De zoekmachine presenteert daarbij ook steeds meer het antwoord van je zoekvraag op de resultatenpagina zodat je niet eens meer hoeft door te klikken. Dit artikel belicht ons zoekgedrag en hoe wij als consument én als marketeer zelf in ‘the lead’ blijven met keuzetechnieken.
Ook online antwoorden krijgen om de beste keuzes te maken, is inmiddels gewoonrecht. De andere kant van dit luie online zoekgedrag is hoe dan ook de lerende kant van de gevonden antwoorden. Meer kennis van zaken krijgen kan toch nooit ongezond zijn? Bovendien zoeken we vaker en meer en dat verbreed onze algemene kennis net als door mee te spelen met De Slimste Mens. De uitdaging zit tegenwoordig meer in slim zoeken en daar je hersenen goed voor te gebruiken. Maar denk allereerst wel eerst even dieper na dat kan nooit kwaad.
Op zich is het knap dat Google uit een zee aan content nog resultaten weet te rangschikken en te presenteren. Hun algoritmen maken een bepaalde keuze waar ook content marketeers op in spelen met goed vindbare artikelen, posts, berichten en downloads. Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) is dit een continu proces omdat Google haar selectiemechanismen niet prijs geeft. Een indicatie in het vakgebied is ‘trial and error’ en goed bij elkaar (af)kijken. Wie staat er hoog op pagina 1 van de zoekresultaten en hoe doen ze dat?
De basis in de Search Engine Optimization keuzes is het zoekgedrag dat een bepaald zoekvolume oplevert in zoektermen. Maar ja, voor de zoekwoorden waar veel op wordt gezocht is de concurrentie al snel moordend. Dat is een van de redenen waarom er steeds meer wordt ingezet op ‘long tail’ zoekwoorden; een combinatie van woorden of gewoon een complete vraag die men in zou kunnen tikken in de zoekmachine. Daarbij rijst dan direct de vraag wat er ten grondslag ligt aan deze vraag en hoe jouw specifieke klant kiest.
Uiteraard zoekt men vaak het antwoord op een soort quizvraag. De wat is vraag dus. Maar commercieel interessanter is het keuzeproces van de potentiële klant bij het online oriëntatie- en aankoopproces. Aan goede, onafhankelijke informatie is behoefte zo blijkt wel uit de populariteit van consumentenorganisaties als de Consumentenbond en tv-programma’s zoals Radar. Die informatie dient de juiste keuze in producten en diensten door de consument. Het is aan marketeers om daarom accurate informatie te verstrekken die consument helpt bij het maken van de juiste keuze.
Een beetje keuzestress is niemand vreemd… De definitie van de term keuzestress is vrij breed. Men noemt het een stressvorm. De oorzaak van deze stress komt door en overload aan informatie die men me neemt in beslissingen zoals het maken van een passende keuze. Goed om te weten dat niet enkel de ingewikkeldheid van de keuze meetelt maar ook de gigantische groei in het aantal van de keuzes die we in onze hedendaagse overmoderne samenleving kunnen nemen. Tot slot spelen onze waarden, normen en instituties ook een zeker een rol; Zo hoort het, zo wil men dat ik leef, zou deden we het altijd al et cetera. Deze denkkaders nemen wel al flink af in deze ontzuilde samenleving zodat we toch wat meer onbevangen dagelijks keuzes maken.
De verleiding is dan groot om in plaats van een nuchtere keuze op basis van zakelijke feiten een vluchtige keuze te maken op basis van wat reviews, een persoonlijke recommandatie of gewoon ‘Fingerspitzengefühl’. In dit complete overzicht over keuzes maken lees je meer over bewuster keuzes maken en de verschillende technieken en methodieken die daarvoor bestaan.
Laat je bijvoorbeeld je hart spreken en kies je positief of omarm je eerder je angst? Relativeren kan ook net als meer luisteren naar je behoefte. Een hele fijne is vooral ‘Wees lief voor jezelf’ net als ’Doe niet aan spijt. Of misschien laat je je wel leiden door je droomkeuzes en neem je gewoon de gok. Dat laatste doe je als je er echt niet meer uit kunt komen maar de oplossingen wel val bij elkaar liggen. Je kunt ook kiezen om te leren of je keuzes gebruiken als baken.
Logisch is natuurlijk om je vooral te verdiepen in de materie en daarvoor ook een een online vergelijker te gebruiken en je keuzes te filteren. Dat is wat anders dan afgaan op je intuïtie en mogelijk kan je ook online om raad vragen, ook om assertief te kiezen. Er bestaan ook technieken zoals een creatiespiraal en om onbewust slim te kiezen. Kom je er nog niet uit? Omschrijf dan eens wat je niet wilt, bekijk reviews en neem vooral de tijd en de nodige bedenktijd. Vraag je daarbij rustig af of je ‘hier’ echt wel zin in hebt en het je goed doet.
Op bovenstaande keuzemogelijkheden kan je als marketeer zeker goed inspelen of gebruik het als inspiratie om de keuzewijze van jezelf en je klanten of doelgroepen nader te onderzoeken. Dat geef antwoord op je vragen en daar wordt iedereen beter van! Het genoemde nationale keuzeoverzicht biedt alleen wel meer dan 20 keuzetips dus dat is op zich ook wel weer lastig kiezen…
Dit bericht is gebaseerd op de vakmatige ervaring van de initiatiefnemer van het platform ZoKiesJe.nl en het nieuwartikel op deze site over keuzes maken. Door de breedte van het aanbod is het lastig vergelijken en kiezen. Het is daarom de missie om te helpen hoe je een nieuw product, dienst of handige oplossing het beste kiest. Daarbij is er aandacht nodig voor de keuzefactoren zoals eigenschappen en mogelijkheden vaak gelinkt aan techniek, prijsstelling, gebruiksgemak en uiteraard duurzaamheid. Verder bepaalt ook de vorm van de afname van een product of dienst de keuzes; van standaard koop of (in)huur tot een abonnements- of leasevorm Bovendien kan een dienst kan vrijwillig of ook betaald zijn.
Daarom kies je op de website makkelijk jouw oplossing op het gebied van Huis, Tuin, Hobby, Er op uit, Reizen, Financiën, Gezondheid, Eten & Drinken, Mode & Schoonheid, Studie, Werk, Ondernemen, Zorg, Maatschappij, PC & Mobiel en Apps & Games! Het credo van de website is vooral om bewust te gaan voor het aanbod dat goed bij je persoonlijke situatie past. Tot slot is aanbod overal te krijgen; online of live in de winkel of op een event of beurs. Tja, ook daarin is de keuze reuze dus lees je goed in en kies ‘bewust bewust’!