Het schrijven van teksten voor je website is anders dan het schrijven van een tekst voor print. Bezoekers gebruiken je website immers anders dan een boek, magazine of brochure. Ze zijn namelijk op zoek naar informatie. Ze zoeken heel gericht naar het antwoord op hun vragen of naar een oplossing voor hun probleem. De kunst is om die juiste informatie te geven en de beleving op je website zo aangenaam mogelijk te maken. Maar hoe doe je dat?
Bij het schrijven van webteksten komen vaak één of twee problemen kijken; je kan niet goed schrijven en/of je weet niet waarover je moet schrijven. Deze handige tips voor het schrijven van teksten voor je website helpen je op beide vlakken. Lees ze allemaal en maak het jezelf gemakkelijk!
Het belangrijkste van je website zijn je bezoekers. Grote kans dat die via Google op je website komen. Je moet Google dus te vriend houden, want anders kost je dat heel veel bezoekers en dan schrijf je je website teksten ook voor niemand. Je moet je dus aan de richtlijnen van de zoekmachine houden om dat te voorkomen. De belangrijkste richtlijn bij het schrijven van teksten is: schrijf unieke content.
Dat houdt in dat je geen teksten moet kopiëren. Niet van andere sites of je concurrenten, maar liever ook niet van andere pagina’s op je website. Daarnaast geeft Google aan dat ze de voorkeur geven en teksten die vaak geüpdatet worden en goed geschreven zijn. Met dat laatste bedoelen ze niet zozeer de spelling, grammatica en schrijfstijl, maar meer of het bezoekers verder helpt. Want daar gaat het immers om.
Relevantie is het belangrijkste bij het schrijven van je webteksten. Althans, bij het bedenken wát je wilt gaan vertellen op je pagina. Je content is relevant als het voldoet aan de intentie van bezoekers. Bedenk je dus goed waarom ze op die specifieke pagina zijn. Waar hebben ze op geklikt om daar te komen? Willen ze daar wel lezen over jouw ervaring? Of willen ze bijvoorbeeld gewoon de prijs van je product of dienst weten? Denk niet vanuit jezelf, maar denk vanuit je bezoeker of potentiële klant en beantwoord hun mogelijke vragen over het desbetreffende onderwerp.
Less is more. Zeker voor teksten op je website is het belangrijk om ze niet te lang te maken. Mensen willen snel iets weten en als ze dan op je website komen en een hele lange lap tekst zien, dan klikken ze zo weer weg. Dat wil je niet. Korter is dus beter. Je moet meteen ter zake komen en eventueel kun je verder uitweiden over je onderwerp naarmate bezoekers naar beneden scrollen. Lange teksten zijn dus prima, maar zorg dan wel voor een juiste structuur en scanbaarheid. En daarmee komen we automatisch bij de volgende tips.
Met structuur wordt bedoeld dat je webteksten een logisch verhaal moeten vormen. Je moet ze schrijven zoals je vroeger op school hebt geleerd; met een inleiding, middenstuk en slot. Heb je een breed onderwerp? Deel het middenstuk dan op in meerdere deelonderwerpen of alinea’s. Daarmee baken je al die kleinere deelonderwerpen af en zorg je dat je tekst ondertussen ook nog opgebroken wordt. Dat maakt het fijner om te lezen dan één hele lange tekst.
Mensen zoeken op het internet snel naar informatie, weet je nog? Dat betekent dat ze geen tijd hebben om heel je tekst door te lezen op zoek naar de informatie die ze nodig hebben. Daarom moet je je tekst scanbaar maken. Zo kunnen bezoekers snel het meest relevante stukje informatie vinden. Je maakt je tekst scanbaar door iedere alinea een subtitel of tussenkop te geven. Zo zien bezoekers in één oogopslag welk alineaatje voor hen het meest interessant is.
Het internet bestaat voornamelijk uit links. Van jouw website naar een andere (en andersom), maar ook binnen je eigen website. Interne links noemen we die. Soms wil je een namelijk meer informatie geven, maar dat staat op een andere pagina. En een andere keer wil je bezoekers gewoon naar je contact- of andere salespagina leiden. Hoe dan ook, interne links verbeteren de ervaring van je bezoekers. Ze maken je andere pagina’s beter vindbaar. Ook in Google. Schroom dus niet om wat interne links in je webteksten te gebruiken, maar zorg wel dat ze logisch en relevant zijn!
Je wilt natuurlijk wel dat bezoekers wat op je website doen. Dat ze een product bestellen, contact opnemen of een offerte aanvragen, bijvoorbeeld. In je website teksten moet je daar dus ruimte voor reserveren. Je schrijft je webteksten er als het ware naartoe. Meestal plaats je zo’n knop, beter bekend als call to action, na de inleiding en helemaal op het eind. Zo bedien je zowel de snelle beslissers als de bezoekers die liever eerst wat meer informatie lezen.
Zoekwoorden zijn de termen die mensen intypen in de zoekbalk om bepaalde informatie te vinden. Door die zoekwoorden strategisch in je webteksten te verwerken laat je bezoekers én Google weten dat jouw pagina of tekst over een specifiek onderwerp gaat. Je laat je zoekwoord/onderwerp in ieder geval terugkomen in:
de titel (h1)
inleiding / eerste alinea
subtitels
bodytekst
meta titel
meta omschrijving
Zorg ervoor dat je zoekwoord 1 tot 2x per 100 woorden in je tekst terugkomt. Als je het te veel doet, dan ziet Google dat als overoptimalisatie. Dat wil je niet, want dat komt je positie in de zoekmachine niet ten goede.
Zo. Hiermee leg je een goede basis voor een mooie webtekst en zorg je ervoor dat ‘ie optimaal presteert op zowel je eigen website als in Google. Natuurlijk gaat het ook nog om spelling en grammatica, maar die kun je vast wel even laten checken door je buurvrouw of iemand anders uit je netwerk die goed is in Nederlands.