Direct mailing per post versturen, nog effectief?

Direct mailing per post versturen, nog effectief?

Direct mailing per post versturen, nog effectief?Veel bedrijven focussen op online marketing en zien offline marketing als irrelevant. En dat is zonde, want met de juiste aanpak kun je met offline marketing zeer succesvol zijn. Eén van de manieren waarop je dat kunt doen is met behulp van direct mailing per post.

Nu denk je misschien “waarom zou een mailing per post nog effectief zijn?” Dat is het om meerdere redenen, bijvoorbeeld:

  • Mits de invulling van je mailing goed is, is een poststuk persoonlijker dan andere vormen van marketing.
  • Met direct mail per post kun je jouw doelgroep bereiken op het moment dat jij dat wilt.
  • De response kan heel accuraat worden gemeten, waardoor je inzicht krijgt in wat wel en niet werkt bij jouw doelgroep.
  • De concurrentie in de brievenbus is een stuk minder geworden, doordat de meeste bedrijven zich op online marketing focussen.

Kortom, direct mailing per post biedt meer dan genoeg redenen om de moeite waard te zijn. Maar alleen als je het goed aanpakt. Maar hoe doe je dat dan? Lees verder en je weet het.

Definieer je doelgroep

Hoe beter je jouw doelgroep definieert, hoe beter je direct mailing kunt insteken. Het probleem is dat veel ondernemers denken te weten wie hun doelgroep is. Maar vaak is dat beeld nog te oppervlakkig.
Maak daarom een uitgebreide beschrijving van je doelgroep met onder andere de volgende gegevens:

  • Leeftijd
  • Interesses
  • Demografische gegevens
  • Behoeften
  • Problemen/vraagstukken die ze hebben waar jouw product of dienst de oplossing voor kan zijn
  • Services die ze waarderen (korte reactietijden, korte levertijden, proactief adviseren/informeren enzovoorts)

De beschrijving van je doelgroep vormt input voor het ontwerp van jouw direct mail en de insteek van de boodschap. Als je bijvoorbeeld weet welke problemen of vraagstukken jouw doelgroep heeft en hoe ze die verwoorden, dan kun je die op exact dezelfde manier in je mailing verwerken. Zo zorg je voor herkenbaarheid en een grotere kans op succes.

Zorg dat jouw poststuk opvalt

Ondanks dat we steeds minder post versturen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw direct mailing direct opvalt tussen de andere post. Dat kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door een afwijkende kleur te gebruiken, zoals geel of paars.
Maar ook door bijvoorbeeld een afbeelding op de envelop te bedrukken, de adresgegevens met de hand te schrijven of door een giveaway in de envelop te doen, waardoor er een bobbel ontstaat die de nieuwsgierigheid van je ontvanger triggert.
Omdat er bij direct mailing vaak een tijdelijk aanbod onder de aandacht wordt gebracht, is het van belang om er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat jouw poststuk zo snel mogelijk wordt geopend. Trek dus alles uit de kast om dat voor elkaar te krijgen.

Personaliseer de direct mailing

Personalisatie zorgt ervoor dat een reclameboodschap persoonlijker overkomt en als minder storend wordt ervaren. Veel mensen vinden reclame immers irritant. Met personalisatie verlaag je irritatie en verhoog je de interesse in jouw boodschap. Maar hoe komt dat dan? Dat komt omdat je aantoont dat je moeite hebt gestoken in je boodschap.
Manieren om personalisatie toe te passen, zijn:

  • De naam van de ontvanger op de envelop en reclameboodschap vermelden
  • Met pen de adresgegevens op de envelop schrijven
  • De inhoud van je mailing afstemmen op de behoefte van de ontvanger. Denk bijvoorbeeld aan webshops waar iemand altijd overhemden koopt. In dat geval kun je de inhoud van de mailing bijvoorbeeld afstemmen op de nieuwe collectie overhemden
  • Persoonlijke codes waarin de initialen van de ontvanger zijn verwerkt (kortingscodes, vouchers etc.)

Noteer wat er aan personalisatie mogelijk is voor jouw mailing en pas zo veel mogelijk personalisatie toe om de kans op een goed rendement zo groot mogelijk te maken.






