Online Marketing

Online Marketing

Online MarketingWil je weten welke deelgebieden er te onderscheiden zijn binnen de wereld van Online Marketing? In dit artikel gaan we in op een aantal deelgebieden van Online Marketing.

Opkomst internet

Het gebruik van internet is nu niet meer weg te denken, maar hoe anders was dat een aantal jaren geleden? De meest bekende tech bedrijven, zoals Apple en Microsoft bestaan nog geen 35 jaar. De eerste jaren werden computers alleen nog maar in bedrijven gebruikt. Pas in de jaren 90 werden de computers ook intensief voor thuis gebruikt. Een van de grootste revoluties in de jaren 90 was de opkomst van Google. Wat begon als een klein bedrijf, is uitgegroeid tot een van de grootste techgiganten van de wereld.

Ranken in Google

Allereerst is het begonnen met het organisch ranken in Google. Dit kon je doen door je website goed op orde te hebben. Wat goed op orde hebben nou letterlijk betekent is door Google door de jaren heen veranderd.  Er zijn drie vormen van het optimaliseren van een website te benoemen:

  • Backlinken
  • On-page SEO
  • Technische SEO
Over deze variabelen zijn er verschillende bloggers die informatie geven hoe je kan zorgen dat je met jouw website bovenaan rankt. In het Engels heet het optimaliseren van je website voor zoekmachines Search Engine Optimisation oftewel SEO.

Adverteren in Google

Adverteren in Google is de grootste inkomstenbron voor Google. Door middel van advertenties kan zonder dat een website geoptimaliseerd is voor zoekmachines toch bovenaan ranken. Dit gebeurt door het invoeren van een bieding voor een zoekwoord. Zodra een gebruiker dit zoekwoord invoert in Google biedt iedereen met dit zoekwoord in zijn account mee naar de bovenste plek. Degene met het hoogste bod wint en komt bovenaan te staan. Adverteren via Google kan op verschillende manieren namelijk;

  • Adverteren in het zoeknetwerk: Dit is het adverteren door middel van tekstadvertenties. Deze kunnen zowel boven als onder de organische resultaten getoond worden.
  • Adverteren in het displaynetwerk: Een bedrijf kan adverteren via het displaynetwerk door gebruik te maken van banners en deze te vertonen op websites die gebruik maken van Google Adsense. Ook bestaat de mogelijkheid om te adverteren met tekstadvertenties in het zoeknetwerk.
  • Adverteren in het shoppingnetwerk: Wanneer een bedrijf in de E-commerce zit, dan is adverteren via het shoppingnetwerk een interessante optie. In het shoppingnetwerk worden losse producten met de prijs en aanbieder vertoond. Voor het adverteren in het Shopping netwerk is het van belang dat je website over een feed beschikt die naar het Merchant center wordt geleid. Vanuit daar worden de producten gelezen en naar Google Ads doorgepusht.
Het adverteren via zoekmachines heet in het Engels Search Engine Optimisation oftewel SEA. De advertentietool die Google heeft ontwikkeld voor het adverteren via Google heet sinds de zomer van 2018 Google Ads. Hiervoor werd het Google AdWords genoemd. Niet alleen kan SEA toegepast worden in Google, maar ook in andere zoekmachines als Bing en Yahoo.

Adverteren via sociale media

Buiten het gebruik van zoekmachines is het ook nog mogelijk om te adverteren via andere online kanalen zoals sociale media. Momenteel zijn er drie grote spelers op het gebied van sociaal media adverteren:

  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat

Alle drie de sociale media kanalen kennen hun eigen unieke uitingen. Bij alle drie de kanalen is het mogelijk om te adverteren in de verhaallijnen van gebruikers. Maar elk hebben ze ook hun eigen unieke uitingen. Zo is het bij snapchat bijvoorbeeld mogelijk om op basis van de locatie van de gebruiker een filter in te stellen. Bij Facebook is het mogelijk om in de marketplace te adverteren of tijdens een video die afgespeeld wordt. Instagram heeft sinds kort betaalde partnerships ingesteld. Waarbij het mogelijk is om op basis van een doelgroep advertenties te laten zien op de tijdlijn van de gebruiker. Sinds de overname van Instagram door Facebook wordt het adverteren op Instagram en Facebook vanuit dezelfde software geregeld.



Retargeting

Retargeting is het targetten van mensen die al een keer interactie met je website hebben gehad. Onderstaand lopen we kort de belangrijkste vormen van retargeting door.

  • Retargeting in het zoeknetwerk bij Google: Zodra iemand op jouw website is geweest wordt er een cookie geplaatst. Door het plaatsen van deze cookie herkent Google de gebruiker en zodra de gebruiker nog een keer zoekt naar een zoekwoord uit van deze website zoek wordt er een bodverhoging ingesteld. Dit wordt gedaan door het instellen van doelgroepen.
  • Retargeting in het displaynetwerk bij Google: Websites die gebruik maken van Google Adsense geven Google de ruimte om banners te laten zien. Banners zijn bewegende beelden met de advertentie van een bedrijf. Een bedrijf kan ervoor kiezen om zijn banners te laten zien op willekeurige websites waar de bezoekers van zijn eigen website zijn geweest. 
  • Facebook retargeting: Dit kan gedaan worden door het toevoegen van de Facebook Pixel aan je website. Facebook verzameld dan de gegevens van het ingelogde Facebook account en vertoond daarna advertenties in het Facebook account van de gebruiker. Zo kan het dus voorkomen dat wanneer je met je laptop een website hebt bezocht, je daarna op je telefoon advertenties in je Facebook account van dat bedrijf te zien krijgt. Dat wordt ook wel cross-device advertising genoemd.

Er zijn verschillende blogs en websites bekend waar nog meer informatie gevonden kan worden over welke vormen er zijn van remarketing.

Toekomstige Online Marketing

Door de jaren heen worden steeds nieuwe technologieën ontwikkeld. Twee vormen van Online Marketing die we in de nabije toekomst gaan zien zijn:

  • Programmatic adverteren: Deze trend is de laatste jaren aan het opkomen. Op basis van data kan het programmatic netwerk bepalen of een bepaalde doelgroep over gerepresenteerd is binnen een ruimte. Dit kan gaan om bijvoorbeeld een vliegveld. Zodra er bijvoorbeeld veel vrouwen tussen de 18 en 25 jaar zijn, zou een kledingbedrijf wat een nieuwe lijn heeft gelanceerd kunnen beslissen om awareness te creëren door hun boodschap uit te zenden.
  • Voice Search: Sinds de komst van de Google home op de Nederlandse markt eind 2018 is het aantal spraakzoekopdrachten toegenomen. Niet alleen worden hier integraties met de zoekmachines van Google gegenereerd, maar ook kunnen bedrijven zich hierbij aansluiten. Zo kan je Albert Heijn bijvoorbeeld om suggesties voor je avondeten vragen en kan buienradar je vertellen wat het weer bij jou wordt.  

Overige online marketing

Natuurlijk zijn dit niet de enige vormen van online marketing. Zo is de afgelopen jaren het vloggen hip geworden en zien we door Instagram het begrip influencer ontstaan. Dit zijn vooral vormen van online marketing die door individuen worden uitgevoerd. Echter zijn er ook een aantal vloggers die een heel team achter zich hebben staan.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: ronald13101991
Aantal keer gelezen: 128x
Toegevoegd: 10-05-2019 16:05
Gewijzigd: 11-05-2019 14:56

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2509 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!