eHerkenning is een inlogmiddel dat vergelijkbaar is met DigiD, maar dan enkel voor ondernemers. Met het inlogmiddel kunnen ondernemers zaken doen met overheidsdienst, zoals de Belastingdienst, gemeentes en het UWV. eHerkenning zorgt ervoor dat de ondernemer tijdens het inloggen veilig en betrouwbaar geauthentiseerd wordt bij de overheidsdienstverlener. Zo weet de overheidsdienstverlener 100% zeker dat de ondernemer ook daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is.
Vanaf 2019 is eHerkenning voor verschillende dienstverleners verplicht gesteld, waardoor veel ondernemers in aanraking komen met dit inlogmiddel. Hoewel niet veel ondernemers het eens zijn met het middel, biedt het wel veel voordelen. Zo weet de ondernemer zeker dat hij veilig inlogt en heeft hij 1 inlogmiddel voor alle overheidsdiensten. Lees snel verder welke stappen je moet doorlopen om in te kunnen loggen met eHerkenning.
Het middel wordt uitgeleverd door één van de zes commerciële erkende leveranciers. De volgende zes partijen mogen eHerkenning officieel uitleveren:
Vraag je het bij een andere partij aan dan is de kans groot dat je het middel bij een reseller aanvraagt. Over het algemeen zijn de kosten bij een reseller hoger dan wanneer je het direct aanvraagt. In de toekomst worden mogelijk meer erkende eHerkenning leveranciers aan dit lijstje toegevoegd. Alle eHerkenning leveranciers leveren exact hetzelfde middel, maar verschillen in prijs, klantenservice en aanvraagproces.
Er is dus geen goede of slechte aanbieder, maar door bijvoorbeeld een voordelige aanbieder te kiezen bespaar je onnodige kosten. Bekijk de websites van de verschillende aanbieders om de prijzen en processen te vergelijken. De kosten voor een middel zijn afhankelijk van het gekozen niveau en aanbieder. Voor EH3 geldt een tarief van ongeveer € 29,80 tot € 60 per jaar. Deze kosten kunnen fiscaal afgetrokken worden.
Het is van te voren belangrijk om te bepalen bij welke diensten je wil inloggen. Zo kan je niet alleen het betrouwbaarheidsniveau goed bepalen, maar ben je er ook van verzekerd dat je overal kan inloggen. Je bepaalt de diensten door onderzoek te doen waar je namens de organisatie moet inloggen. Afhankelijk van de aanbieder kan je deze diensten specificeren. Vrijwel alle aanbieder bieden de mogelijkheid voor een zogeheten stermachtiging. Hiermee mag je bij alle diensten op een bepaald niveau en lager inloggen. Ook toekomstige diensten worden hieraan toegevoegd. Houd er rekening mee dat wanneer je een dienst vergeet toe te voegen dat je hier vervolgens niet bij kan inloggen. Om de dienst toe te voegen moet opnieuw het aanvraagproces gestart worden.
Een dienstverlener mag zelf bepalen welk betrouwbaarheidsniveau uit wordt gevraagd. Op dit moment bestaan er 5 betrouwbaarheidsniveau ’s, maar vanaf juli 2020 worden dit er slechts 4. Dit heeft te maken met de nieuwe Wet digitale overheid, waardoor het inloggen met EH1 in strijd met de wet is. De betrouwbaarheidsniveau‘s zijn:
Hoe hoger het niveau, hoe beter de beveiliging. Over het algemeen geldt dat EH3 de standaard is. De meeste diensten die nu eHerkenning verplichten vragen EH3 uit of gaan dit in de toekomst uitvragen. Om het betrouwbaarheidsniveau te bepalen moet je goed weten waar je nu en in de toekomst wil inloggen. Ook moet je in de gaten houden of een bepaalde dienstverlener een betrouwbaarheidsniveau upgrade op de planning heeft staan.
Wanneer je bijvoorbeeld een betrouwbaarheidsniveau 2 middel hebt en bij een EH3 dienst wil inloggen dan is dit onmogelijk. Je moet dan het aanvraagproces opnieuw in om het middel te upgraden. Het is verstandig om direct het juiste niveau aan te vragen, zodat je later niet opnieuw alle documenten hoeft aan te leveren. Waarschijnlijk moet je bij meerdere diensten inloggen. Het betrouwbaarheidsniveau bepaal je door het hoogste niveau te kiezen van alle diensten waarbij je wil inloggen.
Wanneer je een aanbieder hebt gekozen, het niveau en de diensten hebt bepaald dan kan je eHerkenning aanvragen. Iedere aanbieder heeft een eigen aanvraagproces, wat voor zichzelf spreekt. Afhankelijk van het gekozen niveau moeten verschillende documenten aangeleverd worden en soms ook een fysieke identificatie gedaan worden. Tijdens het aanvragen van eHerkenning moet er ook bepaald worden wie er met het middel gaat inloggen.
Het middel is persoonsgebonden en mag niet zomaar door iedere medewerker gebruikt worden. Ook wordt het mobiele telefoonnummer van de medewerker gekoppeld aan het middel. Voor iedere medewerker zou in theorie een apart middel aangevraagd moeten worden. De wettelijk vertegenwoordiger kan bepalen of hij/zijzelf inlogt met het middel of er wordt een medewerker aangesteld. Houd er rekening mee dat de medewerker bedrijfsgevoelige informatie kan opvragen en inzien.
Bij bijna alle leveranciers moet de aanvraag per post verzonden worden naar de aanbieder met een originele handtekening. Na het versturen wordt de aanvraag gecontroleerd door de medewerkers. Wanneer de aanvraag correct is ontvang je hier een notificatie van en kan je direct inloggen. Wanneer iets niet in orde is dan kan je in de meeste gevallen de juiste informatie aanleveren. Het middel is digitaal en kan direct na de activeringsnotificatie gebruikt worden.
Wanneer het middel geactiveerd is kan je inloggen. Iedere dienstverlener heeft een eigen website en inlogportaal. Wanneer je bijvoorbeeld bij de Belastingdienst moet inloggen dan is het het makkelijkst om te Googlen op eHerkenning Belastingdienst. Vervolgens krijg je het inlogportaal als resultaat terug. Op de website van de dienstverlener geef je aan dat je met eHerkenning wil inloggen. Vervolgens maak je een keuze met welke aanbieder je wil inloggen. Kies de aanbieder bij wie je eHerkenning hebt aangevraagd.
Bij bijvoorbeeld EH3 log je in met een e-mailadres en een pincode als wachtwoord. Na de eerste inlog ontvang je een tijdelijke code op je mobiele telefoon. Deze code is maar voor een korte periode geldig. Vul deze tijdelijke code in en klik op Doorgaan. Hierna ben je succesvol geauthentiseerd en kan je je zaken bij de overheid regelen.
Het inloggen werkt bij vrijwel iedere dienst en aanbieder hetzelfde. Wanneer je gebruikmaakt van EH2 of lager dan ontvang je geen tijdelijke code en log je in met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Bij EH4 kan je alleen inloggen met een PKI overheidscertificaat.
Voor vragen over het middel en het eHerkenning aanvraagproces kan je contact opnemen met de aanbieder. Voor vragen over het portaal, aangiftes of aanbestedingen dienst er contact opgenomen te worden met de dienstverlener.