Hoe kan je data het best inzetten voor je bedrijf?

Hoe kan je data het best inzetten voor je bedrijf?

Hoe kan je data het best inzetten voor je bedrijf?Er worden door bedrijven heel wat verkeerde beslissingen gemaakt op basis van verkeerde of onzinnige data. In dit artikel wordt uitgelegd hoe dat komt, maar vooral aan de hand van 9 tips hoe je data voor je laat werken en hoe je wel een data gedreven onderneming krijgt.

Wanneer ben je doeltreffend datagedreven?

 

Heel veel bedrijven maken gebruik van data, echter doen maar weinig bedrijven dit op een effectieve manier. Door middel van data wil je zoveel mogelijk informatie krijgen over je markt, je klanten en doelgroep. Je kan deze data dus wel hebben maar wat moet je er mee doen? In dit artikel wordt uitgelegd met welke tools je informatie kan opslaan, analyseren en visualiseren.

Hoe bereik je een datagedreven organisatie?

 

Een grote valkuil van datagedreven ondernemen is om eraan te beginnen zonder het juiste doel voor ogen te hebben. Dan kunnen A/B-tests ook allemaal onzinnig blijken te zijn; je kiest dan nog steeds uit slechte oplossingen. Ga daarom terug naar de basis en begin bij je onderneming, want als je gokt op data waar je misschien ooit iets mee denkt te kunnen dan ben je waarschijnlijk een hoop verwarring aan het zaaien. Je scherpte en focus komt erdoor in gevaar. Bovendien geef je een onzinnige hoeveelheid geld uit aan dure marketingbureaus, data opslagcapaciteit en tijd van jezelf en medewerkers.


Welke tools kunnen je helpen met Dataverrijking?

 

UX Analyse - Een UX-analyse is het proces van het verzamelen en evalueren van data over hoe je gebruikers het product ervaren en erop reageren, om die data vervolgens te gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren. Een User experience (UX) analyse helpt je te begrijpen hoe gebruikers uw website en product ervaren, zodat u prioriteiten kunt stellen bij beslissingen over hoe u het voor hen kunt verbeteren en ervoor kunt zorgen dat de gebruikerservaring zo probleemloos en intuïtief mogelijk is.

Google Tag Manager - Met Google Tag Manager (GTM) is het mogelijk een code te plaatsen op een pagina van jouw website, waardoor je allerlei zaken kunt meten. Het toevoegen van een data layer zorgt voor nog meer informatie en data, zoals de inlog status van een gebruiker, welke producten hij heeft gekocht en welke in de winkelwagen zijn gelaten, of informatie over hoe de gebruiker de website gebruikt heeft.

User session recording - Een user session recording lijkt erg op een UX Analyse waar je bijhoudt wat je gebruikers doen op je site. Een user session recording is letterlijk een opgenomen video van wat de gebruiker allemaal op je website heeft gedaan.



Welke programma’s zijn het best om data te visualiseren?

 

Er zijn veel verschillende tools die je kunnen helpen bij visualisatie. Deze tools heten ook ‘Data visualisatie tools’. Dit zijn een greep van de beste tools die je daarbij kunnen helpen.

Tableau - Tableau is een heel overzichtelijk programma en ook gebruiksvriendelijk. Er kunnen grafieken, kaarten en tabellen gemaakt worden van grote datasets. Verschillende datasets kunnen ook samen geconnect worden in Tableau. Er is een betaalde versie van Tableau en een gratis versie van Tableau (Public). De betaalde versie biedt verschillende opties aan: Tableau Creator, Tableau Explorer en Tableau Viewer. Tableau Creator is de duurste en ook de optie met de meeste mogelijkheden, deze optie is aanwezig voor particulieren en teams/organisaties terwijl Tableau Explorer en Tableau Viewer alleen beschikbaar is voor teams/organisaties.

