drie keer zo hoog als de andere. Dit heeft uiteraard verschillende redenen maar één van de factoren die mee kan tellen is de kwaliteit van de bezoeker. Door te richten op de juiste verkeersbronnen kan de conversie aanzienlijk stijgen. Niet iedere bezoeker is evenveel waard. Probeer te analyseren wáár de bezoekers vandaan komen, breng deze in kaart en bekijk of er verschil uit de verschillende kanalen bezoekers bestaat.
Gebruik al deze informatie vervolgens om een uitermate gemakkelijk en gestroolijnde machine te maken van de website en verbeteer het conversiepercentage.