Het belang van een goede CRM app voor verkopers

Het belang van een goede CRM app voor verkopers

Het belang van een goede CRM app voor verkopersBellen, afspraken binnentikken. Verkopen doen, omzet binnenhalen. Dat is waar veel vertegenwoordigers vrolijk van worden. Ze zijn ontzettend doel- en resultaatgericht en willen snel handelen als ze een kans zien. Toch werken er nog maar weinig vertegenwoordigers met een CRM applicatie. In dit artikel lees je meer over wat een CRM-aplicatie een vertegenwoordiger kan opleveren.

Apps; je ziet ze overal. Voor iedere hobby of bezigheid heb je tegenwoordig wel een app waarin je jezelf uren of zelfs dagen kan bezighouden. En dat is eigenlijk ook niet gek. Iedereen heeft altijd en overal zijn smartphone bij zich. Zit je te lunchen? Dan pak je snel even je Iphone erbij om je socials te checken. Klaar met eten? Dan kijk je even snel of je tijdens het eten nog wat Appjes hebt binnengekregen.

 verkopers meer overzicht opleveren

Een goede sales app kan een verkoper een hoop opleveren. Niet alleen kan hij sneller zijn klantinfo verwerken (wat de kans groter maakt dat de info die hij toevoegt juist is), maar het levert de verkoper ook overzicht op. Doordat de info niet meer in zijn hoofd zit maar in een systeem, heeft de verkoper minder snel het gevoel dat zijn hoofd ontploft van alle informatie die erin zit. Hij houdt hierdoor ruimte voor andere dingen. Bijvoorbeeld het scoren van afspraken of het binnenhalen van opdrachten. Iets wat, eerlijk is eerlijk, een stuk belangrijker is dan al die administratieve rompslomp.

CRM app is ideaal voor verkopers

CRM staat voor Customer Relationship Management. Als we het hierover hebben, gaat het vaak over een systeem waarin je alle klantinformatie kan opslaan. Zulke systemen heb je steeds vaker in de vorm van een CRM app; een handige applicatie op je smartphone waarin je direct alle informatie kan opslaan. Je kan hierin vaak niet alleen je info opschrijven, maar het bijvoorbeeld ook inspreken. Dat scheelt je als verkoper een hoop tijd en gedoe.






Wat is er nog meer interessant aan een CRM app?

1. Belangrijke informatie snel terughalen

Om het even concreet te maken: in welke situaties is een CRM app nou precies interessant? We we weten nu dat verkopers er sneller klantinfo mee kunnen verwerken, omdat ze na een belletje direct alles kunnen invoeren. Maar er is meer wat in het voordeel kan werken voor de verkoper. Zo kun je bijvoorbeeld belangrijke info snel terughalen als je dit even vergeten bent. Een voorbeeld: stel, je gaat als verkoper op bezoekafspraak bij een klant maar bent net voordat je het bedrijfspand binnenstapt vergeten hoe de contactpersoon ook alweer heet. Je zou met je mond vol tanden staan als je straks tijdens je afspraak de naam van je contactpersoon niet meer kent. Met een CRM applicatie haal je snel even je telefoon uit je broekzak, zoek je de klant op en zie je wat er gedaan moet worden.

2. Nooit meer verkoopkansen missen 

Dit is misschien wel het belangrijkste voordeel aan een CRM app. Je verkleint hiermee namelijk aanzienlijk de kans dat je een verkoopkans mist. Doordat je alle belangrijke info hebt opgeslagen, kun je bijvoorbeeld een paar weken na je gesprek nog eens terughalen wat de behoefte van de klant ook alweer was. Merk je in een vervolggesprek dat deze behoefte weer boven komt drijven? Dan kun je er heel snel op inspelen en vanuit daar de sale proberen te maken. Doordat je in je CRM hebt teruggekeken wat de behoefte precies was, zijn je 'voelsprieten' voor de behoefte van de klant ineens een stuk sterker. Het is als het ware je stok achter de deur om nooit meer verkoopkansen te missen, omdat je met een CRM applicatie altijd up-to-date bent. Ook handig: wat je bij CRM apps steeds meer ziet, is dat ze een functie hebben waarin je automatisch een reminder kan instellen voor het volgende contactmoment met je klant. Zeg je na een bezoekafspraak bijvoorbeeld dat je over een half jaar weer contact wilt opnemen? Dan is de kans zonder CRM app aanzienlijk dat je dit vergeet. Het duurt immers nog zo lang. Mét een CRM-app stel je in dat je over een half jaar weer contact wilt, en krijg je vervolgens iets minder dan een half jaar later een reminder of pushmelding dat je weer contact moet opnemen met de klant. Waarover precies; dat lees je dan ook, omdat je na je bezoekafspraak hebt ingevoerd waar je diegene opnieuw over moet bellen. Ook dit verkleint de kans op een gemiste verkoopkans.

3. Efficiëntere agendaplanning

Omdat je een CRM app vaak kan koppelen aan je Agenda, werk je hiermee een stuk efficiënter. Je hoeft niet alles dubbel in je Agenda én in je app te zetten. Maar alles wat je in de app zet, komt automatisch ook in de Agenda te staan als je dit zo aanvinkt. Je hebt op deze manier een dubbele stok achter de deur. En je bespaart tijd omdat je het er niet nog een keer in moet zetten. Sales-mensen zijn namelijk jongens die graag snel werk willen verzetten, zonder al te veel administratieve rompslomp uit te moeten voeren. Je ziet nogal eens dat ze, wanneer ze administratief werk moeten doen, sneller verzaken. Dit met alle gevolgen van dien.

4. Efficiënte routeplanning

Nog zo'n efficientieslag: de routeplanning. Een Tomtom is natuurlijk al een tijdje verleden tijd, maar je moet als verkoper natuurlijk wel weten waar je naartoe moet als je op afspraak gaat. Vooral als je voor de eerste keer gaat. Veel CRM apps hebben daarom een geintegreerde routeplanner. Doordat alle klantinfo (inclusief adres) als staat ingeladen in het systeem, ziet het systeem automatisch waar je naartoe moet en stippelt hij de snelste route uit. Ook fijn: op enkele CRM apps heb je zelfs een mogelijkheid om ook direct suggesties te zien voor klanten die in de buurt zitten bij het bedrijf waar je op dat moment naartoe rijdt. Zo kun je als vertegenwoordiger direct even een rondje maken langs de klanten die je al een tijdje niet gezien hebt. Of langs prospects die je nog nooit in het echt hebben gezien. Zo hoef je niet de week erop weer helemaal hetzelfde stuk te rijden omdat je er toevallig achter kwam dat je nog een keer die kant op moet voor een afspraak. Dit is een win win situatie. Vooral als je het die week al wat drukker hebt

Conclusie

Al met al kan een CRM app dus zorgen voor een hoop voordelen, wanneer je verkoper bent. Je bespaart tijd, je behoudt het overzicht. Hierdoor krijg je ruimte voor de dingen die het allerbelangrijkst zijn: het verkopen zelf. Zorgen dat je deals binnenhaalt. Het is dus een handige tool om in te zetten wanneer je een efficiëntieslag wilt maken om nog meer omzet binnen te halen. Ben jij verkoper? Dan zijn we benieuwd naar jouw mening hierover.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Nick-de-Kruiff
Aantal keer gelezen: 953x
Toegevoegd: 23-12-2020 14:11
Gewijzigd: 31-12-2020 09:56

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!