Zorg voor een goede opbouw van je mailing

De opbouw van je boodschap is van groot belang voor het succes van je direct mailing campagne. Als je opbouw niet goed is, haken je lezers snel af. Je moet er dus alles aan doen om dat te voorkomen. Dat bijvoorbeeld door:

  • De AIDA-methode toe te passen voor de opbouw van je tekst (Attention, Interest, Desire, Action)
  • Ervoor te zorgen dat je boodschap eenvoudig is te scannen door de koppen de samenvatting van je tekst te laten zijn. Zie het zo: de titel van je boodschap geeft de inhoud weer en moet prikkelen om door te lezen, de koppen zijn de samenvatting van je boodschap en de alinea’s zijn bedoeld om je lezer te informeren en te overtuigen van jouw aanbod
  • Met korte alinea’s te werken
  • Belangrijke woorden vetgedrukt te maken

Creëer urgentie

Een van de belangrijkste tactieken om de ontvangers van je direct mailing tot actie aan te zetten, is door urgentie te creëren. Dat kun je doen door bijvoorbeeld woorden te gebruiken zoals ‘op = op’, ‘zolang de voorraad strekt’, ‘aanbieding geldig tot …’, ‘beperkt aantal plaatsen beschikbaar’, ‘reageer voor [datum] en ontvang […] gratis’.

Verlaag de drempel

Je mailing kan nog zo goed zijn, maar als voor de lezers de drempel te hoog is om actie te nemen, kunnen ze alsnog afhaken. Daarom is het belangrijk om de drempel zo laag mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een gratis proefperiode, gratis retourneren, 30 dagen bedenktijd, gratis kennismakingsgesprek, gratis toegang tot de eerste twee modules van een e-learning, enzovoorts.
Breng voor jezelf in kaart wat jij kunt aanbieden om de drempel zo laag mogelijk te maken zodat je ontvangers tot de gewenste actie overgaan.

Voeg een duidelijke call-to-action toe

Een effectieve direct mail moet altijd een duidelijke call-to-action bevatten. Vertel de ontvanger precies welke actie je van hem of haar verwacht. Denk aan het bezoeken van een website, het invullen van een formulier of het bellen van een telefoonnummer. Maak de call-to-action prominent aanwezig in je mailing en makkelijk te begrijpen. Zet hem niet alleen onderaan je mailing, maar ook bovenaan.

Zorg voor een goed verzorgde en foutloze boodschap

Een direct mail op goedkoop papier, tekst met spelfouten, slechte uitlijning van de tekst… allemaal zaken die afbreuk kunnen doen aan de indruk die je maakt. Laat jouw mailing daarom door meerdere mensen controleren en vraag om hun feedback.

Test je direct mail campagne kleinschalig uit

Om ervoor te zorgen dat de kans op een succesvolle direct mail campagne zo groot mogelijk wordt, is het van belang om je mailing kleinschalig te testen voordat je hem in bulk gaat versturen. Test met verschillende ontwerpen, koppen, aanbiedingen en call to actions.
Noteer de resultaten en optimaliseer je mailing. Wat je ook kunt doen is dat je je mailing aan een testpanel voorlegt. Het is al minder accuraat dan het kleinschalig testen, maar het kan ook waardevolle inzichten opleveren.

Denk na over het opvolgen van je direct mailing

Lang niet iedere ontvanger van je direct mailing zal de gewenste actie nemen. Daarom is het belangrijk om je mailing op te volgen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door de ontvangers na te bellen en het gesprek met ze aan te gaan.
Bij de opvolging hoort ook het verwerken van de respons op je mailing. Zorg ervoor dat je een goed beeld creëert van de personen die de gewenste actie hebben ondernomen. Zie je bepaalde overeenkomsten? En kun je de verzamelde data over de opvolging gebruiken om de volgende mailing succesvoller te maken?

Direct mail specialisten

Met de tips uit dit artikel kun je de kans op een succesvolle mailing aanzienlijk vergroten. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat het je aan tijd ontbreekt om de mailing goed uit te werken. Of dat je het lastig vindt om voor jouw doelgroep een goede mailing samen te stellen.
In dat geval is het goed om te weten dat er direct mail specialisten zijn die je kunnen adviseren en de complete campagne voor je kunnen uitwerken, versturen en zelfs de opvolging uit handen kunnen nemen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: SjoerdH
Aantal keer gelezen: 400x
Toegevoegd: 16-07-2023 18:29
Gewijzigd: 17-07-2023 08:54

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3722 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!