Iedere investering in reclame doe je met een doel: je wilt er uiteindelijk nieuwe klanten mee werven. Daarom is het goed om te weten, voordat we ingaan op de aandachtspunten bij autoreclame, wat de voordelen van een reclameboodschap op je auto zijn.
De meeste bedrijfsauto’s worden dagelijks gebruikt, waardoor het aantal contactmomenten met potentiële klanten behoorlijk groot kan zijn. Natuurlijk legt autoreclame het qua contactmomenten af tegen de reclameboodschappen op billboards langs de snelweg, maar de investering is dan ook vele malen lager.
In tegenstelling tot folders en brochures die in je brievenbus belanden, call centers die je op ongewenste momenten bellen en tv commercials die je leuke film of serie onderbreken, is autoreclame een stuk minder pusherig. Mensen zien je auto voorbij rijden en hebben vervolgens zelf de keuze om je boodschap te lezen en er wat mee te doen. Je dringt ze je boodschap niet op en je onderbreekt ze niet in hun werk of andere bezigheid. De kans op een opdringerig gevoel is daardoor kleiner.
Een auto met bestickering draagt bij aan de professionaliteit van je bedrijf. Het laat zien dat je aandacht schenkt aan de uitstraling van je bedrijf. Bovendien zorgt een reclameboodschap op je auto voor herkenbaarheid en vertrouwen. Ga maar na bij jezelf: als er een monteur van een bedrijf in een bedrijfsauto voor je deur parkeert, dan geeft dat toch een stukje zekerheid over dat er een echte monteur bij je op bezoek komt. En aan de bestickering zie je ook gelijk dat de persoon die voor je staat daadwerkelijk van het montagebedrijf is dat je gebeld had.
Autoreclame kan dag en nacht effect hebben. Ook als de bedrijfsauto bij je woning geparkeerd staat zullen mensen je boodschap zien. Al is het natuurlijk wel zo dat de effectiviteit afhankelijk is van de buurt waarin je woont. Woon je op het platteland? Dan is het aantal contactmomenten natuurlijk een stuk lager dan wanneer je in een drukke stad woont.
Autobelettering van hoge kwaliteit kan jarenlang meegaan. In principe is het dus een eenmalige investering waar je vervolgens jarenlang de vruchten van plukt.
Autoreclame wordt helaas nog vaak gebrekkig ingezet. Het bewijs daarvan zijn de vele bedrijfsauto’s (vaak nog van grote bedrijven ook) waarop enkel een logo of bedrijfsnaam is geplakt. That’s it. Maar zeg nu eens eerlijk: hoe prikkelend is dat voor de doelgroep? De kans dat ze de website bezoeken of het bedrijf bellen is in ieder geval vrij klein. Maar hoe kun je er dan voor zorgen dat autoreclame een beter rendement oplevert? Door onder andere rekening te houden met de volgende aandachtspunten:
In plaats van in te zoomen op hoe goed de diensten of producten van je bedrijf zijn, werkt het vaak beter om het probleem dat je voor je doelgroep oplost centraal te stellen in je boodschap. Een voorbeeld. Stel: je hebt een bedrijf dat onderhoudsabonnementen voor laptops verkoopt. In dat geval is een boodschap als ‘Altijd een werkende laptop’ sterker dan ‘Onderhoudsabonnementen voor laptops. Ga maar na bij jezelf: hoe irritant is het als je laptop het niet doet, terwijl je een deadline voor een project moet halen? De boodschap dat je altijd een werkende laptop hebt is geruststellend. Daar wil je vast meer over weten!
Door je potentiële klant te vertellen wat hij moet doen om van je aanbod gebruik te kunnen maken, wordt de kans op een nieuwe klant stukken groter dan wanneer je hem of haar aan zijn lot zou overlaten. Kortom, maak duidelijk wat je potentiële klant moet doen als hij gebruik wilt maken van je aanbod. Zet bijvoorbeeld naast je boodschap een pijl die naar het adres van je website of naar je telefoonnummer wijst.
Of je het nu leuk vindt of niet: mensen zijn kuddedieren. Dat betekent dat ze veel sneller tot een actie overgaan als andere mensen hen voor gingen. Het loont dus om bij je webadres of telefoonnummer een tagline als ‘ Meer dan [x] duizend mensen gingen je voor’ te zetten.
Hoe drukker de reclameboodschap op je auto, hoe kleiner de kans dat voorbijgangers je boodschap goed kunnen verwerken. Pas dus op met leuk bedoelde afbeeldingen, teksten en andere visuele effecten die de aandacht van je kernboodschap kunnen afleiden. Kies liever voor het visualiseren van het probleem. Dus als we weer even teruggaan naar het voorbeeld van het computerbedrijf, dan is een afbeelding van een gefrustreerd iemand die zijn laptop kapot wilt slaan bijvoorbeeld een geschikte afbeelding. Dat is immers de herkenbare emotie die iemand voelt als zijn of haar laptop het niet doet. En omdat de visualisatie wat overdreven is, voegt het ook nog humor aan je reclameboodschap toe. Dat zorgt er weer voor dat mensen er onderling over gaan praten. Meer fun en meer bereik!
Naast de aandachtspunten om de effectiviteit van je autoreclame zo groot mogelijk te maken, is er ook een aantal punten op het gebied van regelgeving waarmee je rekening moet houden. We bespreken ze hieronder.
Wordt er carwrapping* toegepast om je reclameboodschap op je auto te zetten? En veranderd je auto daardoor van kleur? Dan moet je dit bij het RDW melden. Het is namelijk verplicht dat de kleur van je auto overeen moet komen met de kleur die op het kentekenbewijs staat vermeld. Deze regelgeving is alleen van toepassing op personenauto’s en kampeerwagens.
*Carwrapping is het inpakken van je gehele auto met folie. Daardoor kan de oorspronkelijk kleur van de auto niet meer zichtbaar zijn.
Altijd al een ambulance-, politie,- of brandweerwagen willen rijden? Dan raden we je aan om jezelf om te scholen zodat die droom werkelijkheid wordt. Voor wat betreft autobestickering is het namelijk verboden om je auto de uitstraling van een hulpdienstenwagen te geven.
Hoewel je vrij bent om je auto te bestickeren, is het vanuit de wet verboden om het zicht van de bestuurder te belemmeren. Het zicht door de autoruiten moet daardoor behouden blijven. Voor wat betreft de verlichting: ook hier geldt dat de bestickering geen belemmering mag zijn. Het bestickeren van lampen is daarom verboden.
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er nogal wat aandachtspunten waarmee je rekening moet houden als het om autoreclame gaat. Hoewel het goed is om hiervan op de hoogte te zijn, mag je van een professioneel signingbedrijf verwachten dat ze met je meedenken over hoe autoreclame het beste voor jouw bedrijf kan worden ingezet. Kortom, als je in autoreclame wilt investeren is het handig om bij het kiezen van een signbedrijf wat vragen te stellen om te peilen hoe goed ze met je meedenken. De aandachtspunten uit dit artikel kunnen je daarbij helpen, succes!