Wie een bedrijf heeft, kan niet zonder klanten. De bakker moet zijn brood verkopen, de bootverhuur heeft recreanten nodig en de notaris kan ook niet zonder mensen die hun zaken goed willen regelen. Een goede manier van klanten werven, is een website. Een website is de plek waar potentiële klanten kennismaken met uw bedrijf. Een site moet daarom overzichtelijk en informatief zijn. Maar er is meer nodig om klanten te werven. Een site moet namelijk ook gevonden worden en dat is niet altijd eenvoudig. Zoekt u bijvoorbeeld een autogarage in Amsterdam, dan kunt u er tientallen vinden op het internet. Bovendien zult u zien dat wanneer uw site eenmaal goed te vinden is het op het internet, het aantal bezoekers op uw site exponentieel zal toenemen. Voor ondernemers is het dus zaak om te zorgen dat zij boven de concurrentie uitsteken. Hoe u dit kunt doen, daar zullen wij in dit artikel nader op ingaan. U zult zien dat wanneer u nu begint met linkbuilding, u al heel snel resultaat zult zien.
Dat een site hoog in de zoekresultaten van Google eindigt, is zelden toeval. Hier zit negen van de tien keer een SEO-campagne achter die dus heel succesvol is gebleken. SEO staat voor Search Engine Optimisation. Dit proces wordt in het Nederlands ‘zoekmachineoptimalisatie’ genoemd en houdt in dat de zoekmachine gemanipuleerd wordt, op een legale manier welteverstaan. Een onderdeel van een SEO-campagne is linkbuilding. Met linkbuilding zorgt u dat uw site in de zoekresultaten gaat klimmen. Het principe van linkbuilding is eenvoudig: u legt links vanaf andere sites naar uw webpagina. Deze links worden door Google en andere zoekmachines gezien en beloond: hoe meer van deze links u heeft, hoe hoger de zoekmachine uw site waardeert. Het gevolg hiervan is dat u dus hoger in Google komt te staan. Dat zal hoe dan ook leiden tot meer bezoekers op uw site en dat zult u ook terugzien in uw omzet.
Wanneer u zich afvraagt of linkbuilding veel werk is, dan stelt u eigenlijk de verkeerde vraag. Het gaat er niet om of het veel werk is om linkbuilding toe te passen, maar om hoeveel werk het u oplevert. Wanneer een potentiële klant namelijk gaat zoeken naar een bedrijf, is het van groot belang dat u hoog in Google eindigt. De bedrijven op de eerste pagina maken de meeste kans op het binnenhalen van de klant. Staat u op pagina twee of nog veel verder, dan is de kans miniem dat een klant contact met u zal opnemen. Een linkbuilding campagne is daarom een investering waar u heel veel van mag verwachten. De kosten zullen zichzelf dan ook terugverdienen waardoor het eigenlijk zonde is dat u nog niet aan linkbuilding bent gaan doen. Bent u dus klaar om nog meer mensen te helpen, kijk dan eens hoe u aan linkbuilding kunt gaan doen.
Als u links wilt gaan leggen tussen externe sites en uw eigen website, dan kunt u dat doen aan de hand van artikelen. Deze artikelen moeten bepaalde kernwoorden bevatten. Welke woorden dit zijn, kunt u achterhalen aan de hand van een scan van uw website. De woorden die uit dit onderzoek komen, zijn de woorden waarop gebruikers uw website hebben gevonden. Deze woorden moet u verwerken in een artikel dat relevant is. Dat wil zeggen, het onderwerp moet gerelateerd zijn aan de diensten of het product dat uw bedrijf levert. Van groot belang is dat het artikel uniek is; kopieën worden door Google feilloos herkent en afgestraft. Een goede link wordt dus gemaakt aan de hand van een relevant artikel dat de zoektermen bevat waarmee mensen naar uw site op zoek gaan. Dit alles kan veel werk met zich meebrengen. Met name wanneer u niet bekend bent met linkbuilding, kan deze vorm van zoekmachineoptimalisatie zeer tijdrovend zijn. Het is daarom beter om een expert in de arm te nemen.
Een linkbuilding campagne opzetten is een specialisme. Het is dan ook beter om linkbuilding over te laten aan een professioneel internet marketing bureau. Deze mensen kunnen precies achterhalen wat nodig is om uw site goed vindbaar te maken op het internet. Het maakt daarbij dus ook niet uit wat voor soort bedrijf u heeft: iedereen die een site heeft, heeft belang bij linkbuilding. De expert kan voor u de scan van uw website uitvoeren en vervolgens zorgen dat er goede artikelen geschreven worden. De kracht van linkbuilding is bovendien dat u steeds weer nieuwe links, en dus artikelen, laat plaatsen. Een expert kan dit werk van u overnemen waardoor u niet alleen tijd bespaart, maar ook sneller en een beter resultaat mag verwachten. U zult zien dat u al heel snel na het begin van uw linkbuilding campagne meer bezoekers op uw site zult krijgen.
Het ene bedrijf heeft meer budget dan het andere en daarom is het goed om te weten dat er diverse linkbuilding pakketten bestaan. Zo kunt u met welk budget dan ook aan linkbuilding gaan doen. Het is belangrijk om op te merken dat een goede SEO campagne zichzelf bijna altijd terugbetaalt. U steekt geld in het werven van nieuwe klanten en wanneer deze klanten ook daadwerkelijk met u in zee gaan, heeft u de kosten die u moet betalen voor linkbuilding, snel weer terugverdient. Kijk daarom wat er voor uw bedrijf allemaal mogelijk is. Uw internet marketing bureau kan u precies laten zien waar de kansen liggen zal u goed op de hoogte houden van de vorderingen, maar u kunt het ook zelf bijhouden: als u ziet dat u steeds meer klanten krijgt, dan werpt de linkbuilding campagne zijn vruchten af. Informeer ook altijd even naar de overige manieren om uw site hoger in Google te laten eindigen. Linkbuilding is namelijk slechts een van de vele opties die er zijn. Als u kiest voor een totaalpakket, dan zult u zien dat u heel snel hoog in de zoekresultaten van Google komt te staan.