Online business

Stappenplan voor de start van een online business

Online businessVoor veel mensen is het een droom; een eigen bedrijf starten. Tegenwoordig is dit steeds vaker een online business; een bedrijf die handel drijft of diensten aanbiedt via internet. Een webshop of online bedrijf starten lijkt eenvoudiger dan het oprichten van een fysieke winkel of bedrijf. Maar vergis je niet! Je moet met veel zaken rekening houden. Hoe je dit succesvol doet? Onderstaand stappenplan bied je handvatten bij de start van een online business.

Online business, de cijfers

Allereerst wat cijfers op een rijtje. In Nederland zijn in totaal ruim 50 duizend bedrijven actief die voornamelijk via internet hun omzet behalen. Dit zijn bedrijven die online diensten aanbieden, internetgerelateerde ICT-bedrijven en de webshops. Om een idee te hebben van de groei, in 2010 waren er ruim 12.000 webwinkels. Eind 2016 is dit aantal gegroeid naar ruim 32.000 webshops. Een toename van 20.000 online winkels in zes jaar tijd. Met name in de kledingbranche is het aantal online winkels toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Je hebt de droom van een online business dus niet alleen. Dit betekent dat je heel goed moet nadenken over wat je gaat doen en hoe je dit gaat aanpakken.

Businessplan: nut en noodzaak

Als je succesvol wilt zijn met je online business, is het dus van belang dat je nadenkt over wat je wilt en wat je kunt. En je moet een plan hebben. Goed voorbereid, goed doordacht en goed omschreven. Het aantal online bedrijven gaat omhoog en ook de omzet is gestegen. Maar de concurrentie is groot. Hoe vinden ze jou en je dienstverlening op internet? Misschien heb je al een winkel met een etalage en overweeg je ook online te gaan verkopen? Of misschien maak je de keuze om alleen online te verkopen. Een strategisch businessplan ondersteunt je bij het voorbereiden, het nemen van de juiste beslissingen, het onderzoeken welke financiering passend is en het uiteindelijke ondernemen. Een ondernemingsplan kan bijdragen aan het succes.

Een goed begin is het halve werk

Voor je een ondernemingsplan kunt schrijven, is het zinvol om de markt van jouw business te onderzoeken. Je doet als het ware een vooronderzoek. Hoewel je natuurlijk al wel het idee hebt dat er een markt voor jouw bedrijf is, geeft grondig marktonderzoek je meer inzicht in de feiten en cijfers. Je denkt na over je doelgroep, over de bereidheid van de doelgroep om via internet zaken te doen, wie je concurrenten zijn en hoe zij het aanpakken. Als deze inzichten je allemaal positief stemmen dan kun je een volgende stap gaan zetten. Het volledig in kaart brengen van alle aspecten die nodig zijn bij jouw onderneming ga je beschrijven in een businessplan.



1. De doelgroep

Hoe ziet je doelgroep er uit? En wat is hun behoefte? Waar wonen ze, ga je regionaal zaken doen of landelijk of misschien zelfs global, wat is hun opleiding, hoe oud zijn ze, alleenwonend, gezin, leeftijd? Waar bevinden ze zich, op welke social media? Allerlei aspecten van de doelgroep die invloed hebben op beslissingen die je moet nemen. Kijk naar de wensen van je doelgroep. Als het duidelijk is waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, kun je daar in jouw business rekening mee houden.

2. Wat is je onderscheidend vermogen?

Waarin is jouw product of jouw dienst anders dan die van je concurrenten? Formuleer dat heel duidelijk. Voor jezelf maar uiteindelijk ook voor je afnemers. Je product of dienst moet niet alleen iets toevoegen en van nut zijn. Het moet ook aantrekkelijk, handig of leuk zijn, het moet financieel interessant zijn en het moet van waarde worden of zijn voor jouw klant. Op zo’n manier dat je je onderscheidt van je concurrenten.

