Niet alleen is de vakantiebranche interessant, omdat je mogelijk zelf van vakanties en reizen houdt. Ook vind je binnen deze branche een groot aantal potentiële klanten. Ieder jaar gaan mensen immers op vakantie! De een kiest voor een trip naar het zuiden van Spanje of de Franse kust, terwijl anderen lekker in eigen land blijven. Zelfs wanneer het financieel minder gaat, zullen mensen hun vakanties blijven boeken. Aan de andere kant ben je niet de enige ondernemer binnen deze sector. Al jaren trekt de vakantiebranche de aandacht van beginnende bedrijven. Zeker nu mensen hun vakanties steeds vaker online boeken, zijn er meer mogelijkheden voor ondernemers.
De grote concurrentie binnen deze branche maakt dat het belangrijk is, om vooraf goed na te denken over een bedrijfsplan. Probeer je een onderneming op te starten die voornamelijk consumenten bedient? Of wil je de focus juist leggen op de aanbieders van vakanties? Het kan bijvoorbeeld interessant zijn om te kijken naar de duurzaamheid van bungalows. Welke mogelijkheden kun je bieden, om het onderhoud aan deze bungalows terug te dringen? Hoe zorg je dat de bungalows hun eigen energie opwekken? Enzovoorts. Op deze manier heeft de vakantiebranche duidelijk meerdere kanten.
Zoals reeds beschreven werd, is het allereerst belangrijk om jezelf een goed beeld te geven van de vakantiebranche. Welke spelers zijn een onderdeel van deze markt? Met welke concurrenten die je straks rekening te houden? Waar liggen de kansen? Enzovoorts. Op basis van het profiel wat je van een bepaalde markt gemaakt hebt, kun je zoeken naar mogelijkheden voor je eigen bedrijf. Let hierbij ook op het budget wat je hebt voor de start van een bedrijf. Het opzetten van een eigen bungalowpark zal nauwelijks mogelijk zijn, zonder hulp van externe investeerders. Datzelfde geldt voor de productie van vakantiewoningen.
Er zijn ook mogelijkheden om met een klein budget te beginnen in deze branche. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf, die op eigen websites vakanties van andere aanbieders verkoopt. Op het moment dat een bezoeker van zo’n website een vakantie boekt, krijgt de websitehouder hier een beloning voor. Het enige wat je hierbij hoeft te doen is het in de markt zetten van de websites en het trekken van bezoekers. Ook kun je als start-up naar mogelijkheden zoeken om bungalows en vakantieparken als geheel duurzamer te maken, zoals dat eerder al geïntroduceerd werd. Je verkoopt in dit geval een idee aan deze parken of de ontwikkelaars van bungalows.
In Nederland is het verplicht om je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, wanneer je bijvoorbeeld facturen uit wilt geven aan klanten. Het inschrijven van een onderneming is heel eenvoudig, wanneer je een goed doordacht bedrijfsplan kunt tonen. Voordat je een bedrijf inschrijft is het belangrijk om onderzoek te doen naar verschillende bedrijfsvormen. Kies je bijvoorbeeld voor een eenmanszaak, of ga je voor een VOF? Een VOF, wat staat voor Vennootschap Onder Firma, is de beste keuze als je het bedrijf met meerdere mensen begint. Mocht je het bedrijf in je eentje opstarten, dan is een eenmanszaak de meest gebruikelijke bedrijfsvorm. Houd er rekening mee, dat dit niet betekent dat je geen personeel aan kunt nemen. Bij een eenmanszaak ben je echter als enige aansprakelijk voor eventuele fouten die gemaakt worden. In het geval van een VOF wordt die verantwoordelijkheid gedeeld door de verschillende vennoten.
Op internet is veel informatie te vinden over de verschillende bedrijfsvormen, waaruit je kunt kiezen. Ook kun je tijdens een gesprek met de KVK naar meer informatie en advies vragen. Het is verstandig om direct na de start van je onderneming een boekhouder in te schakelen voor het bijhouden van je administratie. Zo heb je hier zelf geen omkijken naar en kun je de focus leggen op de zaken die er echt toedoen binnen je nieuwe bedrijf.
Nu je eigen bedrijf in de vakantiebranche een feit is, kun je beginnen met het vergroten van je naamsbekendheid. Des te meer mensen van je bedrijf weten, des te groter is de kans op je eerste klanten. Het hangt sterk van je doelgroep af, hoe je de marketing van je bedrijf het beste in kunt richten. Bovenal is het verstandig om een website te ontwikkelen, pagina’s aan te maken op sociale media, enzovoorts.
In het geval van een ondernemer met vakantiewebsites, is het slim om aan de slag te gaan met de ontwikkeling hiervan. Probeer de websites niet te ingewikkeld te maken, maar geef ze wel een aantrekkelijke vormgeving. Nu is het zaak om bezoekers te trekken! Dit doe je bijvoorbeeld door advertenties binnen zoekmachines te kopen. Iets wat we ook wel Search Engine Advertising (SEA) noemen. Een alternatief hiervoor is Search Engine Optimization (SEO). Waar SEA je op de korte termijn resultaat oplevert, is SEO voornamelijk gericht op de lange termijn. Op internet vind je ontzettend veel informatie over het gebruik van beide strategieën.
Voor een start-up die zich richt op de duurzaamheid binnen de vakantiebranche, ligt het uitwerken van marketingactiviteiten iets anders. Een bungalowpark zal doorgaans niet via een zoekmachine naar nieuwe ideeën zoeken. Verstandiger is het om deel te nemen aan een beurs, waarop je een idee aan bungalowparken of de producenten van deze bungalows kunt gaan verkopen. Ook het netwerken met mensen binnen het bestuur van deze parken en bedrijven zou een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie moeten zijn. Door op deze manier aan je naamsbekendheid te werken, zal je na verloop van tijd steeds meer klanten aantrekken. In het bijzonder wanneer je ideeën aanslaan binnen de vakantiebranche.
Draait je eigen onderneming binnen de vakantiebranche op volle toeren? In dat geval is het zaak om zelf een korte vakantie in te plannen. Zo heb je de tijd om je hoofd leeg te maken en nieuwe ideeën te bedenken voor de komende periode. Het is belangrijk om je als bedrijf te blijven ontwikkelen. Bedenk nieuwe plannen om je bedrijfsmodel verder uit te kunnen breiden. Ook kan het slim zijn om na verloop van tijd personeel aan te nemen. Zo stimuleer je de groei van je bedrijf!