Er zijn verschillende manieren om een horecagelegenheid onderscheidend te maken, van die van de concurrentie. Zo zou je er onder meer voor kunnen kiezen, om je te richten op het aanbieden van een goedkope menukaart. Geen ingewikkelde gerechten, maar simpele lekkernijen voor een lage prijs. Op deze manier trek je een ander publiek dan de dure horecazaak naast je. Een alternatief voor de focus op een lage prijs, is de mogelijkheid om je te onderscheiden met de gerechten die je aanbiedt. Waar je buurman verschillende soorten hamburgers aanbiedt, leg jij de focus op visgerechten. Vergelijk het met een Italiaans- en Chinees restaurant in de binnenstad. Beide horecagelegenheden zullen een ander publiek trekken, waardoor zij elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Zou je zelf ook hamburgers aanbieden, dan is de kans op succes relatief klein. In het bijzonder, wanneer je buurman al een lange tijd op dezelfde plek zit. Deze partij zal in zo’n geval een grote klantenkring hebben opgebouwd, die je maar lastig kunt verkleinen als je dezelfde gerechten aanbiedt.
Een derde manier om je horecagelegenheid te onderscheiden van concurrenten, is het verbeteren van de sfeer in je pand. Door de sfeer te optimaliseren zullen geïnteresseerde voorbijgangers eerder bij je pand naar binnen wandelen. Een van de manieren om voor een unieke sfeer te zorgen, is door je pand aan te laten sluiten bij een bepaald thema. Kies bijvoorbeeld voor een visrestaurant in het thema van een vissersplaatsje, van de zee, enzovoorts. Het geeft je horecagelegenheid een unieke uitstraling, die mensen aan zal trekken!
Reeds werd beschreven dat jezelf onderscheiden op basis van de prijs van gerechten een van de opties is. Niet alleen binnen horecagelegenheden is deze strategie populair. Ook binnen andere sectoren proberen bedrijven hun productiemethode zo goedkoop mogelijk te laten verlopen. Op deze manier hebben zij de mogelijkheid om hun prijzen te verlagen, waardoor producten interessanter worden voor potentiële klanten. Binnen een horecagelegenheid betekent dit dat je op zoek moet naar goedkope werkkrachten. Denk bijvoorbeeld aan studenten van een koksopleiding, die binnen je bedrijf ervaring op kunnen doen. Ook in de bediening is het slim om met scholieren en studenten te werken. Zij hebben een relatief laag minimumloon en zijn daarbij flexibel inzetbaar.
Houd er bij deze strategie rekening mee, dat de kwaliteit van producten naar behoren moet zijn. Concurreren op basis van de prijs, betekent dat je naar een hoge prijs-/kwaliteitsverhouding moet streven. Wanneer de prijs laag is en de kwaliteit van gerechten ook, dan werkt deze strategie averechts. Het kan zodoende slim zijn om in ieder geval een ervaren kok aan te nemen, die studenten bij de hand kan nemen in de bereiding van gerechten. Zorg er daarbij voor dat gerechten op de menukaart snel te bereiden zijn.
Een tweede strategie die benoemd werd, is de mogelijkheid om jezelf te onderscheiden op basis van je strategie. Kies ervoor om een ander aanbod aan klanten te bieden, dan de horecagelegenheden om je heen. Op deze manier zal je een ander publiek trekken, waardoor je niet direct een concurrent hoeft te zijn voor andere partijen. Om deze strategie goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk om een helder beeld te hebben van gerechten die anderen aanbieden. Op basis van deze analyse kun je vervolgens je eigen menukaart samenstellen met unieke gerechten.
Tip: kijk ook eens naar horecagelegenheden in andere steden. Welke horecagelegenheden heb je hier, die je nog niet in je eigen stad of plaats hebt? Het kan je inspiratie geven voor je eigen menukaart!
Een derde mogelijkheid om jezelf te onderscheiden van concurrenten, is het bieden van een unieke sfeer in je horecapand. Eerder werd al beschreven, dat je de sfeer in je horecagelegenheid aan kunt laten sluiten bij een bepaald thema. Zorg bijvoorbeeld dat alles in het thema van de visserij is, wanneer je voornamelijk visgerechten op de menukaart hebt staan. Probeer het pand hierbij niet te druk te maken, om te voorkomen dat het bezoekers afschrikt. Subtiele verwijzingen naar de visserij zijn voldoende, om je horecapand op dit thema aan te laten sluiten. Denk bijvoorbeeld aan het roer van een boot aan de muur, een mooie scheepsbel bij de bar, enzovoorts. Het zijn accessoires die je vaak op internet of in een kringloopwinkel kunt kopen.
Speel ook met het gebruik van verlichting binnen je pand. Rond het middaguur wil je een andere sfeer kunnen creëren, dan in de avond. Dit hangt samen met het publiek wat je op verschillende momenten trekt. In de middag kunnen dit zakenlieden zijn die komen lunchen, terwijl je in de avond gezinnen of stelletjes trekt. Het gebruik van ledverlichting maakt het makkelijker om hiermee te spelen. Via een handig bedienpaneel of bijvoorbeeld een app op je telefoon kun je de kleur en intensiteit van het licht laten veranderen. Zo sluit dit altijd aan bij de sfeer in je pand! Daarbij is ledverlichting goed voor het milieu, wat bijdraagt aan een maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen.
Een andere manier om de sfeer in je pand te verbeteren, is het organiseren van evenementen. Denk bijvoorbeeld aan een avond met live muziek, een proeverij in je horecapand, enzovoorts. Het zijn activiteiten die door veel mensen leuk gevonden worden!
Tot slot is het verstandig om niet alleen op offline niveau reclame te maken voor je horecagelegenheid. Je zou bijvoorbeeld folders uit kunnen delen in het centrum van de stad, je zou een advertentie kunnen plaatsen in een lokaal krantje, enzovoorts. Verstandiger is het echter om een combinatie van offline- en online media te gebruiken. Er zijn immers steeds meer mensen die een restaurant zoeken op een online vergelijkingswebsite voor horecagelegenheden. Stimuleer je gasten om na afloop een recensie over je restaurant achter te laten. Ook kun je hen vragen zich aan te melden voor een nieuwsbrief. In de nieuwsbrief kun je eens per maand verwijzen naar leuke activiteiten binnen je horecapand, naar leuke acties en bijvoorbeeld naar aanbiedingen. De kans is groter dat mensen nog eens bij je horecagelegenheid terugkeren.