Het plaatsen van Facebook Ads heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere manieren van adverteren. Je kunt bijvoorbeeld zelf bepalen wat je doel is. Wil je meer pagina likes, meer website bezoeken of meer conversies? Dit kun je aangeven bij het aanmaken van de advertentie en aan de hand hiervan wordt berekend wat je betaalt. Je kunt zelf instellen hoeveel je per dag wilt betalen en eventueel kun je ook aangeven tot wanneer de advertentie moet worden weergeven. Facebook geeft dan alvast wat de verwachte resultaten zullen zijn.
Verder kun je bij het adverteren op Facebook een zeer specifieke doelgroep uitkiezen. Je kunt namelijk onder andere de leeftijdscategorie, het geslacht en de interesses instellen van je ideale doelgroep. De Facebook Ads worden dan enkel aan weergegeven aan personen die hieraan voldoen.
Als je een Facebook Ad gaat aanmaken, dien je eerst de kiezen wat het doel is van deze advertentie. Als je ervoor kiest om je pagina te promoten, maak je een advertentie aan die erop gericht is om het aantal pagina likes te verhogen. Facebook geeft bij het instellen van de advertentie het verwachte aantal weergaven aan. Je kunt ervoor kiezen om per duizend weergaven te betalen of je kunt een bepaald bedrag betalen per pagina vind-ik-leuk.
Een andere mogelijkheid is om een bepaald bericht op je pagina te promoten. Je kiest dan uit welk bericht je wilt gaan promoten en je kunt aangeven of je per duizend weergaven of per betrokkenheid bij het bericht wilt betalen. Verder kun je met Facebook Ads je website promoten, waarbij je per duizend weergaven of per klik op je website kunt betalen. Ook kun je ervoor kiezen om een advertentie aan te maken die gericht is op website conversies. Hierbij kun je ook per duizend weergaven betalen of je kunt een bedrag bieden per conversie.
Andere doelstellingen die je kunt instellen bij het adverteren met Facebook Ads zijn bijvoorbeeld het aantal installaties van je app of de betrokkenheid bij de app. Verder kun je ervoor kiezen om een lokale advertentie in te stellen, zodat je mensen in de buurt van jouw bedrijf goed kunt bereiken. Daarnaast kun je ook leads genereren of het aantal weergaven van een bepaalde video verhogen. Facebook Ads kun je ook heel goed gebruiken om meer bezoekers voor je evenement of meer claims van je aanbiedingen te genereren.
Zodra je hebt bepaald wat de doelstelling van je advertentie is, kun je de doelgroep gaan instellen. Je kunt zelf kiezen of je naar mannen, vrouwen of beiden wilt adverteren en in welke leeftijdscategorie je ideale doelgroep valt. Ook kun je de locatie en de taal van je doelgroep aangeven. Je kunt je doelgroep daarnaast nog verder detailleren door aan te geven waar hun interesses liggen. Tevens is het mogelijk om alleen te adverteren naar personen die zich hebben aangemeld voor een bepaalde Facebook pagina, Facebook app of een evenement.
De doelgroep moet je niet te specifiek maken (dan kun je minder mensen bereiken), maar ook zeker niet te breed. Bedenk welke personen er het meest geïnteresseerd zullen zijn in jouw product en waar hun interesses liggen. Aan de hand hiervan kun je vervolgens de juiste doelgroep instellen.
Na het instellen van de doelgroep is het tijd om een budget te kiezen. Hoe lang wil je dat de advertentie wordt weergegeven en welk bedrag wil je per dag besteden? Je kunt altijd eerst met een laag bedrag beginnen om te testen of je advertentie wel naar verwachting werkt. Het is echter ook mogelijk om je advertentie tussentijds te wijzigen of te onderbreken. Heb je slechts een laag bedrag te besteden? In de meeste gevallen is het dan toch aan te raden om dit over een iets langere periode te verspreiden (bijvoorbeeld zeven dagen). Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je advertentie doorlopend te weergeven, als je hier het budget voor hebt.