3. Klantcontact en klantenbinding

Je hebt als het goed is te maken met meerdere klanten, die niet allemaal hetzelfde zijn. Ze nemen meer of minder producten af, vaak of zo nu en dan, zijn particulier of bedrijf. Kijk goed naar de relatie die jij hebt met je klant en investeer in het contact. Je kunt je onderscheiden door aandacht te besteden aan een goede en stabiele klantrelatie. Zorg dat je weet hoe je ze kunt bereiken. Deze investering zorgt er voor dat de klant bij jou terugkomt.

4. Verkoopkanaal

Dit heeft te maken met op welke wijze je contact krijgt en houdt met klanten. Hoe zorg je dat je daar zichtbaar bent waar jouw doelgroep zich bevindt en dat zij weten wat jouw aanbod is? Hoe kunnen ze jouw aanbod aanschaffen? En hoe wordt het dan bij ze afgeleverd? Vaak zie je dat succesvolle online ondernemers online en offline kanalen met elkaar combineren om klanten te bereiken. Dit kun je doen met content marketing, zorg dat jouw informatie aansluit op de behoefte van je doelgroep. Stap 1 is dus van groot belang voor een goede, passende verkoopstrategie.

5. Hoe ga je verdienen?

Je hebt je klanten in beeld, je hebt je dienst of product in beeld, je hebt duidelijk hoe je je marketing gaat aanpakken. Dan is het zaak om te gaan bepalen waar je mee gaat verdienen. Waar komen jouw inkomsten vandaan, dit jaar maar ook over drie jaar? Hoeveel klanten heb je nodig, wanneer kom je uit de kosten, hoeveel moet je omzetten om winst te maken? Deze informatie helpt je ook om tot een goede prijsstelling te komen.

6. Investeringen

In deze stap is het van belang dat je de kosten die je moet maken om je business op te starten en uit te voeren in kaart brengt. Deze investeringen hangen samen met wat jouw bedrijf jouw bedrijf maakt, met wat jouw product of dienst nu speciaal bij jou laat horen. Welke apparatuur is daarvoor nodig, wat heb je nodig voor de marketing, moet je registraties doen en wat zijn daarvan de kosten? Maar ook de personeelskosten vallen hieronder.

7. Wat moet je doen?

Naast dat je moet zorgen dat je je producten op voorraad hebt en je diensten kunt leveren komt er meer kijken bij jouw werkzaamheden als ondernemer. Hoe zorg je dat je de kwaliteit behoudt, dat je klanten aan je bindt en nieuwe klanten aantrekt? Ook is het van belang dat je je bezig houdt met kwaliteitsbewaking en innovatie, zodat je je concurrenten een stap voor blijft. Al deze werkzaamheden horen bij jouw taken en kosten je dus tijd.

8. Partners

Het kan zijn dat je met andere partijen moet samenwerken. Omdat je niet beschikt over alle kennis, expertise en vaardigheden die nodig zijn. Of omdat je elkaar kunt versterken. Het is verstandig om hier in je businessplan al over na te denken en te beschrijven welke strategische partners voor jou interessant zijn.

9. De kosten

Iedere ondernemer heeft te maken met bedrijfskosten. Onderzoek in je ondernemingsplan hoe de

kostenstructuur in jouw bedrijf is. De kosten bestaan uit vaste kosten zoals voor de huisvesting, machines, inrichting en variabele kosten zoals inkoop en misschien personeel. Deze variabele kosten zijn niet voor niets variabel omdat ze afhangen van je verkoop. Als je dit duidelijk hebt beschreven kun je ook kijken of er nog ergens besparing mogelijk is.

 

Het (laten) schrijven van een ondernemingsplan als deze is gebaseerd op het Business Model Canvas. Een model waarmee je inzicht krijgt in de verschillende aspecten van je online business. Waar maak ik kosten, waar zijn mijn kansen, wie zijn mijn klanten, wat heb ik te bieden en hoe zorg ik dat ik vernieuwend blijf? Het is hoe dan ook belangrijk dat je in je businessplan aansluit bij je ambities. Leg je de lat hoog, zijn je investeringen in tijd en geld ook hoger. Een mooi inzicht!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: W-B
Aantal keer gelezen: 698x
Toegevoegd: 09-06-2017 11:19
Gewijzigd: 26-06-2017 09:27

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2220 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!