groep vrouwen in de sportschool

Hoeveel minuten moet je dagelijks bewegen?

groep vrouwen in de sportschoolDat bewegen gezond is voor hart- en bloedvaten, dat weet iedereen inmiddels al wel. Maar waarom is dagelijks bewegen gezond en hoeveel minuten moet je dagelijks bewegen om gezond te blijven?

Waarom is lichaamsbeweging gezond?

Natuurlijk weet je heus wel dat lichaamsbeweging gezond voor iedereen is, dus ook voor jou. Maar weet je ook waarom het zo gezond is? De lijst met voordelen zijn vrijwel oneindig maar dat is niet zo gek, aangezien het menselijk lichaam erop is gebouwd om te bewegen. Stilzitten is dus achteruitgang. Bewegen is vooruitgang.

Later op deze pagina vertellen we je hoeveel minuten je dagelijks minimaal moet bewegen om van de meeste gezondheidsvoordelen te kunnen profiteren. Maar eerst besteden we aandacht aan de voordelen die het oplevert. Op deze pagina hebben we geen plek om alle voordelen te behandelen. Daarom ditmaal aandacht voor 3 belangrijke gezondheidsvoordelen.

Gezondheidsvoordeel 1: Betere nachtrust

Een betere nachtrust bereik je door met regelmaat te bewegen. Het liefst dagelijks! Voor degenen die altijd moeilijk in slaap vallen of lastig in een diepe slaap komen, is bewegen dus erg gezond. Zorg er wel voor dat je niet vlak voor het slapen gaan nog intensief sport. Je lichaam maakt dan adrenaline aan en dat zorgt ervoor dat je alert en wakker blijft. Het gevolg daarvan is dat je moeilijk in slaap valt.

Gezondheidsvoordeel 2: Het voorkomt tal van ziekten

Dagelijks bewegen voorkomt allerlei ziekten. Van een onschuldige verkoudheid tot en met overgewicht (obesitas) en aandoeningen aan hart- en bloedvaten. Beweeg je voldoende, dan voorkom je daarnaast mogelijk ook andere aandoeningen zoals een te hoge bloeddruk, artritis, botontkalking, diabetes, beroertes en zelfs bepaalde kankersoorten.

Je lichaam maakt extra belangrijke hormonen aan, die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Daarnaast stimuleer je de bloedsomloop en stofwisseling wat weer ontelbare andere gezondheidsvoordelen oplevert.

Gezondheidsvoordeel 3: Het geeft je veel energie!

Natuurlijk kan het andere gezondheidsvoordeel, namelijk dat bewegen je energie oplevert, niet achterwege blijven. Door met regelmaat aan lichaamsbeweging te doen houd je de spieren sterk en vergroot je 't uithoudingsvermogen. Er wordt meer zuurstof en voeding naar het weefsel vervoert. Je traint er ook je hart en longen mee, waardoor die beter gaan werken. Beweeg met regelmaat en je bent nooit meer moe na het lopen van een aantal trappen!

Minimaal een half uur bewegen per dag

Mensen die dagelijks een half uur bewegen die komen, volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen, aan voldoende beweging. Deze norm geldt voor degenen die gezond en fit zijn. Ouderen en mensen met overgewicht wordt aangeraden om meer te bewegen. Dit geldt ook voor kinderen. Deze 3 doelgroepen moeten minimaal aan een uur beweging per dag komen. Het is belangrijk dat er op een redelijke intensieve wijze gesport of beweegt wordt. Op een redelijke intensieve wijze bewegen verstaan we op een stevig tempo wandelen bijvoorbeeld.

Tips om gemakkelijk aan dagelijkse beweging te komen

  • Neem niet meer de lift maar in plaats daarvan de trap
  • Pak niet constant de auto maar eens vaker de fiets
  • Waak ervoor dat je te lang op een stoel zit of bank ligt. Doe tussendoor kleine inspanningen

Ga er lekker samen op uit!

Je komt sneller aan je dagelijkse beweging door er gewoon vaker samen op uit te gaan! Richt een wandelgroep op met mensen uit de buurt, of spreek met collega's af dat je in de lunchpauze samen wandelt. Of ga met een goede vriend of vriendin sporten bij een sportclub. Je zal merken dat je het bewegen veel gemakkelijker volhoudt wanneer je dit samen met anderen doet.

Onder begeleiding bewegen

Helaas zijn er ook voldoende mensen die gehinderd worden in hun bewegingsvrijheid, bijvoorbeeld omdat ze minder mobiel zijn of omdat ze hartklachten hebben. We raden deze mensen aan om onder begeleiding te bewegen of te sporten. Je huisarts kan je hierbij helpen. Ook zijn er voldoende sportverenigingen die gespecialiseerd zijn in deskundige begeleiding van mensen die met aandoeningen of andere problemen kampen.

Thuis bewegen

Kom je er niet altijd aan toe om naar buiten te gaan om een rondje te lopen of heb je gewoonweg te weinig tijd om in een sportschool te bewegen? Ook in je eigen huis kan je prima aan je dagelijkse beweging komen. Doe bijvoorbeeld buikspieroefeningen, wissel dit af met de trap op en af lopen en druk je een aantal malen op. Wees zo creatief mogelijk. Als je maar aan je dagelijks 30 minuten beweging per dag komt!

Maak een actieplan!

Het helpt je om je doelen te bereiken door een actieplan voor jezelf op te stellen. Je maakt specifieke afspraken met jezelf. Maak met jezelf bijvoorbeeld de afspraak dat je dagelijks minimaal 30 minuten wilt bewegen. Wees hierin concreet. Beschrijf op welke tijdstippen je wilt bewegen (bijvoorbeeld in de ochtend, voordat je aan het werk gaat) en op welke wijze je wilt bewegen (lopen, fietsen, fitnessen, zwemmen, et cetera).

Het is wel belangrijk dat je iets uitkiest wat je echt wilt doen. Begin met kleine stappen en wees niet te opportunistisch. Maak het plan zo specifiek mogelijk.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Jaell
Aantal keer gelezen: 1936x
Toegevoegd: 06-01-2016 21:35
Gewijzigd: 07-01-2016 14:22

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2811 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!