stel ondernemers in bespreking

Netwerkmogelijkheden voor de startende ondernemer

stel ondernemers in besprekingAls startende ondernemer heb je waarschijnlijk nog niet zo’n groot netwerk. Het is belangrijk om je netwerk uit te breiden, omdat dit verschillende voordelen met zich meebrengt. In dit artikel bespreken we een aantal netwerkmogelijkheden voor de startende ondernemer.

Waarom is netwerken zo belangrijk?

Netwerken is erg belangrijk omdat het je nieuwe klanten kan opleveren. Wellicht wordt iemand niet meteen na een meeting klant, maar neemt hij na een aantal maanden wel contact met je op voor een bepaalde klus. Verder kun je door te netwerken ook ondernemers ontmoeten die iets voor jou kunnen betekenen. Zo kun je bijvoorbeeld contact maken met ondernemers die jou kunnen helpen met het opzetten van je bedrijf, met de marketing of aan wie je klussen kunt uitbesteden.

Tip 1: Kijk naar je huidige netwerk

Een belangrijke tip voor startende ondernemers die een netwerk willen aanleggen is kijken naar je huidige netwerk. Vaak verleggen we onze focus naar nieuwe contacten, maar je huidige netwerk kan je ook veel te bieden hebben. Deze connecties zijn er ook al, waardoor er tevens een vertrouwensband is. Laat je huidige connecties daarom niet verwateren en investeer in het opbouwen van een goede relatie.

Onderzoek eens wat de personen in je netwerk jou te bieden hebben of wat jij hen kan bieden. Vaak zijn er veel meer mogelijkheden dan dat je in eerste instantie denkt. Zorg er ook voor dat je tijd investeert in je huidige klantenbestand. Wellicht kun je ze een mooie aanbieding doen en zo nog een product of een dienst verkopen. Als je ervoor zorgt dat je huidige klanten tevreden zijn, vertellen zij dit waarschijnlijk weer aan de mensen in jouw omgeving. Op deze manier kun je ook meteen met nieuwe potentiële klanten in contact komen zonder dat je zelf op zoek hoeft te gaan naar deze nieuwe contacten.

Tip 2: Connect via social media

Social media wordt door bedrijven steeds meer ingezet om andere bedrijven of particulieren te bereiken. Je kunt via verschillende social media kanalen je netwerk uitbreiden. LinkedIn biedt uiteraard een heleboel mogelijkheden, omdat dit een netwerk is voor zakelijke gebruikers. Maar ook Twitter en Facebook kun je hier prima voor inzetten. Zorg voor interactive met potentiële klanten en andere connecties en meld je aan bij relevante groepen.

Tip 3: Meld je aan bij verenigingen

Een andere goede netwerkmogelijkheid voor de startende ondernemer is je aanmelden bij verenigiingen. Zo kun je bijvoorbeeld lid worden van een ondernemersvereniging of een winkeliersvereniging. De ondernemers die bij dit soort verenigingen zijn aangesloten kunnen goed met elkaar connecten, doordat de vereniging op verschillende manieren het contact tussen de leden bevordert.

Het aanmelden bij een vereniging voor ondernemers biedt je nog een ander voordeel. Meestal treden de verenigingen namelijk ook op als contact tussen de leden, de overheid en andere instellingen. Je kunt je als startende ondernemers aanmelden bij een algemene vereniging, een vereniging voor een specifieke branche of een vereniging voor een bepaalde doelgroep.

Tip 4: Bezoek startersdagen en netwerkborrels

Een goede manier om te netwerken is door startersdagen en netwerkborrels te bezoeken. Er zijn verschillende organisaties actief die dit soort evenementen organiseren. Soms is het evenement echt alleen bedoeld om te netwerken, maar bij andere evenementen zit er een bepaald thema aan vast en is er een spreker aanwezig. Het laatste soort is dus niet alleen geschikt om te netwerken, maar je kunt hier vaak ook nog heel wat leren om je bedrijf verder te ontwikkelen.

