E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, waarbij geïnteresseerde in het bedrijf of de organisatie door middel van e-mail direct worden benaderd. Deze e-mails worden vaak verzonden naar een doelgroep met een commercieel motief, zoals het verkopen van een product of voor het werven van fondsen. Tegenwoordig worden deze e-mails ook steeds vaker ingezet om bijvoorbeeld nieuws, acties of bedrijfsmatige meldingen te delen.
E-mailmarketing is een relatief goedkope manier om online met je doelgroep te communiceren. Het is dan ook een populair middel om het bedrijf of de organisatie onder de aandacht te brengen. Helaas blijkt dat veel van de verzonden e-mails zo naar de prullenbak worden verwezen. Consumenten worden overspoeld met e-mails van bedrijven of organisaties en zijn daarom selectief aan welke e-mails ze wel of geen aandacht besteden. Hieronder bespreken we zeven redenen waarom jouw e-mails, geopend of ongeopend, in de prullenbak verdwijnen.
Wanneer je zelf niet duidelijk hebt wat je wil bereiken met je e-mail, hoe moet je doelgroep het dan weten? Het is belangrijk dat je voor dat je begint met een e-mailmarketing campagne helder hebt wat jij met deze campagne wil bereiken bij de doelgroep. Stel jezelf dan ook voor elke campagne / e-mail de vraag: Wat wil ik bereiken bij mijn doelgroep? Wil je nieuwe klanten inspireren om een bepaalde pagina op je website te bezoeken? Wil je bestaande klanten een extra product laten kopen? Of wil je de doelgroep informeren over je nieuwe privacyvoorwaarden? Formuleer helder welk doel(en) wilt bereiken met je e-mailcampagne, want je wil immers dat de campagne bijdraagt aan het succes van je bedrijf. Zonder deze doelen kun je immers niet meten of je e-mailcampagne daadwerkelijk heeft bijgedragen aan je bedrijfssucces. Zonder doelen ben je dus doelloos bezig.
Nu je doel helder is, wil je deze natuurlijk bereiken. Stel hiervoor een plan op of bedenk een strategie. Dit gaat verder dan alleen ‘laten we maar eens een e-mail versturen’. Je wil namelijk iets bereiken met je e-mail en niet met hagel schieten. Het opstellen van een strategie of plan helpen je de doelstellingen en aanpak te verduidelijken. Bovendien kan het je helpen bij het schetsen van de vervolgstappen die je moet nemen, zoals het versturen van een vervolg email. Met een plan of strategie weet je welke stappen je moet zetten om je doel te behalen. Ook hou je het overzicht, waardoor je makkelijker kunt meten of je met de e-mailcampagne de doelstelling(en) behaald of dat je de campagne moet bijschaven. De volgende zaken kun je opnemen in je strategie of plan:
Formuleer duidelijk welk doel of doelen je wilt behalen
Weet wie je doelgroep is, dus de ontvanger van jouw e-mail(s)
Hoe vaak je in deze campagne e-mails wil versturen
Formuleer welke content (inhoud) je op wil nemen in je e-mail(s). Je neemt hierin op wat je wil communiceren, bijv. dat je een kortingsactie hebt voor de feestdagen.
Bepaal hoe lang je campagne gaat duren
Weet hoe je het resultaat, dus je doelen, gaat meten
De titel is het visitekaartje van je e-mail. Dit is het eerste wat je doelgroep ziet. Een groot deel baseert op basis van de titel of ze een e-mail wel of niet openen. Een pakkende titel is dan ook belangrijk, om geopend te worden. Besteed bij het opstellen van je e-mail dan ook aandacht aan de titel. De volgende punten kun je hierbij in gedachten houden:
Hou het kort: Val meteen met de boodschap in huis;
Hou het persoonlijk: Benoem herkenbaarheden of gebruik een naam van iemand in de organisatie;
Wees eerlijk: Beloof in de titel niets, wat je in de e-mail niet waarmaakt;
De ontvanger is je uitgangspunt; Wat heeft jouw ontvanger aan de informatie in de e-mail?
Onthou dat je geen roman aan het schrijven bent. Je wil in je e-mail zo snel mogelijk tot de kern van je boodschap komen. Beschrijf aan het begin van je e-mail dan ook je doel. Wil je jouw doelgroep wijzen op een mooie actie? Geef in het eerste stukje meteen weer wat deze mooie actie is. Hiermee voorkom je dat de ontvanger niet meekrijgt wat het doel is van de e-mail of zich juist afvraagt wat nou de bedoeling is van de e-mail is. Wil je de doelgroep toch voorzien van meer informatie? Ga dan verderop in je email dieper in op het onderwerp.
Stop niet te veel informatie, tekst en afbeeldingen in een e-mail. Dit kan bij de ontvanger leiden tot ‘informatie overload’, omdat ze te te veel informatie binnen krijgen, die ze niet meer kunnen verwerken, waardoor ze uiteindelijk afhaken. Onthoud dat onze hersenen maar een bepaalde capaciteit hebben om informatie te verwerken. Ga je hier in je e-mail overheen, dan kan de ontvanger in de war raken en moeite hebben zich te concentreren. Hou de e-mail daarom ook kort en relevant voor je ontvanger, probeer niet meer te vertellen dat nodig is voor de boodschap.
Een call-to-action motiveert als het ware de ontvanger om (onbewust) een specifieke actie uit te voeren, bijvoorbeeld het kopen van een bepaalt product. Het is dus een oproep aan de ontvanger om over te gaan tot een bepaalde actie. Bij het opstellen van een e-mail is het dan ook belangrijk om je te bedenken of de ontvanger de vervolgstap (call-to-action) die jij in gedachten hebt makkelijk kan maken. Je verstuurd immers je e-mail met een bepaald doel en het moet voor de ontvanger duidelijk zijn welk doel dat is. Wil jij bijvoorbeeld chocoladeletters verkopen, maar weet ontvanger niet waar hij op moet klikken om ze te kopen, dan heb je je doel niet behaald.
Leuk, je hebt de e-mail verzonden en de call-to-action button heeft zijn werk gedaan. Maar je hebt op deze e-mail van enkele ontvangers een reactie gekregen. Een veelgemaakte fout is dat je niets met deze reactie van jouw ontvanger doet. Het is belangrijk te reageren op deze reactie van je ontvangers. Deze ontvangers hebben namelijk laten zien dat de e-mail die jij hebt verzonden relevant voor ze is. Reageer jij hier vervolgens niet op, dan is de kans groot dat de ontvanger bij de volgende e-mail deze meteen naar de prullenbak verwijst. Wees daarom betrokken en reageer op de reactie van je ontvanger.
Met deze tips kun je aan de slag met het opzetten van je e-mailcampagne of je huidige campagne verbeteren. Maar onthou dat het bij e-mailmarketing vooral gaat om het uitproberen wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep. Zet bijvoorbeeld een A/B test op, waarbij je de e-mail naar de ene groep verstuurd met titel A en naar de ander groep met titel B, om te achterhalen welk soort titels het beste werken. Stel voor elke e-mailcampagne dan ook nieuwe doelen op en hou je niet strak vast aan je plan of strategie, omdat het kan zijn dat je deze in de loop van de campagne moet bijstellen.