reclame

Reclame, soorten

reclameReclame kom je tegenwoordig overal tegen, of je nu binnen of buiten bent. Er bestaan verschillende soorten reclame, lees er hier meer over.

Reclame irritant?

Je zit gezellig tv te kijken en alweer wordt het programma onderbroken door reclame. De reclame boodschappen vliegen over het tv scherm. Je gaat even naar het toilet of schenkt wat te drinken in. Even later gaat jouw programma verder. Je bent er aan gewend. Je weet namelijk dat de reclame ertoe dient om de tv programma's betaalbaar te houden, zodat jij er niets of niets extra's voor hoeft te betalen. Sommige reclame vind je zelfs best leuk en andere blijven ongewild toch "hangen". Het kan je aanzetten om ook die zak chips open te trekken of snacks te gaan maken, want het ziet er op tv toch wel erg lekker uit. En dat is nou precies het doel van de reclame, meer consumeren door producten onder de aandacht te brengen. En hoe kun je nu beter veel mensen bereiken dan tijdens het avondje tv kijken?

Reclame onderweg en in de winkel

Wellicht valt het je niet eens meer op, maar er is toch wel erg veel reclame te zien onderweg. En ook te horen, zet de radio in de auto aan en op geregelde tijden krijg je ook dan reclame boodschappen te horen. Kijk in de winkelstraat naar de vlaggen van de winkels met hun gerenommeerde merken, de etalages met namen van producten en vooral van de afgeprijsde artikelen. Want ook dat is reclame, een grandioze aanbieding. Je koopt hetzelfde artikel tegen een veel lager bedrag, ten minste men wil dat je dat denkt!

Hoewel met milieu erom schreeuwt om te consuminderen, blijven de winkels en bedrijven reclame maken om hun producten aan de man te brengen (zij willen ook een boterham verdienen!). Hoe aantrekkelijk zijn de aanbiedingen van drie halen en twee betalen? Maar heb je dat artikel eigenlijk wel nodig, of word je binnen gelokt door de reclame? Reclame maken, het gebeurt op een geraffineerde manier. Bij de kassa, waar je meestal moet wachten, liggen snoep en koek (geen worteltjes of uien) tegen een aantrekkelijke prijs, hup en de spullen verdwijnen in jouw winkelwagentje. Weet je wanneer je echt geld bespaart? Als je alleen koopt wat je nodig hebt en als de producten die op je lijstje staan in de reclame zijn, dan heb je geluk.

Soorten reclame

Enkele soorten reclame worden onderstaand uitgelicht en kort toegelicht.

  • Producentenreclame houdt in dat het assortiment wordt aangeprezen en nieuwe producten worden gepromoot.
  • Collectieve reclame wil de verkoop stimuleren van een product zonder een merk te noemen.
  • Detailhandelreclame lokt klanten naar winkels waar een bepaald product of artikel wordt verkocht dat in geen enkele andere winkel/winkelketen te koop wordt aangeboden.
  • Combinatiereclame is een samenwerking tussen fabrikanten die elk hun eigen product aanbieden, waarbij deze producten elkaar aanvullen.
  • Ideële reclame laat spotjes zien waarvan men hoopt dat deze een positieve invloed hebben op het gedrag van de consument. Denk daarbij aan vuurwerk!
  • Consumentenreclame heeft de verbruiker als hoofddoel. Deze reclame zie je op tv, in kranten, tijdschriften en op internet.
  • Industriële reclame is geen reclame voor de consument en ook niet zichtbaar voor de consument. Deze reclame richt zich op bedrijven. Fabrikanten sturen reclame boodschappen per brief of mail aan bedrijven die wellicht hun producten gaan verkopen.

Reclame verschillende manieren

Reclame kun  je op diverse manieren maken en dus kan de consument er op verschillende manieren van profiteren. Reclame wordt al vanouds gemaakt door folders huis aan huis te bezorgen van een bepaalde supermarkt, een woonwinkel, een winkel voor huishoudelijke producten enz. Heb je aardappelen nodig en kun je in winkel A nu 2 zakken voor de prijs van 1 zak kopen, dan zal winkel B deze winkel wat jou betreft afvallen voor de aankoop van de aardappelen. Om hiervan te kunnen profiteren moet je wel de reclamefolders van de supermarkten lezen. Op die manier weet jij welke de reclameboodschappen, de afgeprijsde artikelen, zijn en bepaal jij of jij die producten nu nodig hebt. Is de tandpasta in de reclame drie halen en twee betalen, maar heb je nog geen tandpasta nodig dan loont het toch om tandpasta te kopen. De tandpasta blijft even in voorraad liggen, je maakt deze niet onnodig op. Dat is wel het geval met chips, chocolade.

Als je dat in huis haalt zal er meer op gaan en ben je ondanks de reclame toch duurder uit. Er is nog een manier om goedkoper producten aan te schaffen. Je kunt online op zoek gaan naar kortingscodes waarmee je bepaalde artikelen tegen een aantrekkelijke prijs kunt kopen. Heb je een fiets, een föhn, pannen, verlichting, speelgoed (denk aan pakjesavond) of iets dergelijks nodig, dan is het aan te raden om online op zoek te gaan of er kortingscodes gelden voor die bepaalde producten. Je koopt dan wat je nodig hebt tegen een lagere prijs. Ook kinderkleding in de reclame kopen geeft je veel voordeel. Wat denk je van de outlet? Kinderen groeien snel uit hun kleding en schoenen, dus probeer op een slimme manier kinderkleding te kopen in de reclame. Dat kan op sommige momenten in de uitverkoop, de outlet en met kortingscodes.

Reclame verboden

Het is in Nederland verboden om reclame te maken voor het roken. Jongeren met name zijn namelijk snel geneigd tot impuls aankopen, dus geen reclame voor sigaretten en e-sigaretten. Er dient ook een waarschuwing voor de gezondheid te staan op alle rookwaren. Men wil nog een stap verder gaan en dat is om de rookwaren die momenteel vaak bij de kassa liggen onzichtbaar op te slaan. Er zijn al proeven gaande. Moet hierover wetgeving komen of maken de winkels zelf een juiste keuze hierin?  

Reclame kosten

Wil jij een spotje op tv of radio om jouw product te promoten, om reclame te maken voor jouw assortiment of nieuwe artikel? Dan hangt daar een prijskaartje aan. Hoeveel is niet te zeggen, dat is namelijk afhankelijk van enkele factoren: de doelstelling, de doelgroep en welke campagneperiode jij in gedachte hebt. Je betaalt een bepaald bedrag per spotje voor de tv of de radio. Je kunt hiervoor online een offerte aanvragen of zelf met een tool de kosten berekenen.

Voor je eigen bedrijf kun je ook reclame maken. De kosten daarvan zijn afhankelijk van welke soort reclame je kiest. Je kunt het zo duur maken als je zelf wil, maar om echt onder de aandacht te komen, is het goed om een vast budget beschikbaar te stellen voor promotie.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sassie
Aantal keer gelezen: 2165x
Toegevoegd: 29-11-2016 17:18
Gewijzigd: 19-12-2016 20:53

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2284 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!