De volgende stap is het ontwerpen van de advertentie. Zorg ervoor dat je dit zo goed mogelijk doet, aangezien dit ook van grote invloed is op de resultaten. Denk er bij het ontwerpen van de advertentie aan dat je de doelgroep aanspreekt. Wat vinden zij interessant en waar hebben zij behoefte aan? Noem de voordelen op die het hen biedt om je pagina leuk te vinden, je website te bezoeken of een aankoop te doen. Dit hangt natuurlijk af van het soort advertentie waarvoor je hebt gekozen. Maak je verhaal echter niet te lang, want dan zullen veel minder mensen het lezen. Het wordt sterk aangeraden om altijd een bijpassende afbeelding in je advertentie te plaatsen, aangezien het bericht dan meer opvalt en aanspreekt.
Met Facebook Ads kun je heel eenvoudig op verschillende manieren je resultaten meten. Als je naar 'Advertenties beheren' gaat in je Facebook account, kun je de resultaten van jouw advertenties bekijken. Hier kun je de lopende en verlopen advertenties bekijken en ontdekken wat de advertenties opleveren of hebben opgeleverd. Je kunt de kosten, de looptijd en het aantal weergaven per advertentie bekijken, maar ook de prijs die je gemiddeld gezien betaald voor een bepaalde actie. Als je bijvoorbeeld je pagina hebt gepromoot, kun je zien hoeveel je gemiddeld betaald voor een vind-ik-leuk. Vind je dat een advertentie niet de juiste resultaten oplevert? Dan kun je kijken of je de advertentie of de doelgroep kunt aanpassen om zo betere resultaten te behalen.
Indien je de doelgroep van je advertentie wilt veranderen, kun je het beste even bij de statistieken kijken. Hier kun je heel wat informatie vinden over jouw doelgroep en de betrokkenheid bij je pagina. Zo kun je zien welk geslacht jouw fans hebben, in welke stad en in welk land zij wonen en in welke leeftijdscategorie ze vallen. Verder kun je het aantal paginaweergaven en het aantal acties op de pagina zien en dit wordt kan ook weer worden onderverdeeld in geslacht, leeftijdscategorie en locatie. Aan de hand van deze gegevens kun je de doelgroep van je advertertenties aanpassen en zo betere resultaten behalen.
Bedrijven adverteerden in het verleden vaak via Google AdWords, maar Facebook advertising is nu ook heel interessant. Waar kies je nu voor als bedrijf? Het adverteren met Facebook Ads heeft een aantal voordelen ten opzichte van Google AdWords: je kunt een specifiekere doelgroep instellen en je kunt de resultaten gemakkelijk bijhouden (en inzicht in de doelgroep). Bij Google Adwords kies je er echter juist weer voor om te adverteren naar personen die op een bepaalde zoekterm zoeken en dit kan ook heel relevant zijn.
Als bedrijf kun je waarschijnlijk het beste beide vormen van adverteren uitproberen. Probeer dit ook met een aantal verschillende advertenties en doelgroepen/zoektermen, want het kan zijn dat de advertentie geen of weinig resultaten oplevert door de keuze voor een verkeerde advertentie, doelgroep of zoekterm. Op die manier kun je uiteindelijk zien welke manier van adverteren het beste werkt voor jouw bedrijf. Kijk hiervoor bijvoorbeeld naar de gemiddelde kosten per websiteklik, maar ook naar de relevantie van de websiteklikken.
Als je vanuit een Facebook advertentie vijf websiteklikken haalt voor een euro en één van deze personen koopt iets en vanuit AdWords krijg je tien websiteklikken voor een euro en geen van deze personen koopt iets, dan is het toch beter om je Facebook Ads meer uit te breiden en AdWords te verminderen. Het is wel het beste om altijd iets te doen met deze beide vormen van adverteren, maar je kunt meer geld stoppen in de manier van adverteren die voor jouw bedrijf het beste werkt.