Door de talloze mogelijkheden van zakelijk drukwerk is het op diverse manieren en momenten in te zetten voor ondernemers. Of u nu een ZZP-er bent of in dienst bent van een groot bedrijf, met een juiste aanpak kan dit vele voordelen bieden en helpen om uw merk te versterken en de boodschap effectief over te brengen. Enkele voordelen van zakelijk drukwerk zijn:
Het versterkt de professionele uitstraling: Een goed ontwerp en hoge kwaliteit drukwerk kan bijdragen aan de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van uw merk en organisatie.
De middelen zijn tastbaar: Iets concreets vasthouden, uitdelen en bewaren. Fysiek drukwerk kan ervoor zorgen dat uw merk langer in gedachten blijft bij de ontvanger. Deze tastbaarheid kunnen digitale media niet evenaren.
Branding en merkherkenning: De extra zichtbaarheid via drukwerk kan een cruciale rol spelen in merkherkenning en daarmee de branding van uw organisatie.
Onderscheidend vermogen: Hoogwaardig drukwerk kan bedrijven helpen om zich te onderscheiden van de concurrentie, door hiermee een gevoel van exclusiviteit, luxe of zorg voor detail uit te stralen.
Om volop van de diverse voordelen te kunnen profiteren, is het met drukwerk van groot belang dat het wordt ingezet op de juiste momenten en voor de juiste doeleinden. Hiervoor is het belangrijk om eerst te specificeren wat uw doel is dat u wilt behalen met drukwerk. Veel voorkomende momenten waarop zakelijk drukwerk vaak wordt ingezet bijvoorbeeld voor het scheppen van een goede eerste indruk, ter promotie van een product, dienst of merk of natuurlijk om klanten meer te binden aan een organisatie.
Om zakelijk op te vallen en nieuwe connecties te leggen is het van groot belang dat de eerste indruk blijft hangen. Drukwerk kan deze eerste indruk versterken doordat u hiermee een fysiek voorbeeld van uw merkidentiteit kunt uitdelen. Denk bijvoorbeeld aan visitekaartjes, briefpapier of een mooie brochure. Alle onderdelen rondom dit drukwerk, van het ontwerp tot de papierkwaliteit of zelfs de afwerking ervan, kunnen bijdragen aan de indruk die u achterlaat bij potentiële klanten of zakenpartners.
Drukwerk is een effectief marketing hulpmiddel voor het promoten van onder andere producten, diensten of evenementen. Met deze uitingen worden organisaties gedwongen om informatie compact en aantrekkelijk weer te geven, waardoor de aandacht wordt getrokken van de lezer. Componenten zoals hoogwaardige afbeeldingen en levendige kleuren dragen hieraan bij.
De blijvende indruk van drukwerk kan ook effectief werken om klanten te binden. Laat een brochure of flyer achter zodat de klant hier op een later moment nog even rustig over na kan denken en op eigen tempo kan reageren. Daarbij bieden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zakelijk drukwerk steeds meer mogelijkheden om ook gepersonaliseerde data te printen.
Denk aan drukwerk met variabele elementen zoals namen, afbeeldingen of aanbiedingen die dynamisch worden ingevoegd op basis van bepaalde criteria. Door dit af te stemmen op de persoon zelf, kunnen organisaties mensen nog persoonlijker benaderen. Dit kan ervoor zorgen dat het drukwerk meer impact maakt en de betrokkenheid van klanten verhoogt.
Organisaties besteden steeds meer aandacht aan duurzaamheid, waardoor bedrijven ook steeds meer voor milieuvriendelijke opties kiezen als het gaat om zakelijk drukwerk. Niet voor niets zetten drukkerijen ook steeds meer in op het gebruik van gerecyclede materialen, eco-vriendelijke inkten en duurzame productieprocessen.
Met de keuze voor duurzaam drukwerk kunnen organisaties hun ecologische voetafdruk verkleinen en tegelijkertijd aan de buitenwereld tonen dat ook zij zich bezighouden met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uiteindelijk kan zo’n keuze ook het imago van uw organisatie versterken bij milieubewuste consumenten. In een competitieve markt kan dit een sleutel zijn voor meer zakelijk succes.
Hoewel de vraag van drukwerk in zijn totaliteit afneemt en digitale communicatie blijft evolueren, zal ook zakelijk drukwerk blijven innoveren om relevant te blijven in het moderne landschap. Integraties die we nu al veel zien, zijn de samenwerking tussen drukwerk en digitale technologieën.
Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van augmented reality, waardoor het ontwerp van een poster of flyer tot leven geroepen kan worden. Daarbij zien we steeds meer ontwerpen waarbij Call to Actions bijvoorbeeld worden geïntegreerd met het scannen van QR-codes, waarmee mensen online verder worden geleid. Deze combinatie van online en offline middelen maakt het effect van drukwerk tevens beter meetbaar. Aan de hand van hoe vaak zo’n online actie voltooid wordt, kan er gemeten worden hoe effectief het drukwerk nu daadwerkelijk is geweest.
Om het meeste rendement uit het drukwerk te halen wilt u natuurlijk dat het geheel op zo’n manier is ontworpen dat het aansluit bij de merkidentiteit van de organisatie en dat dit tegelijkertijd de effectiviteit van het drukwerk meetbaar kan maken.
Allereerst is natuurlijk de vraag in welke programma’s u het drukwerk gaat opmaken. Goede ontwerptools zijn onder andere Adobe Illustrator of Indesign, maar vaak kunt u ook direct bij de online drukkerij aan de slag met het maken van een ontwerp. Houd hierbij te allen tijde rekening met de aanleverspecificaties van de drukkerij, zodat er niet onverhoopt een deel van het ontwerp wordt weggesneden.
Welke manier u hiervoor kiest is natuurlijk afhankelijk van eigen voorkeuren en skills, maar zorg in ieder geval voor het gebruik van:
Scherpe afbeeldingen die aansluiten bij het onderwerp dat u onder de aandacht wilt brengen.
Korte en pakkende teksten waardoor in één oogopslag te zien is waar uw boodschap om gaat.
Voldoende ruimte tussen objecten om rust en contrast te creëren waardoor uw kernboodschap het meeste opvalt.
Wanneer het gaat om bestellingen voor zakelijk drukwerk gaat dit meestal in grotere aantallen dan bij particulier drukwerk, logisch natuurlijk. Doordat deze grotere bestellingen meer vragen van de productie, zijn er diverse online drukkerijen die zich juist toespitsen op de zakelijke markt. Hierdoor kunnen zij ondanks de grote orders zorgen voor snelle levertijden, gratis verzendingen en is er voor veel producten ook de optie voor spoed, waardoor klanten nooit lang hoeven te wachten op hun bestelling.
Een van deze partijen is Reclameland, dat dankzij de eigen productiehal al het drukwerk in eigen beheer produceert. Doordat productie volledig in eigen hand is kan er direct aangestuurd worden op snelle levertijden, behoud van de hoogste kwaliteit en specialistische kennis over hoe het drukwerk gemaakt wordt. Door te blijven investeren in de nieuwste drukpersen en andere innovaties is het streven de snelste en beste drukkerij te worden voor zakelijk drukwerk.