Een complete marketingstrategie voor jouw bedrijf!

Een complete marketingstrategie voor jouw bedrijf!

Een complete marketingstrategie voor jouw bedrijf!Als ondernemer weet jij dat alles valt en staat met marketing. Waar je je vroeger in de jaren 80-90-00 alleen maar hoefde te beperken tot een goede mond tot mondreclame of gedrukte reclame is het tegenwoordig veel complexer. Want nu heb je te maken met internet marketing. Alles gaat tegenwoordig via het internet.

Met name social media zijn booming business voor naamsbekendheid. Maar hoe kun jij op een goede manier een marketingstrategie opzetten voor jouw bedrijf? Wat ziet een complete marketingstrategie eruit? En hoe sluit dit aan op jouw business? Je moet namelijk aan ontzettend veel aspecten denken. Antwoorden op al deze vragen én meer lees je in dit artikel!

Een marketingstrategie is écht noodzakelijk

Veel bedrijven skippen een goede marketingstrategie. Zij willen de investering hierin niet maken of denken dat ze er wel komen met een social mediacampagne en mond tot mondreclame. Maar een goede marketingstrategie is een cruciaal onderdeel voor de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Het zorgt ervoor dat de visie en doelstellingen van het bedrijf overeenkomen en consistent zijn met jouw marketingstrategie.

Begin bij het begin

Klinkt logisch zou je zeggen toch? Maar hier gaat het vaak al mis. Het is heel erg belangrijk om bij de basis van jouw bedrijf al helder te hebben wat de visie en doelstellingen zijn. Wie is jouw doelgroep? Wat voor product biedt je aan? Kun je jouw product toelichten in een pitch? Wat is jouw beschikbare budget? En waar wil je dit budget voor inzetten? Dat zijn allemaal belangrijke vragen om jezelf te stellen.
Een duidelijke doelstelling en bedrijfsvisie is op voorhand van de start erg belangrijk. Ook dat je weet wie je concurrenten zijn, wat hun producten zijn en de prijzen die ze ervoor vragen. Je kunt je niet in een markt gaan begeven zonder te weten waar je staat. Positionering is dus erg belangrijk.
Het is ook belangrijk om te weten wat je aanpak is. Hoe zie jij jouw bedrijf graag voor je? Wat voor bedrijfscultuur vind jij belangrijk? Welke talenten bevinden zich er onder jouw personeel in jouw bedrijf? Dit kan namelijk ook heel belangrijk zijn om een strategisch plan te maken.

De SWOT-analyse

Als je de bovengenoemde stappen hebt doorlopen ben je al een heel eind op weg om een goed inzicht te hebben in het DNA van jouw bedrijf. Je weet nu wat jouw Unique selling points zijn en je weet wat voor budget je tot je beschikking hebt en hoe het zit met de concurrentie. De basis voor jouw bedrijf is gelegd. Nu is het zaak om jouw plan concreet te maken. Dit kun je doen door middel van de SWOT-analyse.
SWOT staat voor het volgende:

  • S = Strength. Wat is de sterke kant van jouw bedrijf of product. Is dat bijvoorbeeld je service gerichtheid of is het dat je een uniek product op de markt hebt? De S is dus belangrijk om in kaart te brengen want dit is de pijler van jouw succes.
  • W= Weakness. Eigenlijk spreekt dit dus wel voor zich, maar waar zitten jouw zwaktes? Het is altijd goed om dit goed in kaart te hebben, want elk bedrijf of persoon heeft zijn zwaktes. Maar door je zwaktes te kennen en te erkennen krijg je inzicht en kun je dit verbeteren.
  • O= oppurtinities. Wat zijn jouw kansen? Waar kun jij nog meer naamsbekendheid mee halen? Zijn er nog andere doelgroepen die je kunt benaderen of kun je er nog een product bij nemen of ontwikkelen om jouw bedrijf een extra push te geven?
  • T= Threats. Waar liggen de bedreigingen? Of beter gezegd, waar zitten de valkuilen voor jouw bedrijf. Dat is ook belangrijk om inzichtelijk te krijgen want op die manier kun je beter anticiperen en voorkomen dat je in de problemen komt





Met deze SWOT-analyse heb je dus heel helder en overzichtelijk in kaart hoe jij bedrijf ervoor staat. En dat is ook heel erg belangrijk om de vervolgstappen van jouw marketingplan uit te denken. Kennis is macht zegt men ook weleens, en dit is in de werkelijkheid ook waarheid.
Nu kun je verder met je plan en zorgt dat je dit plan ook via de SMART methode uitvoert. Smart wil zeggen dat je een plan specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en binnen een bepaalde tijdsperiode uitvoert. Eigenlijk zorgt de smartmethode ervoor dat je plannen niet alleen maar plannen blijven. Maar dat ze concreet zijn en uitvoerbaar. En dat je ook kunt toetsen of je op schema ligt en of jouw doelen gehaald worden.

Besteed je de marketing uit of doe je het zelf?

Je hebt van die ondernemers die denken dat ze alles kunnen. En dus dat ze ook zelf hun hele marketing en social mediacampagne zelf kunnen. Dat kan natuurlijk, als jij slim en handig bent maar bedenk je wel dat het opzetten van een bedrijf heel veel tijd kost. Je hebt vaak niet voldoende tijd om daarnaast heel actief te zijn online en op de sociale media.
Als het budget het toelaat is het daarom raadzaam om een bureau in dienst te nemen die dit voor jou doet. Een goede website bouwen vergt bijvoorbeeld expertise. Het is niet alleen het bouwen van de site, maar ook het leveren van de server en het verhogen van de zichtbaar van jouw website door middel van SEO en google investeringen te doen.
Als jouw budget dit toelaat dan is het zeker geen onverstandige keuze om zorg te dragen voor professionals die jouw marketing verzorgen. Zo ben je er zeker van dat je onderweg geen steken laat vallen.

Conclusie

Een marketingstrategie is de levensader voor elk bedrijf. Het zorgt ervoor dat je bewust bezig bent om jouw bedrijf op te bouwen. Je realiseert je daardoor waar jouw sterke en minder sterke kanten liggen, waar groeimogelijkheden zitten en waar een eventuele bedreiging voor jouw bedrijf schuilgaat.
Door een goed marketingplan te hebben kun je ervoor zorgen dat jou bekend de aandacht krijgt die het verdient. Dat jouw naamsbekendheid gaat groeien en jij kan werken aan jouw klantenbestand. Dit is voor elk bedrijf heel erg belangrijk. Daarom is het ook zo belangrijk om niet te bezuinigen op een goed marketingplan.
Als het budget het toelaat huur dan professionals in die jou kunnen ondersteunen bij het opzetten van jou online content en social media-activiteiten. Bedenk je goed dat deze mediums de toekomst hebben en dat marketing op deze kanalen van cruciaal belang kan zijn voor jouw bedrijf. Daarom is het belangrijk om goed de tijd te nemen om te verdiepen in wat het DNA van jouw bedrijf is en wat het nodig heeft om te gaan groeien.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: InfobronNL
Aantal keer gelezen: 1592x
Toegevoegd: 01-10-2021 15:23
Gewijzigd: 06-10-2021 09:53

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!