Als je jouw site wil optimaliseren voor zoektermen dan is het belangrijk dat je de juiste kiest. Google Keyword Planner kan je hiermee helpen al is het een redelijk intensief process de juiste termen te vinden, bovendien moet je er een Google Adwords account voor hebben. Via Google zelf kun je ook veel informatie vinden door de zoekterm die je wil gaan gebruiken in te typen en te zien welke associaties al door Google worden aangegeven.
Bij het intypen van een zoekterm krijg je direct een aantal suggesties van eerder gebruikte zoektermen en, zodra je de zoekopdracht hebt gegeven, zie je onderaan de zoekresultaten een lijstje met: ‘searches related to…’ met je gekozen zoekterm. Bij het vinden van een juiste zoekterm zoek je naar een veel gebruikte zoekterm die je aanvult met een originele term die jou of jouw service beschrijft of de niche waarin je opereert.
Een permalink is eigenlijk de naam van de pagina waar je naar kijkt of naar kunt verwijzen. Een website die zijn permalink niet heeft aangepast ziet er ongeveer zo uit: www.wbstepagina.com/?p=123. Google kan daar niets aan indexeren en dus is de pagina niet te vinden. Zorg er dus voor dat jouw pagina’s permalinks en URLs hebben die jouw zoekterm bevatten. Het geeft zowel zoekmachines als mensen een idee naar wat ze op zoek zijn.
Check je permalinks en pas ze aan (veel websites doen het tegenwoordig zelf). Als je iemand in dienst genomen hebt die de website voor je verzorgt mag je ervan uitgaan dat dit geregeld is, maar checken is nooit verkeerd. Vergeet ook niet de zoekterm te gebruiken in je ‘title tag’, het woordbalkje dat je ziet verschijnen als je met je muis over je link heen beweegt.
Interne links zijn die links op je eigen website die verwijzen naar andere pagina’s. Zo kun je op de home pagina een interne link hebben naar je contact informatie of een beschrijving van je diensten. Zorg dat je op elke pagina naar een ander verwijst zonder dat het nutteloos overkomt natuurlijk.
Voorheen betekende linkbuilding vooral zoveel mogelijk links van en naar andere websites verzamelen zodat een zoekmachine jouw website goed kon vinden. Omdat die meer leidde tot misbruik is dat nu niet meer echt nuttig.
De beste manieren om aan linkbuilding te doen:
Een van de meest over het hoofd geziene mogelijkheden en de reden dat je dit niet mag missen in een SEO tips lijst: afbeeldingen; foto’s.
Geef elke foto die je gebruikt op je website een naam, een onderschrift, een beschrijving en geef je foto een watermerk mee. Elke vorm van informatie wordt geindexeerd door google, ook die van de bijschriften en titels van foto’s hoewel die niet eens allemaal zichtbaar zijn.
Zodra je een goede foto geselecteerd hebt voor je website, sla je die op, op je computer in je documenten, onder een naam die niet te lang is en je zoekterm bevat. Waarom dan al? Omdat je vaak vergeet het later te doen of, zeker als je andermans foto’s of foto’s via gratis websites gebruikt, ze al een naam hebben en die ‘onzichtbaar’ aanwezig blijft. Door de foto op te slaan op jouw computer neemt deze de kenmerken met jouw ‘naam’ mee. Daarna ga je de foto uploaden op je website pagina en dat is wanneer je invult wat de titel is, wat het onderschrift moet zijn en wat er in je ‘ALT-Text’ komt te staan.
Je alt-text beschrijft de foto voor google omdat die (nog) geen foto’s kan ‘zien’. Natuurlijk gebruik je je zoekterm nu ook weer. In verband met de snelheid waarmee je pagina’s laden doe je er het best aan je foto’s zo klein mogelijk te houden. Optisch gezien zul je het niet merken, maar hoe kleiner je foto in pixels en bytes, hoe minder tijd en moeite het je site kost de foto te tonen. Zorg wel voor de juiste bronvermelding in je tekst indien nodig.
Buiten alle technische snufjes, weetjes en handigheidjes is het vooral handig mede-eigenaars van websites te helpen. De ene dienst is de andere waard ten slotte en deze ruilhandel is een van de beste SEO tips waarmee beide partijen er op vooruit gaan. Of je te richten tot andere mensen; je publiek, je doelgroep.
Ten eerste doe je er goed aan je te verdiepen in de websites die ongeveer hetzelfde bieden als jij. Vind iemand die iets net iets anders doet en reageer op hen via sociale media. Een schouderklopjes, een reactie op een blog, een advies of sla de handen ineen en bedenk een actie waar jullie beiden iets aan verdienen, hetzij via een product, het verhogen van het aantal emailinschrijvingen dat je hebt of door het product van je collega aan te prijzen en er een percentage van de winst over te krijgen.
SEO
Als je college een blog heeft en daarmee veel reacties uitlokt, doe dan hetzelfde, maak je het bloggen eigen of vind een goede (freelance) tekstschrijver om je te helpen. Door de inhoud van je site regelmatig te verversen blijft Google je elke keer weer opnieuw indexeren, je site map groeit en je zult zien dat langzaam maar zeker je lezersaantal meegroeit. Tenminste als je een goede afsluitende vraag weet te stellen waar mensen op willen reageren en je zelf ook reageert op blogs van anderen. Elke keer dat jouw naam op duikt is er weer een extra. Op veel van de blogs waar je op reageert verschijnt nu automatisch een link naar jouw laatst geschreven artikel bij je naam, maak er gebruik van.