Tip 5: Huur een kantoor in een gebouw met andere ondernemers

Je kunt er ook voor kiezen om als startende ondernemer een kantoor te huren in een gebouw met andere ondernemers. Op die manier kom je vaak andere ondernemers tegen op de gang en kun je eens een gesprekje met ze aanknopen.

Er zijn ook organisaties die kantoren in een gebouw verhuren en tegelijkertijd het doel hebben om ondernemers met elkaar te connecten. Het kan hierbij gaan om flexplekken, maar bij bepaalde organisaties kun je ook een echt kantoor huren. De keuken is dan vaak een gedeelde ruimte en er zijn ook bureaus waaraan je samen met andere ondernemers plaats kunt nemen. Ook worden er soms evenementen of trainingen in het gebouw georganiseerd. Dit is dus een goede plek voor je kantoor als je tegelijkertijd wilt netwerken.

Online of offline netwerken?

Sommige ondernemers vinden het lastig om de keuze te maken tussen online en offline netwerken. De keuze hangt onder andere af van het product of de dienst die je levert en de plaats waar je doelgroep zich bevindt. Wij raden je echter aan om je te focussen op zowel online als offline netwerken. Op deze manier kun je in een korte tijd al een redelijk groot netwerk opbouwen. Als na verloop van tijd blijkt dat de ene manier van netwerken een stuk effectiever is dan de ander, kun je er nog voor kiezen om je iets meer te focussen op de effectievere manieren.

Vertrouwensband opbouwen

Klanten geven natuurlijk om de kwaliteit en de prijs van een product of dienst, maar zijn zeker niet de enige factoren die belangrijk zijn. Het vertrouwen dat de klant heeft in jouw bedrijf is eigenlijk het belangrijkst. Als jij een goede vertrouwensband met de klant opbouwt, gunt de klant je ook een verkoop. Het grote voordeel van een vertrouwensband is dat de kans groot is dat de klant de volgende keer weer iets bij je koopt. Koopt de klant allen bij jou om de lage prijs? Dan gaat hij in het vervolg waarschijnlijk weer op zoek naar een bedrijf waar het nog goedkoper kan.

Een vertrouwensband opbouwen als startende ondernemer is dus van het hoogste belang, maar hoe doe je dat? Zorg ervoor dat je echt tijd steekt in nieuwe potentiële klanten. Probeer ze ook niet direct iets te verkopen, maar leg alleen uit wat je te bieden hebt. De klant moet uiteindelijk zelf naar jou toekomen, omdat hij het product of de dienst wil kopen. Vergeet echter ook je bestaande klanten niet. Als je ook voldoende tijd in heb investeert en de vertrouwensband behoudt of sterker maakt, kopen zij in het vervolg weer iets bij jouw bedrijf.

Nieuwe klanten vinden

Door te netwerken kun je nieuwe klanten vinden, maar dit is echter niet het punt waarop je focus moet liggen. Laat aan de mensen om je heen zien hoeveel expertise je hebt en dat je een betrouwbare zakenrelatie kunt worden. Verkoop het product of de dienst zelf niet, maar maak jezelf alleen zichtbaar in de markt. Als iemand interesse heeft in jouw product of dienst, komt hij vanzelf wel naar je toe.

Als je met iemand aan het connecten bent, luister dan ook echt wat deze persoon zegt. Probeer er achter te komen waar hij of zij tegenaan loopt en kijk of je deze persoon kunt helpen. Kijk ook of er ergens een klik is, want dan is het zaken doen een stuk plezieriger. Zorg er als laatste voor dat je altijd jezelf blijft. Doe je dus niet beter voor dan dat je bent, maar wees eerlijk over je kunnen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 6098x
Toegevoegd: 28-01-2016 15:17
Gewijzigd: 15-02-2016 00:05

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!