Prijs van Tableau: 

Tableau Creator: $70 / maand

Tableau Explorer: $42 / maand

Tableau Viewer: $15 / maand


Microsoft power BI - Microsoft Power BI is een tool dat gebruikt maakt van Business Intelligence (BI). Business Intelligence kan gegevens omzetten in informatie, dit betekent dat deze tool gebruikt kan worden voor rapportages, self-service analyses en voorspellende analyses. Daarnaast kunnen met deze tool inzichten en visualisaties gedeeld worden met iedereen binnen het bedrijf, de tool staat als een centraal punt voor alle data waar alle medewerkers bij kunnen.

Prijs van Microsoft Power BI:

Microsoft Power BI Desktop: Gratis

Microsoft Power BI Pro: € 8,40 / maand

Microsoft Power BI Premium per user: € 16,90 / maand

Microsoft Power BI Premium per capaciteit: Vanaf € 4212,30



Qlik - Qlik is niet alleen een data visualisatie tool maar helpt je ook bij het ontdekken van gegevens. Deze tool helpt bedrijven met beslissingen nemen door snelle analyses en nieuwe inzichten aan het licht te brengen. Daarnaast kan de tool helpen met de nauwkeurigheid van resultaten verhogen. Qlik maakt net als Microsoft Power BI gebruik van Business Intelligence. QlikView maakt ook gebruik van een ‘drag en drop’ interface, dit maakt het makkelijk voor gebruikers om datasets toe te voegen. Qlik heeft 2 verschillende programma’s: QlikSense en QlikView. View is een meer technische tool voor gezamenlijke bedrijfsdata, data-analyse en rapportage. Sense is een meer modern programma dat wordt gebruikt voor gegevensverkenning.

 

Prijs van Qlik:

QlikSense Personal: Gratis

QlikSense Business : $30 / maand

QlikView Personal:  Gratis

QlikView Document CAL: $15 / maand

 

 

Google Data Studio - Google Data Studio is een gratis tool voor iedereen met een Google account. Het is een super makkelijk te gebruiken programma en helpt je om inzicht te krijgen in je data. Google Data Studio heeft meer dan 160 data connectors waaronder Google Analytics en Google Ads waardoor je gemakkelijk je data van Google kan visualiseren.

 

Prijs van Google Data Studio:

Gratis.

 

Tips om datagedreven te worden

  1. Realiseer je dat data slechts een middel is (gereedschap) en geen doel of hype.

  2. Begin vanuit ondernemerschap, dus wat wil je bereiken?

  3. Stel duidelijke en reële doelen, bijvoorbeeld 15% meer nieuwe klanten.

  4. Zorg voor randvoorwaarden, zoals budget, kennis, capaciteit en beschikbaarheid.

  5. Denk na hoe je datgene wat je wilt bereiken meetbaar maakt.

  6. Zorg dat er een sponsor is vanuit het management, management buy-in is cruciaal.

  7. Begin pas met data als aan al deze voorwaarden voldaan is.

  8. Laat geen A/B-tests doen als je niet weet wat je wilt bereiken.

  9. Heb geduld en begin klein. Je kunt niet in één maand datagedreven zijn.

 

ONZE CONCLUSIE

Data is niet altijd het nieuwe goud, het is alleen wat waard als het daadwerkelijk goed wordt gebruikt. Je moet het raffineren, het kost je tijd en geld en daarna moet je er ook nog wat mee doen. Alleen het doen van A/B-tests of het maken van een leuk dashboard maakt een bedrijf niet datagedreven. Daarvoor moet data verweven zijn in iedere fase van het marketing- en salesproces en moet het onderdeel uitmaken van het hele bedrijf. Je kunt niet zomaar één onderdeel van dit proces selecteren en zeggen dat je datagedreven bent.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Frenk
Aantal keer gelezen: 1107x
Toegevoegd: 23-03-2022 16:18
Gewijzigd: 24-03-2022 09:05

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!