Nu denk je misschien “waarom zou een mailing per post nog effectief zijn?” Dat is het om meerdere redenen, bijvoorbeeld:
Kortom, direct mailing per post biedt meer dan genoeg redenen om de moeite waard te zijn. Maar alleen als je het goed aanpakt. Maar hoe doe je dat dan? Lees verder en je weet het.
Hoe beter je jouw doelgroep definieert, hoe beter je direct mailing kunt insteken. Het probleem is dat veel ondernemers denken te weten wie hun doelgroep is. Maar vaak is dat beeld nog te oppervlakkig.
Maak daarom een uitgebreide beschrijving van je doelgroep met onder andere de volgende gegevens:
De beschrijving van je doelgroep vormt input voor het ontwerp van jouw direct mail en de insteek van de boodschap. Als je bijvoorbeeld weet welke problemen of vraagstukken jouw doelgroep heeft en hoe ze die verwoorden, dan kun je die op exact dezelfde manier in je mailing verwerken. Zo zorg je voor herkenbaarheid en een grotere kans op succes.
Ondanks dat we steeds minder post versturen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw direct mailing direct opvalt tussen de andere post. Dat kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door een afwijkende kleur te gebruiken, zoals geel of paars.
Maar ook door bijvoorbeeld een afbeelding op de envelop te bedrukken, de adresgegevens met de hand te schrijven of door een giveaway in de envelop te doen, waardoor er een bobbel ontstaat die de nieuwsgierigheid van je ontvanger triggert.
Omdat er bij direct mailing vaak een tijdelijk aanbod onder de aandacht wordt gebracht, is het van belang om er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat jouw poststuk zo snel mogelijk wordt geopend. Trek dus alles uit de kast om dat voor elkaar te krijgen.
Personalisatie zorgt ervoor dat een reclameboodschap persoonlijker overkomt en als minder storend wordt ervaren. Veel mensen vinden reclame immers irritant. Met personalisatie verlaag je irritatie en verhoog je de interesse in jouw boodschap. Maar hoe komt dat dan? Dat komt omdat je aantoont dat je moeite hebt gestoken in je boodschap.
Manieren om personalisatie toe te passen, zijn:
Noteer wat er aan personalisatie mogelijk is voor jouw mailing en pas zo veel mogelijk personalisatie toe om de kans op een goed rendement zo groot mogelijk te maken.
De opbouw van je boodschap is van groot belang voor het succes van je direct mailing campagne. Als je opbouw niet goed is, haken je lezers snel af. Je moet er dus alles aan doen om dat te voorkomen. Dat bijvoorbeeld door:
Een van de belangrijkste tactieken om de ontvangers van je direct mailing tot actie aan te zetten, is door urgentie te creëren. Dat kun je doen door bijvoorbeeld woorden te gebruiken zoals ‘op = op’, ‘zolang de voorraad strekt’, ‘aanbieding geldig tot …’, ‘beperkt aantal plaatsen beschikbaar’, ‘reageer voor [datum] en ontvang […] gratis’.
Je mailing kan nog zo goed zijn, maar als voor de lezers de drempel te hoog is om actie te nemen, kunnen ze alsnog afhaken. Daarom is het belangrijk om de drempel zo laag mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een gratis proefperiode, gratis retourneren, 30 dagen bedenktijd, gratis kennismakingsgesprek, gratis toegang tot de eerste twee modules van een e-learning, enzovoorts.
Breng voor jezelf in kaart wat jij kunt aanbieden om de drempel zo laag mogelijk te maken zodat je ontvangers tot de gewenste actie overgaan.
Een effectieve direct mail moet altijd een duidelijke call-to-action bevatten. Vertel de ontvanger precies welke actie je van hem of haar verwacht. Denk aan het bezoeken van een website, het invullen van een formulier of het bellen van een telefoonnummer. Maak de call-to-action prominent aanwezig in je mailing en makkelijk te begrijpen. Zet hem niet alleen onderaan je mailing, maar ook bovenaan.
Een direct mail op goedkoop papier, tekst met spelfouten, slechte uitlijning van de tekst… allemaal zaken die afbreuk kunnen doen aan de indruk die je maakt. Laat jouw mailing daarom door meerdere mensen controleren en vraag om hun feedback.
Om ervoor te zorgen dat de kans op een succesvolle direct mail campagne zo groot mogelijk wordt, is het van belang om je mailing kleinschalig te testen voordat je hem in bulk gaat versturen. Test met verschillende ontwerpen, koppen, aanbiedingen en call to actions.
Noteer de resultaten en optimaliseer je mailing. Wat je ook kunt doen is dat je je mailing aan een testpanel voorlegt. Het is al minder accuraat dan het kleinschalig testen, maar het kan ook waardevolle inzichten opleveren.
Lang niet iedere ontvanger van je direct mailing zal de gewenste actie nemen. Daarom is het belangrijk om je mailing op te volgen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door de ontvangers na te bellen en het gesprek met ze aan te gaan.
Bij de opvolging hoort ook het verwerken van de respons op je mailing. Zorg ervoor dat je een goed beeld creëert van de personen die de gewenste actie hebben ondernomen. Zie je bepaalde overeenkomsten? En kun je de verzamelde data over de opvolging gebruiken om de volgende mailing succesvoller te maken?
Met de tips uit dit artikel kun je de kans op een succesvolle mailing aanzienlijk vergroten. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat het je aan tijd ontbreekt om de mailing goed uit te werken. Of dat je het lastig vindt om voor jouw doelgroep een goede mailing samen te stellen.
In dat geval is het goed om te weten dat er direct mail specialisten zijn die je kunnen adviseren en de complete campagne voor je kunnen uitwerken, versturen en zelfs de opvolging uit handen kunnen nemen.