Net begonnen met je webshop

Net begonnen met je webshop? Hier een paar tips!

Net begonnen met je webshopBen je net begonnen met je webshop maar heb je nog weinig tot geen klanten mogen verwelkomen? Dan is dit artikel wat voor jou! In dit artikel gaan we namelijk in op hoe jij een start kunt maken met jouw beginnende webshop, of je nou supplementen of kleding verkoopt.

Allereerst moet je realistisch zijn en accepteren dat het opbouwen van een webshop/website tijd kost. Dit verschilt natuurlijk wel een beetje per branche, bij de ene stap je nou eenmaal makkelijker binnen dan de ander. Concurrentie speelt hierin een zeer grote rol. Wil je dus een webshop beginnen of ben je net begonnen? Begin dan bij je concurrentie en vergelijk jouw webshop met die van hun, hier kan je waarschijnlijk nog veel van leren!

Zoekmachineoptimalisatie

Als beginnend webshopeigenaar zal je de term zoekmachineoptimalisatie vast niet ontgaan zijn. Zoekmachineoptimalisatie is in principe de basis van elke (goedlopende) webshop en website. Door hier veel aandacht aan te besteden zal het voor jouw doelgroep makkelijker zijn om jou te vinden via Google, waardoor jij in staat bent je assortiment of dienst aan hen aan te bieden. De belangrijkste punten waar je op moet letten bij het optimaliseren van jouw webshop voor de zoekmachine zijn;

  • Voer een zoekwoordonderzoek uit voor jouw core business en verwerk hoofd- en subtermen op je homepage, categorie en productpagina’s
  • Maak je pagina’s makkelijk te lezen/scannen door ze gestructureerd en overzichtelijk in te delen (h1, h2, h3, etc.)
  • Titels en meta’s van alle pagina’s voorzien van de zoekterm van die pagina
  • Zorg ervoor dat jouw menustructuur eenvoudig en makkelijk te gebruiken is
  • Verkrijg links van autoritaire, branche gerelateerde domeinen
  • Schrijf niet alleen maar voor de zoekmachine
  • Creëer unieke content van hoge kwaliteit
  • Mensen houden van multimedia, maak hier dus ook zeker gebruik van door middel van afbeeldingen, video’s, infographics, etc.)

Door deze punten door te voeren zet je de eerste stap richting het binnenhalen van jouw doelgroep via de zoekmachines. Zoekmachineoptimalisatie is echter wel een continu en langdradig proces, er gaat dus wel enige tijd overheen voor je je gemaakte wijzingen terugziet. Wees geduldig, schrijf goede content en de bezoekers komen vanzelf!

Search advertising & Google Shopping

Om naamsbekendheid op te bouwen binnen de branche van jouw webshop kan het in het begin een goed idee zijn om gebruik te maken van Google Ads. Door middel van Google Ads kan je betaalde advertenties inzetten om bezoekers naar jouw webshop te trekken. Advertenties binnen Google verschijnen boven- en onderaan de organische zoekresultaten.

Heb je een webshop die verbruiksgoederen verkoopt? Dan kan Google Shopping jou uitkomst bieden. Google Shopping stelt je in staat om de producten uit jouw webshop aan te bieden aan jouw doelgroep op het moment dat ze er naar op zoek zijn. Ook hiervoor dient betaald te worden.

Hoeveel je kwijt bent aan advertenties bepaal je helemaal zelf. Door middel van een dagbudget is het mogelijk om de advertentiekosten te beperken. Hier is geen minimum of maximum aan gebonden.


Ga een samenwerking aan

Door een samenwerking aan te gaan met een andere onderneming of webshop kunnen jullie elkaar aanvullen en versterken. Ben je bijvoorbeeld een sportsupplementen webshop begonnen? Dan zou je een samenwerking kunnen aangaan met een webshop die sportkleding of fitnessapparatuur verkoopt. Op deze manier kan je een mooie aanvulling zijn op elkaars assortiment en biedt het een kans om de krachten te bundelen. Maar hoe pak je dit goed aan?

