Zo maak je je eigen website

Zo maak je je eigen website

Zo maak je je eigen websiteHerken je dat? Dat je veel succesverhalen hebt gelezen en dat het bij jezelf ook begint te kriebelen en je zelf ook wilt ervaren hoe het is om voor jezelf te beginnen en een website op te zetten. Van het maken van een verdienmodel tot het kopen van een domeinnaam; in dit artikel lees je hoe je een eigen website maakt en hoe je veel rendement uit je website krijgt.

Hoe kies je een goede domeinnaam uit?

Ten eerste is het belangrijk dat je je domeinnaam kort en krachtig houdt. Kies bij voorkeur een domeinnaam uit dat maximaal tien karakters heeft. Lukt dit niet? Kies dan voor maximaal twee tot drie woorden.  

Maak het vooral niet te ingewikkeld. Voorkom dat er bijvoorbeeld te veel tekens en letters in je domein komen, zoals ‘-‘ en het cijfer ‘0’, wat als een ‘o’ gezien kan worden. Vermijd ook populaire, foutieve spelling, zoals bijvoorbeeld ‘Boll.com’. Zo voorkom je dat bezoekers in de war raken en ze spel- en andere typfouten maken. Hou het dus zo kort en eenvoudig mogelijk. 

Het is wel aan te raden om te kiezen voor leuke woordspelingen, jargon en andere taalvarianten. Op internet heb je verschillende tools, zoals die van Combell, waarop je kan controleren of je naam niet al in gebruik is. 

Hoe bouw je je website op?

Nu je je website hebt opgebouwd is het nu tijd om je website op te bouwen. Begin dus altijd met de visie en de missie. Waarom wil je de website eigenlijk maken? Bij iedere beslissing die je maakt moet je je bedenken of het wel goed aansluit bij je visie. Een veelgemaakte fout is dat men kiest voor een ontzettend mooi design, terwijl het niet aansluit bij het doel van je website.

Value proposition canvas

Het is altijd verstandig om even in het kort onderzoek te doen naar je doelgroep. Gebruik bijvoorbeeld de ‘value proposition canvas’ om daadwerkelijk toegevoegde waarde aan je bezoeker te bieden. Deze tool is handig om te achterhalen waarom de klant jou nodig heeft, wat je als toegevoegde waarde kunt bieden en wat voor problemen de klant ervaart. Je begint deze canvas door in te vullen wat de klant als taak heeft en wat klant uiteindelijk wilt bereiken. Definieer bij de ‘customer profile’ welke behoeften de klant heeft en eventueel welke negatieve en positieve dingen de klant ervaart. Vervolgens vertaal je de behoefte naar producten en diensten die worden aangeboden. Bij ‘gain creator’ benoem je de voordelen die je product of dienst je biedt. Dit kan een praktische oplossing zijn, maar ook een psychologische of een sociale oplossing. Bij ‘Pain releviers’ vul je eventueel in hoe het product of dienst het probleem kan oplossen.

Maak goede content

Vervolgens is het belangrijk dat je goede content maakt. Zoekmachines waarderen unieke recente ontwikkelde content, waar bezoekers echt iets aan hebben. Je website is pas relevant als je unieke en waardevolle teksten, video’s en andere vormen van content maakt. Maar hoe bereik je dit?

Tegenwoordig heb je heel veel tools, waardoor je snel achter komt waar je potentiële bezoekers op zoeken. Op Answerthepublic.com bijvoorbeeld vul je je land in waarop je gevonden wilt worden en enkele trefwoorden. Het programma laat vervolgens de veel gestelde vragen zien. Ahrefs heeft de zogenaamde content gaptool. Hiermee kan je je website vergelijken met die van je grootste concurrenten, zodat je zoekwoorden ziet waar je nog niet op focust en de concurrentie wel.




Hou je website snel

We lijken steeds ongeduldiger te worden! Wist je dat de helft van alle internetgebruikers verwacht dat een website binnen twee seconden geladen wordt? Zij hebben zelfs de neiging om je website te verlaten als je website niet binnen drie seconden geladen wordt! Daarom is het zaak om je websitesnelheid optimaal te houden.

Hoe pak je dit aan? De belangrijkste tip is om te kiezen van een goede hosting. Kies naast het kopen van een domeinnaam voor een bedrijf die zorgt voor een snelle internetverbinding, 24 uur per dag en 7 dagen per week ondersteuning biedt. Controleer met name of er bij het abonnement ‘load balancing’ is inbegrepen. Hierdoor komt je website beter uit de voeten wanneer er veel bezoekers hierop komen. 

Ook zoekmachines beoordelen websites op de websnelheid. Websites die langzaam laden zijn over het algemeen slecht vindbaar. Met behulp van bijvoorbeeld Google Page Speed controleer je de websitesnelheid en krijg je een advies hoe je je website kunt optimaliseren. Een pagespeed onder de 50 wordt als matig tot slecht beschouwd.

Technische SEO

Verder moet je website op technisch worden geoptimaliseerd. Zo is het aan te raden om een Robots.txt-tekstbestand te maken. Hiermee geef je aan de zoekmachine hoe je website geïndexeerd moet worden. Ook is het aan te raden om zowel een sitemap voor zoekmachines als voor zoekmachines te hebben. Hierdoor weten beiden gemakkelijker waar welke pagina’s staat. Je hebt veel tools die je kan gebruiken om je website optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan Screaming Frog. Dankzij dit programma zie je als snel wat je moet verbeteren!

Geld verdienen met je website

Heb je je eigen website gemaakt en wil je hier geld uit verdienen? Uiteraard heb je hiervoor verschillende manieren. Een manier is middels affiliate marketing. Hierbij wordt er een advertentie op je website geplaatst. Wanneer er via de advertentie een aankoop of een andere conversie wordt gedaan krijg je een vergoeding hiervoor.

Een andere manier is om contentruimte in te kopen. Anderen kunnen, tegen betaling, blogs of andere vormen van content op je website kwijt. Dit gebeurt uiteraard tegen een vergoeding.

Als je een webshop hebt is het aan te raden om de klantreis te ontdekken. Hoe komen bezoekers naar je website toe? Hoe navigeren bezoekers op je website? Met behulp van tools, zoals Google Analytics en Hotjar krijg je antwoorden op deze vragen. Een belangrijke statistiek is bijvoorbeeld de ‘bounce rate’. Dit is het percentage bezoekers dat de pagina verlaat zonder een interactie te vertonen op de website. Vaak ondervinden bezoekers veel problemen vlak voor het afrekenen. Met behulp van Hotjar zie je letterlijk het bezoekersgedrag, waardoor je je website kan optimaliseren.

Je website is nooit af

Veel mensen denken tot slot dat als ze niet veel meer hoeven te doen zodra ze een website hebben opgebouwd. Dit is echter niet het geval! Zo krijg je wel eens te maken met 404-pagina’s en moet je altijd op de hoogte blijven van Google updates. Je website moet continue verbeterd worden!







                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: FabianClemens
Aantal keer gelezen: 1991x
Toegevoegd: 05-02-2020 09:08
Gewijzigd: 05-02-2020 09:26

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3729 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!