Vaak betaal je als bedrijf een relatief hoog bedrag om deel te kunnen nemen aan een beurs. De kans dat je op een beurs producten verkoopt is relatief klein. Bezoekers komen vaak op beurzen af, om een beeld te krijgen van de laatste trends op verschillende gebieden. Pas wanneer zij huiswaarts zijn gekeerd, zullen ze overwegen of ze bepaalde producten of diensten af willen nemen. Een beurs biedt echter wel verschillende andere mogelijkheden, dan het verkopen van producten. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om te netwerken met andere partijen uit je branche. Het netwerken helpt je nieuwe zakelijke relaties op te bouwen, die op termijn goed van pas kunnen komen. In het bijzonder, wanneer jullie elkaars diensten of producten kunnen versterken.
Het opbouwen van zakelijke relaties is slechts een van de mogelijkheden. Denk ook aan de optie om je naamsbekendheid te vergroten. Er zijn vaak ontzettend veel consumenten die een beurs bezoeken en hier een groot aantal indrukken opdoen. Het is zodoende niet altijd even gemakkelijk om op te vallen. Hoe zorg jij er momenteel voor, dat bezoekers van een beurs niet zomaar voorbij je kraampje lopen?
Allereerst is het verstandig om jezelf te onderscheiden van bezoekers. Wanneer iemand je kraampje of stand passeert, wil deze wellicht meer informatie. Het is bijzonder vervelend, wanneer niet direct duidelijk is wie bij een bepaalde stand hoort. Zorg er om deze reden voor, dat je personeel bij de stand dezelfde kleding draagt. Deze kleding moet voorzien zijn van een logo, die ook terugkomt in de aankleding van de stand. Op deze manier weet een geïnteresseerde bezoeker bij wie hij of zij moet zijn met vragen. Het bedrukken van kleding is tegenwoordig heel eenvoudig. Er zijn een groot aantal aanbieders van bedrukte kleding.
Houd er rekening mee, dat de kleding aan moet sluiten bij de uitstraling van je bedrijf en de beurs. Op een beurs met horecapartijen, is het bijvoorbeeld onverstandig om in een los shirt aan te komen. Netter staat het, wanneer mensen een polo of bijvoorbeeld een jasje dragen. Datzelfde geldt voor beurzen met zakelijk- of financieel dienstverleners. Door net gekleed te gaan, straalt je bedrijf en personeel professionaliteit uit. Dit is bij losse shirts veel minder snel het geval.
Naast de mogelijkheid om bedrijfskleding met bedrukking te dragen, is het verstandig om kritisch te kijken naar de indeling van je stand op een beurs. Je wilt voldoende ruimte hebben om met mensen te praten, zonder hierbij andere bezoekers in de weg te staan. Vaak krijg je op een beurs meerdere schotten, waaraan je foto’s, posters en soortgelijke promotiematerialen kunt hangen. Zet voor je stand een of meerdere statafels, waar je de gelegenheid hebt om geïnteresseerde bezoekers meer over je producten of diensten te vertellen. Ook bieden de statafels een ideale plek voor een stapeltje visitekaartjes en flyers. Deze kunnen mensen mee naar huis nemen, om daar nog eens naar je website te kijken.
Voor je stand kun je roll-up banners plaatsen. Deze banners kun je voorzien van opvallende kleuren, die aansluiten bij je huisstijl. Zo val je direct op! Zet op deze banners de belangrijkste punten, die bezoekers moeten prikkelen om naar meer informatie te vragen. Maak een banner niet te schreeuwerig. Dit zou bezoekers af kunnen schrikken! Daarbij moet informatie op een banner geloofwaardig zijn. Te hoge kortingen of te lage prijzen zullen al snel voor argwaan bij bezoekers zorgen. Mogelijk denken zij dat de kwaliteit van je diensten erg laag is, of dat een aanbieding te mooi om waar te zijn is.
Bij beurzen is het heel gebruikelijk om bezoekers naast een flyer of visitekaartje ook een kleinigheidje mee te geven. Denk bijvoorbeeld aan een bedrukte pen met je website of logo, een bedrukte kladblok, een rolletje pepermunt, enzovoorts. Je kunt ook voor een combinatie van verschillende relatiegeschenken kiezen, die je samenvoegt in je eigen goodiebag. Het kan slim zijn om voor een papieren tasje te kiezen, in plaats van een plastic variant. Dit sluit aan bij de trend van maatschappelijk ondernemen. Daarbij laat je zo direct aan bezoekers zien, dat je op een milieubewuste wijze te werk gaat binnen je bedrijf.
Het uitdelen van relatiegeschenken helpt je bij het vergroten van je naamsbekendheid. In dit artikel werd eerder al beschreven, dat dit het voornaamste doel is van de deelname aan een beurs. Wanneer mensen thuis nog eens naar je tasje met relatiegeschenken kijken, zullen zij al snel weer denken aan het leuke gesprek wat jullie op de beurs gevoerd hebben. Het vergroot de kans dat zij thuis naar je website zullen kijken, een mail zullen sturen voor een vervolgafspraak, enzovoorts. Net als voor de bedrukte bedrijfskleding zijn er ook voor het laten bedrukken van relatiegeschenken verschillende partijen te vinden op het internet.
Wellicht heb je al eens van de term customer journey gehoord. Het is een term die beschrijft, welke weg een klant aflegt van het eerste contact tot aan een aankoop. Voor een klant kan het contact op een beurs het eerst punt zijn in deze customer journey. Gedurende de reis dit een geïnteresseerde af moet leggen naar de aankoop van een product, zijn er meerdere contactmomenten noodzakelijk. Als bedrijf dien je hierop in te spelen, met de tips die eerder in dit artikel beschreven zijn. Je kunt er ook voor kiezen om een medewerker rond te laten lopen op de beurs, om bezoekers nog eens te wijzen op je stand. Hierbij is het erg belangrijk om niet te opdringerig te zijn, maar het gesprek met mensen aan te gaan.
Op deze manier heb je tijdens de beurs verschillende contactmomenten met een potentiële klant. Vervolgens is het volgende contactmoment het bekijken van de spullen uit je tasje, wanneer een bezoeker weer thuis is. Om het contact op gang te houden, zou je tijdens de beurs e-mailadressen kunnen verzamelen. Je kunt bezoekers na de beurs een mail sturen met de mogelijkheid om bijvoorbeeld vrijblijvend kennis te maken op kantoor. Zo vergroot je het aantal contactmomenten en daarmee de kans op de verkoop van je product of dienst.