Een manier zou zijn om een flyer bij elke bestelling toe te voegen. Dit zou dus betekenen dat wanneer iemand bij jouw webshop supplementen bestelt, je ook een flyer toevoegt met een kortingscode van de andere partij. En andersom natuurlijk.

Klanten binnen? Behoud ze dan ook!

Als bovenstaande punten goed doorgevoerd worden zal je gegarandeerd meer bezoekers trekken naar jouw webshop. Wanneer je eenmaal je eerste klanten binnengehaald hebt is het van groot belang dat dit geen eenmalige bestellingen worden. Je moet ze dus een reden geven om terug te willen komen. Dit kan op vele verschillende manieren, maar de meest voorkomende is toch wel door middel van kleine relatiegeschenken met logo.

Door je klanten te belonen voor het zijn van jouw klant zullen ze zich gewaardeerd voelen. In een tijd waarin internet zijn grootste rol ooit speelt hebben mensen toch nog behoefte aan persoonlijk contact en waardering. Een Dopper bedrukken met logo bijvoorbeeld is een uitstekend voorbeeld van een dergelijk relatiegeschenk. Deze drinkfles is van hoge kwaliteit en hij zal daarom zéér gewaardeerd worden door jouw klanten. Door de functionele aard zal het product ook nog eens vaak, misschien wel dagelijks, gebruikt worden. Dit helpt hem/haar herinneren aan jouw webshop en daarnaast geniet je als webshop van gratis branding door middel van het logo.

Dit in combinatie met bovenstaande punten zal ervoor zorgen dat je potentiële klanten binnenhaalt en, als ze eenmaal klant zijn, je ze ook vasthoudt.

Let op Google algoritme updates

Het mooie aan het internet en zoekmachineoptimalisatie is dat het eigenlijk nooit ophoudt. Technologie ontwikkelt zich razendsnel, kijk maar naar de afgelopen 10 jaar. Google blijft jaarlijks grote algoritmes uitrollen voor haar zoekmachine. Deze updates beïnvloeden de manier waarop jij op bepaalde termen ranked binnen Google. Echter, door zoekmachineoptimalisatie correct  toe te passen hoef je nooit echt bang te zijn voor het verliezen van jouw posities binnen de zoekmachine.

Maar wat houden deze updates nou precies in? Zoals Google zelf aangeeft willen zij voor haar gebruikers de best mogelijke ervaring creëren. Dit willen zij realiseren door het best mogelijke antwoord te geven op de door jou ingevoerde zoekopdracht. Google wil dus het perfecte zoekresultaat geven voor de term of termen die jij invoert. Hierin spelen gigantisch veel factoren mee, waaronder autoriteit van je website en relevantie. Sommige factoren heb je zelf invloed op door middel van zoekmachineoptimalisatie en de user experience te verbeteren, maar sommige ook niet.

Onlangs heeft Google bijvoorbeeld de Mobile Speed Update uitgerold. Door deze update is de laadsnelheid van een pagina op mobiele apparaten een factor geworden om te ranken. Is jouw webshop dus erg traag op mobiele apparaten? Dan zal Google je lager ranken dan een concurrent wiens laadsnelheid veel sneller is.

Blijf testen en optimaliseren

Sinds Google dus continu updates uitrolt en technologie razendsnel ontwikkelt is het dus zeer belangrijk dat je niet het werk neerlegt. Hiermee bedoelen we dat als je wilt blijven groeien en ontwikkelen als website of webshop, je hier ook continu mee bezig moet zijn.

Blijf verschillende aanpakken en opties testen en optimaliseer waar nodig. Verder is het ook zaak dat je continu blijft uitbreiden op het gebied van content en, misschien wel net zo belangrijk, oude content update waar mogelijk. Dit zorgt ervoor dat jouw webshop altijd up-to-date is, wat op den duur voor de meeste groei zal zorgen!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Thijsber
Aantal keer gelezen: 2031x
Toegevoegd: 10-12-2018 09:52
Gewijzigd: 11-12-2018 23:19

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!