Een andere manier is niet alleen bloggen voor jezelf, maar het ook op andere sites doen. Het is een linkbuilding mogelijkheid, jouw naam en website staan daardoor in de belangstelling op een andere site en je kunt hun link op jouw website gebruiken. Natuurlijk zorg je er wel voor dat jouw naam en profiel gepubliceerd worden bij je artikel of blog en het artikel dat je schrijft is van topkwaliteit. Je wil om de juiste redenen gevonden worden, toch?
De gemiddelde tijd dat iemand naar een website kijkt is niet meer dan een paar seconden. Kostbare seconden waarin je hun interesse moet wekken en weten vast te houden. Een van de belangrijkste manieren om dat te doen is via het creeren van pakkende koppen. Niet alleen de titel van je verhaal moet uitdagen, de daaropvolgende koppen moeten het je lezer mogelijk maken snel je tekst te scannen zodat ze kunnen beslissen of ze de rest wel willen doornemen.
Zorg voor een ladingdekkende, uitdagende titel waarin je je zoekterm zo vroeg mogelijk in de zijn hebt verwerkt. Dat is niet altijd mogelijk, maar het helpt. Verder zorg je dat je een ijzersterke eerste alinea hebt waar je samenvat wat je lezer kan verwachten en je ook je zoekterm weer in kwijt kunt. Waarom je eerste alinea? Omdat die in beeld staat en je de lezer wil uitnodigen door te blijven lezen. Als dat wat zichtbaar al niet interessant (genoeg) is dan verlies je je lezer direct.
Maar je hebt niet alleen te maken met daadwerkelijke lezers maar ook met zoekmachines en daarvoor zijn je koppen misschien nog wel belanrijker. Je hebt je zoekterm al laten terugkomen in je eerste kop, zo vroeg mogelijk in de zin of vraag en je hebt hem ‘organisch’ gebruikt in de inleiding. Voor de beste indexering creer je nog een of twee tussenkoppen waar je zoekterm weer in verwerkt. Koppen worden eerder geïndexeerd dan de rest van de tekst.
Trouwens heb je al overwogen om de ‘header’ waarin je je beeldmerk of logo hebt staan, te gebruiken voor bijvoorbeeld je USP (Unique Selling Point: dat waar jij in verschilt van je concurrent, je persoonlijke ‘brand’)?
Tja, het klinkt wat dubieus maar iedereen waardeert een ‘extraatje’ en als je dat kunt verschaffen in ruil voor een emailadres en daarmee een volger die jouw tekst of naam weer kan verspreiden door datzelfde extraatje, dan rank je weer een stuk hoger. Afhankelijk van je service kun je denken aan het schrijven van een electronisch boek (e-book) waarin je bijvoorbeeld antwoord geeft op de meeste gestelde vragen met betrekking tot jouw product. Of een electronische cursus, een nuttige lijst met adressen van mensen die in jouw industrie van belang zijn, of schrijf een artikel met SEO tips, of….wat je ook kiest, zorg ervoor dat je daadwerkelijk iets toevoegt voor je lezers en/of volgers.
Buiten de sociale aspecten en wat meer technische hints voor je website, zijn er ook een aantal handigheidjes die je kunt inbouwen.
Deze combinatiefunctionaliteit van Google geeft je de mogelijkheid alles van Google samen te pakken. Je kunt je website bekijken zoals de zoekmachine het ook doet, kijk welke codes of links (niet) werken, hoeveel verkeer je per dag hebt, welke pagina het best bekeken wordt en hoe goed je gekozen zoektermen werken. Het kost je misschien even om het onder de knie te krijgen, maar dit is meer dan de moeite waard en het kost minder dan een extern bureau aantrekken om hetzelfde te doen.
Natuurlijk heb je gezorgd dat je de Yoast plug-in geinstalleerd hebt op je website. Elk bericht dat je post, elke blog die je schrijft wordt direct beoordeeld naar ‘zichtbaarheid’ het geeft je een idee waar je je zoektermen nog moet laten zien, of je je URL scherper moet maken of welke van je meta- of alt teksts je nog moet invullen. Het neemt zelfs je afbeeldingen mee in de weging. Werk het lijstje af dat Yoast je zal tonen voor je wil publiceren om je zoekmachinezichtbaarheid (SEO is toch een makkelijkere afkorting, niet?) te optimaliseren.
Over die afbeeldingen gesproken, en die laadsnelheid, installeer de Smush-It plug-in op je website en laat die je afbeeldingen verkleinen zonder dat jij daar zelf aan hoeft te sleutelen en zonder dat je er optisch gezien iets van merkt.
De tips hierboven kunnen je bedrijf of je persoonlijke website een enorme zet in de goede richting geven voor wat betreft vindbaarheid, maar dat kan alleen als je aan de technische kant van het verhaal ook zorgt dat alles picobello in orde is.
Denk hierbij aan: