Gevelreclame is dag en nacht zichtbaar en daardoor voor ieder bedrijf een slimme investering. Niet alleen kunnen je huidige klanten je pand eenvoudiger vinden, maar ook trek je de aandacht van voorbijgangers die mogelijk klant bij je zouden kunnen worden, maar je nog niet kennen.
Het beste is om voor verlichte gevelreclame te kiezen, zodat je reclame altijd zichtbaar is. Zorg daarbij dat - naast je bedrijfsnaam - ook je toevoegde waarde wordt benoemt. Een bedrijfsnaam op zichzelf zegt namelijk niet zoveel over de toegevoegde waarde van je onderneming. Een krachtige slogan kan dat die boodschap wel overbrengen. Kies dus altijd voor een combinatie van bedrijfsnaam met een slogan.
Gevelreclame is in vele soorten en maten verkrijgbaar. Van RVS letters, tot complete doosletters met ingebouwde verlichting. De verschillen zijn met name visueel: ga je voor platte tekst of voor tekst met een 3D effect? Om voor jezelf scherp te krijgen wat je het mooiste vindt, is het aan te raden om bij het signbedrijf waar je een offerte aanvraagt naar een aantal voorbeelden van opgeleverd werk te vragen. Op die manier kun je inspiratie opdoen voor je eigen gevelreclame.
Als er vorm van reclame is waar eigenlijk ieder bedrijf in zou moeten investeren, dan is het wel autoreclame. Iedere keer als je de weg op gaat maak je immers reclame voor bedrijf. Daarnaast zorgt reclame op auto’s voor herkenbaarheid bij je huidige klanten.
Net zoals bij gevelreclame, is het ook bij autoreclame van belang dat je naast je bedrijfsnaam ook de toegevoegde waarde die je levert communiceert. Daarnaast is er nog een aantal andere aspecten van belang:
Bedrijfskleding zorgt niet alleen voor een herkenbare een professionele uitstraling van het personeel van je bedrijf, maar ook voor zichtbaarheid onder potentiële klanten. Het personeel reist iedere dag van hun woning naar het werk en andersom. Tijdens die reis komen ze andere mensen tegen die de reclame op je bedrijfskleding zien.
En als je personeel hebt dat veel klantcontact heeft, zorgt bedrijfskleding voor een gevoel van veiligheid bij je klanten. Ze weten immers dat de persoon die voor hun staat daadwerkelijk van jouw bedrijf is.
De kwaliteit van bedrijfskleding kan flink uiteenlopen. Daarom is het aan te raden om navraag te doen naar de kwaliteit. Blijft de bedrukking bijvoorbeeld ook mooi als je het een paar keer hebt gewassen? En wat is de kwaliteit van het kledingstuk dat bedrukt wordt?
Wil je er zeker van zijn dat je bedrijfskleding er mooi uit blijft zien? Kies dan voor wat duurdere kleding en laat de reclame erin borduren. Geborduurde reclame kan je er immers niet afwassen en blijft daardoor lange tijd mooi. Bestel daarbij overigens liever wat meer kleding in één keer dan dat je steeds los kledingstukken gaat bijbestellen. Het bestellen van enkele kledingstukken is vaak veel duurder dan wanneer je in één keer een paar dozen vol besteld.
Veel bedrijven bedrukken nog altijd pennen en andere goedkope, maar praktische giveaways. En dat is niet zonder reden. Dergelijke producten worden door de meeste ontvangers namelijk daadwerkelijk gebruikt. Daardoor kan het zomaar zijn dat jouw pen op het kantoor van een klant komt te liggen waar hij zijn gasten ontvangt. Zo wordt de zichtbaarheid van die simpele pen flink vergroot!
Eerlijk is eerlijk, je investeert in bedrijfsreclame omdat je wilt dat het je wat oplevert. Daarom is het belangrijk om een aantal metingen uit te voeren, om een indicatie te krijgen van de effectiviteit van je bedrijfsreclame. Natuurlijk is dat behoorlijk lastig, omdat de vormen van bedrijfsreclame die we in dit artikel hebben besproken niet digitaal zijn en daardoor lastig zijn te meten.
Toch kun je voor jezelf een beeld krijgen door onder andere naar de statistieken van je website te kijken. Kijk daarbij met name naar het directe verkeer. Dit zijn websitebezoekers die rechtstreeks op je website kwamen door het adres van je website in te typen. Dat kunnen ze alleen als ze jouw website ergens hebben zien staan of als het bestaande klanten zijn die bijvoorbeeld even je contactgegevens willen opzoeken.
Een andere statistiek die je kunt analyseren is het aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google op je bedrijfsnaam. Ook hier geldt dat het natuurlijk ook bestaande klanten kunnen zijn die je naam in Google typen, maar een deel zal ook bestaan uit mensen die je bedrijfsnaam hebben gezien. Bijvoorbeeld op je auto, gevel of bedrijfskleding.
Verreweg de meest simpele manier om te weten te komen hoe nieuwe klanten bij je terecht zijn gekomen, is door het ze te vragen. Dan krijg je een zuiver beeld en hoef je niet de statistieken in te duiken. Deze aanpak is echter niet altijd even gemakkelijk uit te voeren, omdat in de praktijk blijkt dat het stellen van deze vraag vaak onbedoeld wordt vergeten.
Naast de vormen van offline reclame, zijn er natuurlijk ook tal van online marketing vormen om je bedrijf zichtbaar te maken. Denk aan zoekmachine optimalisatie, adverteren in Google en social media. Online marketing hebben we in dit artikel bewust buiten beschouwing gelaten, omdat we een aantal vormen van reclame wilde bespreken waar je geen kennis voor nodig hebt om ze te gebruiken en waar je geen grote investeringen voor hoeft te doen.