Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je als ondernemer geregistreerd wordt. Je kunt geen bedrijf beginnen zonder BTW-nummer en een registratie bij de Kamer van Koophandel. Je kunt online een stappenplan doorlopen en formulieren invullen om je registratie compleet te maken. Soms is het nodig nog een afspraak te maken bij de Kamer van Koophandel, dit wordt vanzelf duidelijk uit het stappenplan. Ook de bank wil de nodige papieren van je hebben voor ze een bedrijfslening aan je zullen verstrekken. De voorwaarden verschillen per bank, per bedrijf en zijn afhankelijk van het bedrag dat je vraagt. Welk papierwerk precies nodig is, vertelt de bank je op basis van de informatie die jij verstrekt.
Natuurlijk is het leuk om ‘een horecaonderneming’ te beginnen, maar je zult iets duidelijker moeten zijn dan dat. Onderzoek wat voor soort horeca er nog ontbreekt in jouw omgeving. Vraag vrienden en bekenden waar zij behoefte aan hebben, kijk wat voor restaurants en lunchrooms er al zitten en ga na welke trends er op dit moment gaande zijn in de horeca. Op basis van je onderzoek kun je kijken welk concept een goede kans van slagen heeft. Natuurlijk moet het wel bij je passen, maar hoe minder concurrentie, hoe groter de kans dat je bedrijf goed uit de verf komt.
Je kunt niet zomaar een horecaonderneming starten en eventueel je toekomstige bedrijfspand verbouwen. De gemeente heeft voor elke vierkante meter binnen haar grenzen een bestemmingsplan waarin staat waar de ruimte voor gebruikt mag worden. Dat kan zijn om te wonen, voor industriële bedrijvigheid of voor horeca. Check vooraf welke bestemming er op de locatie van jouw keuze rust. Het is mogelijk om bestemmingsplannen te wijzigen, maar dit is een kostbaar en langdurig proces. Wanneer er ook nog verbouwd moet worden, moeten daarvoor vergunningen worden geregeld.
Is bovenstaand papierwerk allemaal in orde, dan ben je er nog niet. Je mag niet zomaar alcohol schenken en een horecagelegenheid uitbaten. Stoelen en tafels buiten zetten op een terras kun je ook niet doen zonder daar vooraf toestemming voor te vragen bij de gemeente. Je hebt een drankvergunning nodig om alcohol te mogen schenken, een horecavergunning om een horecagelegenheid uit te baten en een terrasvergunning om je activiteiten ook buiten uit te mogen voeren.
Wanneer het gelukt is om alle vergunningen en papieren op orde te krijgen, is het zaak om je te verdiepen in de daadwerkelijke uitvoering van je bedrijf. Belangrijk in de horeca is natuurlijk hygiëne. Je zult speciale apparatuur en andere benodigdheden aanschaffen die geschikt zijn voor de horeca. Een gewone afzuigkap in je horecakeuken is bijvoorbeeld geen goed idee, daar heb je speciale horeca afzuiging voor nodig. Ook omtrent het bewaren en verwerken van voedsel zijn regels. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit houdt toezicht op het naleven van de hygiëneregels. Voldoe je niet, dan kun je hoge boetes en in het ergste geval zelfs sluiting van je bedrijf verwachten.
Ben je klaar voor de start? Dan is het tijd om goede leveranciers te vinden om jouw horecagelegenheid tot een succes te maken. Begin je een biologische lunchroom dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk onbespoten producten van dichtbij huis kunnen serveren. Begin je een hamburgerrestaurant? Dan is het zaak om de beste kwaliteit vlees te vinden. Ga op bezoek bij potentiële leveranciers. Laat je voorlichten over de werkwijze van betreffende leverancier en zorg voor offertes op papier om later thuis rustig met elkaar te kunnen vergelijken. Het succes van je bedrijf wordt teniet gedaan door slechte kwaliteit voor een slechte prijs. Daar prikken klanten snel doorheen.
Misschien denk je als ZZP-er aan de slag te kunnen, maar houd er rekening mee dat het werk in de horeca zwaar is. Vaak heb je te maken met ruime openingstijden en het is haast ondoenlijk om maaltijden te bereiden én uit te serveren. Daar heb je meerdere mensen voor nodig. Zorg in elk geval voor een goede kok om de lekkerste gerechten te maken. Daarnaast is het prettig om goed bedienend personeel te vinden. Zij moeten meer kunnen dan met een dienblad lopen. Het vriendelijk te woord staan van gasten, oplossen van klachten en informeren over ingrediënten en maaltijden is minstens zo belangrijk.
Wanneer je alle bovenstaande punten op orde hebt, is het zaak om iedereen te laten weten van je bestaan. Zorg voor een goede huisstijl met logo, mooi opgemaakte menukaart en natuurlijk een goede website. Investeer in online advertenties en laat ook offline van je horen. Want als je een bedrijf begonnen bent, is het erg belangrijk om naamsbekendheid te creëren. Het uitdelen van flyers, niet te missen openingsacties en natuurlijk zichtbaarheid van je bedrijfspand mogen niet ontbreken bij je marketingstrategie. Krijg je in de eerste periode veel tevreden gasten over de vloer, dan zullen zij jouw naam weer bij anderen noemen. En we weten het allemaal: niets is beter dan mond-tot-mond reclame.
Heb je de gasten eenmaal binnen en hebben zij hun smaakpapillen heerlijk laten verwennen? Dan is het tijd voor de rekening. Maak het je gasten gemakkelijk bij het betalen, zorg dat er een goede pinautomaat aanwezig is die draadloos werkt en die contactloos betalen ondersteunt. Laat mensen geld overmaken met hun mobiel en zorg dat je creditcards kunt accepteren. Houd je zakelijke rekening en bijbehorende administratie op orde, dat kan eventueel met een extra personeelslid die zorg draagt voor de boekhouding.
Loopt je bedrijf eenmaal op rolletjes, ga dan niet lekker achterover leunen en genieten van je succes. Het is fijn dat alles goed gaat, maar stilstand is achteruitgang dus blijf alle onderdelen van je bedrijf evalueren. Is je kaart nog up to date? Doet al je personeel z’n werk nog goed? En leveren je leveranciers nog steeds de beste producten voor de beste prijs? Houd altijd vinger aan de pols in je hele bedrijf zodat je snel in kunt grijpen als de kwaliteit ergens achteruit dreigt te gaan.
Alle punten door gelopen? Dan komt het helemaal goed met jou en je horecaonderneming. Geniet van het ondernemen, houd je gasten tevreden en maak een groot succes van je bedrijf!