Zo krijg je meer respons op je direct mail

Zo krijg je meer respons op je direct mail

Zo krijg je meer respons op je direct mailDirect mail is nog altijd een veelgebruikte marketingtool waarmee bedrijven hun doelgroep proberen te verleiden. Bijvoorbeeld tot het doen van een aankoop of het maken van een afspraak. Het grote voordeel van direct mail is dat je heel gericht je doelgroep kunt aanschrijven en dat je boodschap bovendien steeds meer gaat opvallen. Maar hoe zorg je ervoor dat je een hoge respons krijgt op jouw mailing? Daar lees je in dit artikel meer over.

Kies het juiste lettertype

Tegenwoordig worden vrijwel alle enveloppen bedrukt, daarom valt jouw poststuk direct op als je ervoor kiest om de envelop met het adres van de ontvanger te bedrukken en daarbij voor een lettertype te kiezen dat er uitziet alsof het adres met de hand is geschreven. De kans dat je hiermee de nieuwsgierigheid bij ontvanger werkt, is zeer groot.

Werk met echte postzegels

De meeste reclamepost wordt in enveloppen verstuurd die niet van een echte postzegels zijn voorzien, maar van een stempel. Op die manier vergroot je de kans dat je ontvanger jouw poststuk als reclame bestempeld en hem ongeopend weggegooid. Werk daarom liever met echte postzegels, dat komt steeds minder voor, waardoor je poststuk beter op gaat vallen.

Stop een weggever in je envelop

Een weggever kost relatief gezien weinig geld, maar kan het openingspercentage van jouw direct mailing enorm verhogen. Een envelop met een bobbel erin schreeuwt immers om geopend te worden en dat zullen je ontvangers dus ook ervaren. Los daarvan is een weggever zoals een pen natuurlijk ook een goede manier om de gebruiker regelmatig aan jouw bedrijf te helpen herinneren.
De tips die we je tot nu toe hebben gegeven zijn met name bedoeld om ervoor te zorgen dat je ontvanger jouw mailing opent, maar als je boodschap vervolgens bij je ontvanger niet binnenkomt, dan zal de response op je direct mail nog steeds teleurstellend zijn. De volgende tips zijn er daarom op gericht om ervoor te zorgen dat ontvanger gebruik wilt maken van jouw aanbod. Lees snel verder!

Kom snel tot de kern

Ga bij jezelf na wat je doet als je de post doorneemt. Zeg eens eerlijk: waarschijnlijk scan je alles snel en neem je niet tijd om alle post rustig door te lezen niet waar? Jouw ontvanger van je direct mail doet dat dus ook niet. Daarom is het van belang dat je snel tot de kern komt. Belangrijk hierbij is dat de titel van je boodschap de lezer nieuwsgierig maakt om de eerste alinea te lezen. In de eerste alinea is het daarom belangrijk dat het direct helder is wat de toegevoegde waarde van jouw aanbieding is.

Een voorbeeld

Stel dat je een autodealer bent en je aan het einde van het jaar van een aantal auto’s af wilt waarvoor je komend jaar een nieuw model geleverd krijgt. In dat geval is het belangrijk dat je in de eerste alinea direct aangeeft dat de ontvanger tot het einde van het jaar heeft om tegen een scherpe prijs een nieuwe auto te kopen.

De overige alinea’s in je mailing zijn vooral bedoeld om meer informatie te geven over de voordelen van je aanbod. De laatste alinea is altijd bedoeld om je lezer duidelijk te maken wat hij moet doen om van je aanbod gebruik te kunnen maken en dat je aanbod bijvoorbeeld slechts tijdelijk geldig is.

Wees niet te commercieel

Vroeger is er door veel bedrijven vrij agressief reclame gemaakt. Van telefonische verkopers die een ‘nee’ niet accepteerden, tot schreeuwerige reclamefolders. Hierdoor hebben veel mensen een aversie tegen zeer commerciële reclame.

Het is daarom belangrijk dat je boodschap niet te commercieel is. Ga liever in op welk probleem of welke behoefte jouw product of dienst kan oplossen. Op die manier komt je boodschap overigens ook veel beter binnen bij je doelgroep. Ze krijgen namelijk het gevoel dat je hen begrijpt doordat je hun probleem of behoefte precies beschrijft zoals ze het zelf ervaren.


Maak het je lezers gemakkelijk

Als er een ding is dat een goede response in de weg kan zitten, dan is het wel het onnodig omslachtig maken van de stappen om gebruik te kunnen maken van je aanbod. Denk bijvoorbeeld aan antwoordkaarten die je met de hand moet invullen en op de posten moet doen, mensen ervaren dit als irritant en veel gedoe.

Ook als je naar een website verwijst is het belangrijk dat je met een korte uitleg (het liefst in de vorm van een opsomming) in enkele stappen duidelijk maakt hoe de ontvanger gebruik kan maken van je aanbod. Kortom, sta even stil bij hoe je ervoor kunt zorgen dat je ontvangers zo eenvoudig mogelijk en met zo min mogelijk handelingen gebruik kunnen maken van je aanbod.

Overigens is je bereikbaarheid daarbij ook van belang. Stel dat je een hypotheekadviseur bent, maar je alleen van 9 tot 5 werkt en je de ontvangers geen mogelijkheid geeft om in de avonduren een afspraak met je te maken, dan kun je er gif op innemen dat mensen die fulltime werken geen contact met je opnemen.

Werk met een duidelijke call to action

Voor degenen die niet weten wat een call to action is: dit is een element dat een actie uitlokt. Dat kan van alles zijn. Denk aan knoppen op websites waarop je kunt klikken om een contactformulier in te vullen, maar het kan net zo goed een gekleurd vlak in je mailing zijn waarin je telefoonnummer staat, met daarbij enkele woorden die verduidelijken waarom iemand dat nummer moet gaan bellen. Concreet gaat het er dus om dat je mailing een duidelijke actie van je ontvanger vraagt.

Nog een laatste tip: zorg voor een actueel adressenbestand

Je mailing kan nog zo goed zijn en inhoudelijk je ontvanger nog zo prikkelen, maar als je de mailing verstuurd naar adressen afkomstig uit een verouderde lijst, dan kun je er gif op innemen dat je respons bij lange na niet optimaal is. Zorg daarom altijd dat je met een actueel adressenbestand werkt. Als je hier niet over beschikt, dan kun je bij de Kamer van Koophandel een lijst kopen. Ook kun je er voor kiezen om een direct mailing specialist in te schakelen. Dergelijke specialisten beschikken vaak over actuele en kwalitatief goede adressenbestanden.

Als je de tips uit dit artikel toepast op jouw direct mailing, zul je zien dat de respons aanzienlijk hoger ligt dan wanneer je lukraak wat probeert. Direct mail wordt nog vaak afgedaan als goedkope reclame, maar na het lezen van dit artikel begrijp je als geen ander dat het een specialistisch vak is. Het is dan ook niet voor niets dat er bedrijven zijn die zich in direct mailing gespecialiseerd hebben. Betekent dat dan dat je bij voorbaat zelf niet aan de slag moet gaan met het versturen van een mailing? Nee, zeker niet. Het is alleen wel raadzaam om je plan van aanpak en de uiteindelijke uitvoering eerst aan een specialist voor te leggen, voordat je tot drukken en verzenden overgaat. Het versturen van een mailing is doorgaans niet goedkoop, dus is een goede respons van groot belang om de investering terug te kunnen verdienen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: SjoerdH
Aantal keer gelezen: 2306x
Toegevoegd: 13-11-2018 15:53
Gewijzigd: 15-11-2018 23:21

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!